147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Hi hi dem boxas en del men dem är väldigt sociala med varann och är ett väldigt roligt inslag! Har haft amanoräkor förut och dem var skygga och gömnde sig när de gick tillsamana med fisk men den här neocaridina-arten är helt orädd och håller sig framme hela tiden! Platy är också roliga och orädda och nyfikna och när jag har barn här så ställer dem gladligen upp på att handmatas och klappas på och det älskar ungarna Har försökt med neocaridina ett par ggr förut men de dog sakta men säkert ut båda gångerna men sen lärde jag mig att täta och ganska stora vattenbyten är ett big no no om man vill hålla den här arten och nu har jag massor av dem i två kar och jag började med 3st

    Lämna en kommentar:


  • Lusse
    svarade
    Stört skönt.
    Plattyna är glada och pigga. Och räkorna var sociala med varandra.
    Alltså tio topp!
    Tack.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Att få se ha "naturen" i en glasbehållare hemma i vardagsrummet är en fantastisk känsla och det här är själva kärnan till att jag har haft akvarium i 20 år, tror aldrig att jag kommer vilja vara utan ett heller

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Hej allla akvariefantaster Jag önskar att ALLA la ner sitt motstånd mot alger och istället kände en positiv och uppskattande känsla omkring denna urtida växt Jag blev jättelycklig när håralgerna bildade en liten ö i akvariet


    Senast redigerad av åheim; 10 November 2023, 05:12.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Den där frågan har besvärat mig i många år!!!! Har försökt förlika mig med att jag försöker lyssna genom glaset och undviker högljudda pumpar som tex. Aqua nova! Och tänker som så att visar inte fisken tecken på stress så får jag anta att dem inte påverkas så mycket, brukar se att fiskar gärna står vid pumpen och trycker dessutom.
    Använder man ytterfilter och lägger nåt mjukt vibrationsdämpande vid utblåset så blir det knäpptyst eller nästan i alla fall...

    Lämna en kommentar:


  • Lusse
    svarade
    Kul att testa runt..
    De ser glada ut de små liven!
    Du testar olika filter oftare än jag rengör mina i vissa av mina kar

    Tänkte på att i ett kar har jag ett filter som drivs av ett power head I själva karet (inner filter). Så långt allt frid o fröjd.

    Det man inte tänker på är att det för ett himla oväsen inne i karet/vattnet även om det funkar som det skall och är knäpptyst utanför karet.

    Men lägger man till örat till glaset så hör man tydligt det höga ljudet av det skramlande (!) Power head fastän det funkar och gör sitt jobb som det är designat att göra till ~100%.

    Vi vet att fiskar har hörsel men hur bra det är illa nog att man fängslar dem i en vatten kub men jag hade definierat det som tortyr om man satt i ett rum med en högtalare som skrek ut dygnet runt högljutt "brrrrrrrrrrrrr"!

    Det är stor skillnad mellan hur det låter i en sådant kar och tex om vi dyker ner i havet när vi badar i sommar.. där är det typ knäpptyst!

    Någon som vet hur bra/känslig hörseln är på en fisk. Om de hör någorlunda som oss så är det ljudet någons mellan tortyr till stressande.. ?

    1. Frågan är hur mycket mindre låter ett ytterfilter inne i själva karet där fiskarna är, än att placera motorn direct i karet?
    2. Och följdfrågan är om det är störande för fiskarna så hur mycket negativit det inverkar på välbefinnandet/lekvilligheten osv (stressande)..

    Hmm skall sluta fundera..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tro det eller ej nu är spongefiltrena borta och kör med eheim liberty och aquaelfilter och jag har lyckats få till flödet så det inte massakrerar min mycket känsliga växtlighet
    mina nya guppies mår superbra så det är skönt för dem kan ju som bekant vara lite känsliga.





    Edit!! Nää spongefiltrena är tillbaka för mitt infall med impellerpumpar blev kortvarigt, de syresätter dåligt och skapar för mycket rörelse! Hang on filtret får gå kvar med spongefilter eftersom det inte rör runt så mycket.
    Senast redigerad av åheim; 07 August 2023, 19:37.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Fick se det här ytterfiltret från aqauel och jag fick ångest direkt av att bara titta på det, oough 4 slangar och två slangenheter och massa pryttlar....
    är det nån som känner att dem skulle kunna vilja ha ett sån där??? https://www.youtube.com/watch?v=iQfR9HbYtQQ
    Apropå det så här är Sobos nya filter som fungerar som förfilter, mekanisk och biologisk! Inga slangar och insug/utblås att böka med. Helt läckagesäkert. Enkel rengöring genom att lyfta upp det och krama ur det i en hink och sen släppa ner det i akvariet igen https://akvarieimporten.se/filter-pu...r-stor-sb-3330
    Senast redigerad av åheim; 08 July 2023, 09:42.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Här är en video till med det filtret

    Wir haben den neuen Aquael Hypermax 4500 und installieren ihn an unseren ADA 120P.Wenn dir dieses Video gefallen hat, gib ihm einen Daumen nach oben und abon...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    kolla när det står inkopplat och alla 4 slangar är monterade i karet herregud det ser ju inte klokt ut Om inte det här filtret blir en flopp så ska jag äta upp mina svampfilter...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Fick se det här ytterfiltret från aqauel och jag fick ångest direkt av att bara titta på det, oough 4 slangar och två slangenheter och massa pryttlar....
    är det nån som känner att dem skulle kunna vilja ha ett sån där??? https://www.youtube.com/watch?v=iQfR9HbYtQQ

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja Lusse dessa småkryp är älskvärda och jag vill ha så mycket det bara är möjligt. Jag hade stora populationer av märlkräftor i båda mina kar men dem verkar totalt utrotade av mina pansarmalar, förut såg jag dem överallt...

    Nu har i alla fall mina nya guppies gått tillsammans med mina mycket gamla glastetror i drygt 3v och det har blivit väldigt bra för glastetrorna har alltid varit otroligt ängsliga och reagerat varje gång jag skulle mata eller sitta nära akvariet MEN nu har dem funnit trygghet bland sina orädda vänner och är inte alls ängsliga längre

    Lämna en kommentar:


  • Lusse
    svarade
    Ursprungligen postat av andynamo
    Jag gillar denna tråd och tänkte kasta ur mig några spridda tankar. Det skulle vara trevligt att bo i Malmö. Fiskar skitar ner akvarivattnet olika mycket, framförallt är det kolhydrater som fiskar har svårare att tillgodogöra sig allmänt sett. Så vad man matar med har en stor betydelse men inte lika stor som hur mycket man matar med. Man kan byta vatten med RO vatten för att bli av med skiten eller skapa bra förutsättningar för levande varelser att växa och bli fler. Tillslut ett akvarium hermetiskt och tillför ingenting. Nitrithalten kommer gå upp och ner i vattenkolumnen beroende på om livet i akvariet frodas.
    Det hade varit kul att prata fisk med någon likasinnad!
    Ja i stora drag håller jag med.
    Nu är jag INGEN expert på något sätt.

    Jag trodde att det var proteinet i maten som är den bidragande orsaken till kvävet (Kemiska formeln N) och inte kolhydraterna.

    Tänker såhär att vi stödjer kvävecykeln genom att tillsätta N i karet som bildar de olika föreningarna i kvävecykeln.

    Ifrån Wikipedia angående proteiner och kolhydrater.

    Proteiner
    Den allmänna formeln för aminosyror är följande: NH 2 – R – COOH Deras namn är en förkortad form av termen "α-aminokarboxylsyra".

    Kolhydrater
    Kolhydrater består endast av grundämnena kol, väte och syre. Namnet kommer av att kolhydrater har den kemiska formeln Cm(H2O)n (m och n ≥ 3) och därför kan betraktas som hydrater av kol
    .

    Så när det inte finns någon N i kolhydrater men den finns i de olika aminosyror som är proteiner. Då bör kvävet komma ifrån proteinet och dess olika aminosyror.

    Men vi skall inte försöka jaga rätt på den maten som har lägst mängd procentuell andel proteiner för att minska DVB.

    Det finns så många flera aspekter som är viktigare än om maten har 13% eller 10% protein tycker jag.

    Fisk per liter?
    Ja det är helt rätt att det upplevs att fiskar "skitar ner olika mycket" per centimeter.

    I akvarium hobbyn så finns det en gammal tumregel som var nog framtagen för att grovt uppskatta hur mycket fisk man kan stoppa in i ett specifikt kar med en given volym.

    "En cm fisk per liter vatten."

    Men det är så missvisande som det kan bli.
    Tex om man tar en av mina större ciklider på deras bredaste/högsta del och den centimetern motsvarar uppskattningsvis en till två HELA guppies om man väger det i gram.. (och lätt två guppies hannar)

    Om man nu antar att varje gram fiskmassa kräver lika mycket/lite näring och energi som biologisk massa. För att existera. Då konsumerar den lika mycket energi och gör lika mycket skit it i vattnet.

    Så en cm ciklid räknas som en liter men två guppie hanar är ~8 liter/cm?

    Så därför med den mycket större massan (gram) per cm så skitar en ciklid ner upp till 8 ggr mer per cm. (Skitar ner som av produktion utav kväve).

    Man förstår rätt snabbt att om den sammanslagna längden av alla fiskarna totalt blev 150cm av bara större ciklider.
    Då kommer de att producera upp till åtta gånger mer kväve än om man hade i samma kar istället totalt 150cm guppies uppskattningsvis.

    Så däri ligger pudelns kärna och gör att man blir högst förvånand när någon som i mitt exempel säger att jag måste byta minst 44% vatten per vecka för att bara hålla NO3 på en jämn nivå.

    Och även om man har haft akvarium som åheim jättelänge och är mycket erfaren, tror att det är en så kallad teoretisk "pappersexercis" så visar det tydligt att olika typer av fiskhållning ger helt helt olika utfall och att vi har olika stora utmaningar som tex en annan akvarie hobbyist inte har.
    ​​​​​​
    Och illustrerar rätt bra varför man INTE kan generellt säga byt X% vatten Y ggr per tidsenhet.
    Därför jag säger att man skall låta NO3 nivån styra X och Y. När INGEN kan veta exakt det individuella behovet av det unika karet. Samt säkerställa att nivåerna inte sakta kryper upp med tiden.
    ​​​​​​
    RO vatten
    Det där med att jag angav att jag använder remiliniserat RO vatten. Var bara för att vissa kan ha mer eller mindre kväve i sitt tappvatten!

    Så om man har redan en del kväve i sitt tappvatten så kan man ju inte spä ut så effektivt karets NO3 nivåer..

    Och när RO vatten inte innehåller någoting så kan man inte SPEKULERA:
    "Att jag måste ju göra så stora DVB pga att troligen mitt tappvatten innehåller redan en del kväve.."

    Men så är inte fallet med RO vatten. Det finns andra anledningar till att jag använder RO vatten.

    Det går jättebra i de flesta fall att använda kranvatten utifrån om man bara tittar på kväve tex. (men givetvis finns det andra hänsyn som börs ta).

    Tillslut ett akvarium hermetiskt
    Ja det är kul. Jag har sett dem som har årsvis tillslutna burkar med olika livsformer i.
    Antar att kvävet är bunden i olika former och inte bara i vattnet.

    Har ett 30L kar med 3-4 små räkor i..
    Det finns massa "baggar" i gruset, något supersmått vitt som simmar omkring i vattnet och maskliknande vita kryp på glaset osv..

    Det är fascinerande att kolla på detta mikroskopiska lilla ekologiska aktiviteten. Som frodas och finns i våra kar.

    Det roliga är om det hade funnits en fisk/fiskar i karet så hade den hållt nere "kryp beståndet". Till den milda grad att man aldrig ser dem och man tror att man inte har några kryp överhuvudtaget!

    Genom att de blivit uppätna och jag antar att det är superbra mat tillskillnad från den processade maten man köper.

    Och är en liten bidragande orsak till att fiskar hittar mat via dessa olika livsformer. Och varför man sällan ser krypen när de blir uppätna.​​​​
    ​​​​​​

    ​​​​
    Senast redigerad av Lusse; 18 June 2023, 11:43.

    Lämna en kommentar:


  • andynamo
    svarade
    Jag gillar denna tråd och tänkte kasta ur mig några spridda tankar. Det skulle vara trevligt att bo i Malmö. Fiskar skitar ner akvarivattnet olika mycket, framförallt är det kolhydrater som fiskar har svårare att tillgodogöra sig allmänt sett. Så vad man matar med har en stor betydelse men inte lika stor som hur mycket man matar med. Man kan byta vatten med RO vatten för att bli av med skiten eller skapa bra förutsättningar för levande varelser att växa och bli fler. Tillslut ett akvarium hermetiskt och tillför ingenting. Nitrithalten kommer gå upp och ner i vattenkolumnen beroende på om livet i akvariet frodas.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Oj oj jag tycker jag matar på bra i mitt och det blir knapp nån nitrathöjning alls?? Kan det ha nåt att gör med att jag har tjockt med sand...? Grus släpper ju tillbaka allt till vattenkolumnen medans sanden bäddar in och bryter ner Kan det ha nåt att göra med ditt hastigt stigande nitratvärde?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...