450 liter Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #31
    Såg just nu att mina pansarmalar hade lagt rom
    Denna gång är jag förberedd, har flyttat rommen till ett litet 25 liters akvarium och droppat i anti-mögel preparat. Två luftstenar + ett billefilter står för rening och syre. Nu bara att vänta...

    Kommentar

    • vinbok
      • November 2011
      • 147

      #32
      Snyggt kar kul att pansramalarna ynglar av sig, Har ingen erfarenhet av tetrorna men dom blir ju inte stora så är nog lite störst går först.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Ursprungligen postat av Ferengi
        Skaffade idag fyra stycken Kakadua ciklider, två stycken par. Så fina

        Bilder kommer.




        Funderar på tetror, börjar bli dags om en månad eller så att fylla på lite till och då blir det tetror som står på tur.
        Frågan är givetvis vilken?

        Funderar på Sepratetra, såg några jättefina hos Tropakvariefisk idag. Vågar dock inte fylla på med för mycket fisk nu i början.
        Läser man artbeskrivningen så kan dom vara lite aggressiva, lite som Tigerbarben...



        Nån som har erfarenhet av denna tetra? Skulle dom passa med mina Fjärilar och Kakaduor?
        Jag hade serpateror i mitt allra första diskuskar - dom gav sig inte på diskusarna, men oj vilka romrövare dom var.
        Sen "inom" stimmet, var dom helt brutala med dom som inte riktigt "passade" in - dom lite vekare, fick både ögon och annat sönderbitna!

        Dom visste exakt, när det var äggläggningsdags för diskusparet - så dom käkade ägg...eftersom.

        Så vill du försöka bevara ägg efter dina kakaduor - skaffa inte serpatetror!
        Det är förstås min egen erfarenhet.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #34
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag hade serpateror i mitt allra första diskuskar - dom gav sig inte på diskusarna, men oj vilka romrövare dom var.
          Sen "inom" stimmet, var dom helt brutala med dom som inte riktigt "passade" in - dom lite vekare, fick både ögon och annat sönderbitna!

          Dom visste exakt, när det var äggläggningsdags för diskusparet - så dom käkade ägg...eftersom.

          Så vill du försöka bevara ägg efter dina kakaduor - skaffa inte serpatetror!
          Det är förstås min egen erfarenhet.

          //Inger
          Tack för svar
          OK - med andra ord tetrornas motsvarighet till Tigerbarben då...
          Får tänka om och fundera vidare.

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #35
            Kakadua lek

            Mina nyinköpta kakaduacilkider, som jag har haft i två veckor snart, lekte nu i morse efter vattenbytet. Honan vaktade och körde bort alla fiskar som kom i närheten av rommen, som låg i en kokosnöt, men tröttnade tyvärr hon och åt upp rommen.

            Första gången jag har kakaduor så nu undrar jag förstås varför hon åt upp rommen så snabbt?

            Var hon stressad, eller är det bara så det kan gå första gången?

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #36
              Pansarmalar

              Mina Metallpansarmalar yngel växer och mår bra. Nu har lite mer än en vecka gått och nu kan man tydligt se dom små liven. Har hunnit räkna fyrtio små yngel som tutar omkring i akvariet och letar efter mat.

              Hoppas att om man har klarat dom så här långt att resten skall gå bra också. Matar dom tre gånger om dagen och dagliga vattenbyten.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #37
                Ursprungligen postat av Ferengi
                Mina Metallpansarmalar yngel växer och mår bra. Nu har lite mer än en vecka gått och nu kan man tydligt se dom små liven. Har hunnit räkna fyrtio små yngel som tutar omkring i akvariet och letar efter mat.
                Härligt!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #38
                  Alger

                  Japp - så var det dags för den obligatoriska algfrågan

                  Har brottats med nedan alger nu i snart tre veckor. Har kört på som vanligt med regelbundna vattenbyten varje vecka (30%) och normaldos av PMDD. Har undvikit att sätta in fler fiskar p.g.a detta.

                  Akvariet är på 450 liter och har varit igång snart två månader.
                  Antalet fiskar är: 4 st Kakaduor, 2st Bolivianska Fjärilsciklider och 3 Ancistrus.
                  Fiskarna verkar må bra dock, bägge mina Kakaduahonor har lagt rom och min stora Ancistrus hanne är försvunnen sedan tre dagar och ligger väl och fläktar rom nånstans.

                  Men, hur får jag bort algerna?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0714.jpg
Visningar: 2
Storlek: 160,3 KB
ID: 2143375 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0717.jpg
Visningar: 2
Storlek: 170,0 KB
ID: 2143376

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #39
                    Jösses vad det bubblar i karen hemma! Igår upptäckte jag Ancistrus yngel i ett akvarium och nu ikväll så såg jag ett pyttelitet räkyngel i räk - och yngelakvariet... Rena orgien, måste vara de små liven sätt att liva upp sig i höstrusket ;-)

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #40
                      Mera yngel!!
                      Kom hem idag ifrån Tropikfisk och kastade ett snabbt öga på yngelkaret där jag stoppade ner en svärdbärare imorse som såg lite tjock ut.
                      Ett trettiotal små yngel pilade omkring på botten och försökte undvika att bli uppätna.

                      Nu börjar det bli mycket fisk! Undrar just om den där 70 litaren som jag har räk / yngel kar kommer rymma alla?
                      Kan vara en bra ursäkt för att kanske skaffa ett till...

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #41
                        japp, det är en jättebra "ursäkt"
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #42
                          Igång igen

                          Så, efter att ha bekämpat cyano med hyfsad framgång så var det dags att lägga i lite mer fiskar.
                          Har ju haft lite bekymmer med att välja tetra och kom väl fram till en hyfsad lösning - Neontetror.... kanske inte världens roligaste tetra men fina att titta på och man kan aldrig gå fel med neontetror.

                          Försökte få lite bra bilder men det är inte lätta att fota fiskar. Den enda som är lätt att få på bild är mina kakaduor. Av någon anledning så gillar dom att posera och är nyfikna när man kommer nära med kameran.

                          Rensade ut lite växter och i med två till amazonassvärdplantor. Annars inget nytt i växtväg, väntar tills auktionen i Göteborg senare i höst för att se vad som kommer där.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0829.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 2143839

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #43
                            Kakudua ciklid

                            Har fyra kakaduor (2+2) - fina och intressanta fiskar

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0812.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,9 KB
ID: 2143840 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0752.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2143841 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0719.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,6 KB
ID: 2143842 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0680.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2143843 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0900.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,8 KB
ID: 2143844

                            Dom har lekt två gånger men tyvärr så blev det inget, honan lessnade och åt upp äggen.

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #44
                              Yngel

                              En liten pansarmalyngel - runt sex - sju veckor gammal.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0848.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,3 KB
ID: 2143845


                              Små ancistrus yngel som relaxar tillsammans med Helenor

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,0 KB
ID: 2143846

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Vad dina fiskar måtte trivas när du får så mycket lek Kul med dina yngelbilder.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...