450 liter Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    450 liter Sydamerika

    Hej och gokväll,

    Så, då var det dags för ännu en liten projekttråd gällande sydamerika
    Har beställt ett Rio 400 Juwel som rymmer hela otroliga (för mig åtminstone ) 450 liter. Det sitter och väntar otåligt på mig borta hos Herkules Zoo, var meningen att jag skulle hämta det imorgon men grannen med stora bilen fick förhinder. Förhoppningsvis så har han bättre med tid i veckan som kommer. Dom är ju inte små direkt dom där karen så det kräver sin bil... min lilla står sig slätt där.

    Det som är bra med såna här projekttrådar, båda egna och andras, är att man lär sig så mycket efter hand. Skriver man en egen så blir det som en loggbok där man kan gå tillbaka och följa projektet. Dessutom så hoppas jag ju givetvis på massa goda råd, tips och hurrarop ifrån Er som läser.

    Nåväl, har de sista två veckorna byggt på en bänk för akvariet. Tycker iochförsig att den bänk som Juwel har är jättesnygg men den är alldeles för hög. Jag gillar lägre bänkar eftersom man oftast sitter ner i en soffa eller direkt på golvet, för den delen, när man tittar in hos fiskarna. Jag tänkte slänga upp lite bilder på den imorgon när färgen har torkat.

    Nu över till mer praktiska frågor gällande filter. Vad annars finns det att fundera på en fredagkväll.
    Har läst att flera som köper ett Juwel kar tar bort det filter som följer med och antingen bygger ett nytt innerfilter eller satsar på ett ytterfilter. Jag är lite negativ mot ytterfilter då jag anser att vattnet skall (helst) stanna kvar i akvariet och hållas där. Så mina alternativ är antingen:

    1. Behålla allt som det är
    2. Behålla det filter som medföljer och komplettera med ett till för att få större filtermassa
    3. Ta bort det som medföljer och bygga ett eget

    Nummer 1 går bort, jag vill ha mer filtermassa än det som medföljer. Återstår då alternativ 2 eller 3.

    Alternativ 2:
    Sätta dit ett extra filter/pump i andra hörnet av akvariet. Fördelen med detta är större filter samt att jag kan sätta dit en till doppvärmare för att få jämnare värme. Hade tänkt mig en mindre pump - 400l/m. Vilket gör att totalt med original pumpen på 1000 l/m så omsätts vattnet i akvariet lite mer än 3 gånger i timmen. Är det för mycket? Jag vill ju inte ha hela havet stormar i akvariet!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlöst.001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,0 KB
ID: 2183368
    Alternativ 3:
    Ta bort filtret som medföljer men behålla pumpen. Bygga en 10cm filterzon med hjälp av slimline längs nästan hela längden.
    Jag får då över en meter filter! Tänkte köpa två stycken sådana här filtermattor:




    Jag lämnar filtersidan "öppen" längs väggen för att få större träffyta, som dom visar på BTN:


    Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlöst.002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,6 KB
ID: 2183369

    Nåväl, jag hoppas ni förstår hur jag menar och att det går någotsådär att uttyda på mina skisser hur jag tänker mig.

    Alla synpunkter välkomnas, vilken lösning är bäst? Alternativ 3 sparar ju in på en extra pump iochförsig, men om vi bortser ifrån kostnaden - vad är bäst?
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #2
    Funderingar på fiskar

    Har lite funderingar på vilka fiskar jag vill ha. Vill inte ha för stora eller för många fiskar.

    I mitt 190 liters så går idag:

    1. Ett par Boliviansk fjärilsciklid
    2. Tre stycken (2 hannar + 1 hona) Ancistrus
    3. 8 stycken Metallpansarmalar
    4. 5 stycken Platy

    Dessa skall så småningom få flytta över till det nya akvariet.
    Gillar verkligen mina fjärilar så jag köper nog fyra stycken till. Dom är rätt så fredliga av sig och sex stycken skall väl kunna rymmas?

    Dom fiskar jag har nu är mest i nedre delen av akvariet, förutom Platys som är lite överallt. Platys är en underskattad fisk tycker jag, den är pigg, fredlig och vacker. Men det vore fint med någon fisk som gick i de övre regionerna också.
    Funderar på någon stimfisk men tycker generellt att stimfiskar inte stimmar så mycket
    Har haft både Kardinaltetra och Glödbandstetra, jättevackra bägge två men stimma var dom dåliga på...
    Har läst på forumet att den bästa tetran på att hålla ihop som ett stim är Rödmunstetran... kanske är det dom man skall ha... svårt det här...

    Gillar verkligen Scalarer, dom är jättevackra men blir stora. Skulle man kunna ha ett par sådana? Det finns ju så många varianter av dom också. Kommer dom betrakta mina eventuella tetror som mat?

    Hhhhmmm... mycket att fundera på, men vi skyndar långsamt

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      450 liter Sydamerika

      Ursprungligen postat av Ferengi
      Har lite funderingar på vilka fiskar jag vill ha. Vill inte ha för stora eller för många fiskar.

      I mitt 190 liters så går idag:

      1. Ett par Boliviansk fjärilsciklid
      2. Tre stycken (2 hannar + 1 hona) Ancistrus
      3. 8 stycken Metallpansarmalar
      4. 5 stycken Platy

      Dessa skall så småningom få flytta över till det nya akvariet.
      Gillar verkligen mina fjärilar så jag köper nog fyra stycken till. Dom är rätt så fredliga av sig och sex stycken skall väl kunna rymmas?

      Dom fiskar jag har nu är mest i nedre delen av akvariet, förutom Platys som är lite överallt. Platys är en underskattad fisk tycker jag, den är pigg, fredlig och vacker. Men det vore fint med någon fisk som gick i de övre regionerna också.
      Funderar på någon stimfisk men tycker generellt att stimfiskar inte stimmar så mycket
      Har haft både Kardinaltetra och Glödbandstetra, jättevackra bägge två men stimma var dom dåliga på...
      Har läst på forumet att den bästa tetran på att hålla ihop som ett stim är Rödmunstetran... kanske är det dom man skall ha... svårt det här...

      Gillar verkligen Scalarer, dom är jättevackra men blir stora. Skulle man kunna ha ett par sådana? Det finns ju så många varianter av dom också. Kommer dom betrakta mina eventuella tetror som mat?

      Hhhhmmm... mycket att fundera på, men vi skyndar långsamt
      I ett 450 hade jag lätt kört på ett par Guldsömmar..

      Det är grejer det!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        400 liter SA, kan ge dig lite inspiration kanske? Samma kar med två helt skilda utseende bara att välja

        Jag har även ett 180 liter Juwel kar som jag har haft igång i många år med det inbyggda filtret. I början var jag inte så nöjd med det, men så bytte jag ut filterkuddarna mot egna som jag skar till i grov filtermatta och då blev det ett jättebra filter. Så behåll filtret men testa dig fram vilket substrat som passar dig.

        Om du har kvar Juwel fitret som blåser upp mot ytan så vore det inte dumt med en pumpskalle som står på en rejäl kvadrat av grov filtermatta i motsvarande bakre hörn som sprutar lite nedåt. Då får du inga "döda" fickor i karet med stillastående vatten och du får fart på botten vid bakrutan där det annars samlas en massa avfall.

        Lycka till


        Gamla


        Ny
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Bygga bänk

          Som sagt, den bänk som medföljer Juwels akvarium tycker jag är för hög. Så jag beslutade mig för att bygga en egen med höjden 64 cm.

          Jag bestämde mig för att bygga två förstärkta lådor som jag kunde lägga en nyinköpt ekskiva som är 3cm tjock på. Använde 45 x 45 reglar för att både bygga ramen samt regla upp två av lådorna. In alles byggde jag fyra lådor enligt samma princip - låda med tjock ekskiva över. Men reglade och förstärkte bara två då dessa skulle få 450 litaren på sig. De andra två skulle bära upp mindre kar. Mer om detta senare.

          Lite bilder på lådorna:

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0582.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2142361 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0581.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,9 KB
ID: 2142362

          Jag målade dom matt svarta, vill ha någon neutral färg så allt fokus ligger på akvariet:

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0536.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2142363

          Insidan brydde jag mig inte om att slösa färg på...

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Bänk fortstättning

            Efter torktiden så flyttade jag ner lådorna och skivorna ner i källaren som nu skall inredas, till hälften, som akvarierum.
            För att stärka upp ännu mer så satte jag fast några svarta stålben på den bit av skivan som blev över efter att ha sågat itu den.
            För att fördela trycket jämnt så limmade jag fast liggunderlag på både överdelen av lådorna samt bordet med stålbenen. När allt är på plats så skall mitten där stålbenen syns nu döljas av en svart skiva i samma stil som lådornas.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0589.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,1 KB
ID: 2142364 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0591.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 2142365 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0592.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,7 KB
ID: 2142366

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Lördag...

              När "alla" andra var på akvarieträff i Trollhättan så for jag som en skottspole runt i Göteborg och köpte prylar
              Köpte ett Juwel Rekord 700 hos Herkules, tänkt för framtida yngel. Åkte sedan vidare till Hornbach och hittade två små glasakvarium på 25 liter. Perfekt tänkte jag och köpte.

              Väl hemma så upptäcker jag att det saknas täckglas för de båda 25 litrarna. Läser dock om nån ljusramp i den lilla "manual" som medföljer. Tillbaka till Hornbach idag söndag för att se om jag kunde hitta täckglas alternativt ljusramp.

              Pratar med den unga och väldigt serviceinriktade killen som upplyser att det inte finns varken ljusramp eller täckglas till dessa helglasakvarium. Skall tydligen finnas nån skylt som upplyste om detta men den hade fått fötter... jag fick iochförsig lämna tillbaka dom om jag ville. Men då jag vill ha dom så bestämde jag mig för att behålla dem och åka till glasmästaren imorgon och fixa täckglas istället.

              Köpte också en till stor rot samt mera sand. In alles så väntade 50 kg sand på tvätt och rengöring hemma.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0585.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,2 KB
ID: 2142367

              Roten få ligga i blöt ett tag, la på några tegelstenar sen som tyngd.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0586.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,1 KB
ID: 2142368

              Sandrengöring... detta är nog det tråkigaste med den här hobbyn...
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0587.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2142369

              Men kul när det är klart
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0588.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,5 KB
ID: 2142370

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #8
                Småpyssel

                I väntan på det stora akvariet som skall hämtas imorgon, om allt går som det är tänkt, så pysslade jag lite med de andra burkarna. Skar till bakgrunder och satte igång 70 litaren.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0596.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,6 KB
ID: 2142371 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0598.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,8 KB
ID: 2142372

                Dessutom så kamma jag hem en auktion på Tradera och fick några Vallisneria plantor och vattenormsbunkar hyfsat billigt.
                Tänkte dra igång det stora akvariet med mycket växter och snabbväxande sådana i början för att minimera alger.

                På det hela taget en väldigt produktiv helg som gick rekordsnabbt

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  En eller två pumpar - det är frågan...

                  Går fortfarande och ältar å funderar på om jag skall satsa på två pumpar eller bara köra på den som ingår...

                  Är rädd för att det blir för mycket ström med två pumpar, men om jag nu skall köra med två pumpar - vad behöver jag?

                  Räcker det med att bara köpa pumpen och en passande slang?
                  Tänker att pumpen kan ligga på botten vilande mot en filtermatta. Anslut en slang som passar och led ut vattnet via den.
                  Är det rätt tänkt. Är rädd för oljud och vill inte ha en vibrerande pump som låter. Är det säkrast att köra på hela kitet, pumphus och pumphållare? Nån som har erfarenhet?

                  Tänker på en sån här kanske skulle passa, Juwel Bioflow 400 l/h


                  Hade hellre velat skaffa den mindre modellen - 280 l/h men hittar ingen slang / plaströr som passar utblåset. Var och testade på Hornbach i helgen utan lycka.

                  Nån som har ett tips / förslag så tar det tacksamt emot

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ferengi
                    Går fortfarande och ältar å funderar på om jag skall satsa på två pumpar eller bara köra på den som ingår...

                    Nån som har ett tips / förslag så tar det tacksamt emot
                    Hmm, inte läst eller inte tagit in mitt inlägg igår?

                    Där har du svaret, testat utvärderat och klart!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Hmm, inte läst eller inte tagit in mitt inlägg igår?

                      Där har du svaret, testat utvärderat och klart!
                      Ja, men det är ju så p.g.a ditt inlägg som jag ältar detta vidare.
                      Enligt vad du beskriver så kommer man åt de "döda" fickor och rör om mer i vattnet. Jag ser massa av fördelar av att sätta in en pump till. MEN - jag vill inte ha en för stark som gör så att det blir för mycket blås i tanken. Dessutom så är jag lite osäker på vad som behövs - räcker det med enbart pumphuvud och slang som jag beskrev eller skall man gå hela vägen (pumphus etc.)

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        OK, det är väl jag som läser slarvigt...

                        Det räcker med ett pumphuvud, för det mesta finns det ett litet galler typ en "strut" vid insuget. Skär ett kryss i en bit grov filtermatta och sätt huvudet på den och det är klart.

                        Du behöver inte vara rädd för att det blir för strömt, bra cirkulation är något bra och det är lätt att leda vattenströmmarna så att det inte märks.

                        Så till extra pump så är en 500/h att rekommendera.

                        Kan dessutom garantera att ett pumphuvd stående på en filtermatta är en av de tystaste filterlösningarna som finns.

                        Förslag på pump



                        Du kan även se att andra kunder som köpt denna pump har köpt filtermatta och lite andra grejer som man behöver. Ringer du till Guldfisken och pratar med dom så får du exakt det du behöver.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Tack c90368!

                          Pratade med Tommy på Guldfisken idag och beställde pumpen du nämde samt lite extra prylar som behövdes.
                          Nu är jag på G!

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #14
                            Akvariet är hämtat

                            Hämtat akvariet idag

                            BTN slimline monterad - som synes så gjorde jag en extra ficka på andra sidan för en andra pump och mer filter.
                            Nu dags för tålamod

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0538.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,2 KB
ID: 2142392 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0539.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,2 KB
ID: 2142393 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0541.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,1 KB
ID: 2142394

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #15
                              Ledig fredag

                              Idag tog jag ledigt ifrån jobbet för att starta upp akvariet.
                              Silikonade bakgrunderna i måndags och med hjälp av en snäll granne så kånkade vi ner akvariet igår. Så mao borde det vara startklart.

                              Gruset har sköljts och tvättats under veckan, blev lite runt 50 kg som åkte i. Jag körde på med 25 kg Julas blästersand (0.2 - 0.7) och 25 kg av en annan sand som var lite större (0.6 - 1.0). Planerar att ha pansarmalar så fin sand är ett måste.

                              Vågade in akvariet så gott jag kunde men helt rakt vägrar det bli Fyllde och tömde och gjorde om men kom aldrig närmare. Nu diffar det ungefär 4 mm ifrån kant till kant på akvariet. Akvariet är 151 cm långt och jag hoppas innerligt att jag är inom gränsen för vad som håller så inte botten knäcks eller nåt.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0601.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,8 KB
ID: 2142481

                              Är det bara jag som känner katastrofen närma sig första gången man fyller upp karet? Förväntar mig att höra ett "knak" och sen se vattnet forsa ut...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...