147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • admin
    svarade
    Vilken fart. Mina räkor håller sig till botten. Å andra sidan har jag inte mycket växter som går ända upp. De håller sig nog nära växter gissar jag.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ojoj vilken rusch det var här på kvällskvisten

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det är en ynnest att få ha ett akvarium som man en lördagmorgon kan sätta sig framför med en kopp te och titta in i den här lilla världen som är så trollsk och fin och se hur livet pågår däri och låta sig hypnotiseras

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Å här var det lite räkor https://youtu.be/nF70Ruso92s

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Klippt isär mina jätteanubias så jag kunde sprida ut dem lite...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag har hela tiden velat ha en filterhörna i platykaret MEN jag orkar INTE tömma det och limma dit lister, på tok för mycket jobb... Så jag tog en spagettiburk i plast för den var hög, kapade den i lagom höjd för akvariet med en lödkolv (sågar man så spricker plasten) sen kapade jag bort ena gaveln och borrade ett hål för pumpslangen!
    Sen kunde jag klämma fast filtermatta presis som i ett filterhörn och lade i bioringar så den inte flyter för den är transportabel och sitter inte fast någonstans! blev nöjd med resultatet

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade


    Allt tuffar på men mina platy kämpar på med nån illasinnad bakterie som sprider sig emellan dem...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Kanelstång i akvariet...
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nu har jag rensat väldigt mycket ytväxtlighet så att ljuset når ner bättre och då passade jag på att filma så att man får en glimt av hur en orörd botten ser ut efter 11år...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Härliga filmer så här på vårkanten! En sak jag la märke till när jag kollade på dem är att förutom zebrasnäckan(är det en helena?) så är det ganska tomt på sniglar, är det något du medvetet strävat emot eller har det bara blivit så, eller är det helt enkelt så att de gömmer sig bland alla växter?

    Algerna däremot tycker jag är snygga!
    Snäckan är en Zebrasnäcka och dem är väldigt noggranna när de går fram som gräsklippare men tyvärr pga av deras tyngd så kan dem inte klättra på rangliga växter...
    Jag välkomnar snäckor i akvariet, vilken art det än må vara, men det har varit en tillbakagång på dem i det här karet men inget som jag medvetet påverkat. I mitt andra stora räkkar är det mycket mer snäckor och där fick jag till slut liv i mina sandsnäckor som jag fick till skänks av djurhobby! Jag fick ett gäng men det var bara tomma skal och tiden gick ock skalen bara låg där... men efter några månader fick jag se små små sandsnäckor så nån av dem levde visst och avlade av sig, då blev jag glad

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Härliga filmer så här på vårkanten! En sak jag la märke till när jag kollade på dem är att förutom zebrasnäckan(är det en helena?) så är det ganska tomt på sniglar, är det något du medvetet strävat emot eller har det bara blivit så, eller är det helt enkelt så att de gömmer sig bland alla växter?

    Algerna däremot tycker jag är snygga!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Här dyker det upp lite hjälp

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim


    Ljudet från spongefiltrena har irriterat en madame här hemma så nu har det gått vanliga innerflter ett tag och jädrar vad algerna växlade upp och accelererade i karet i videon!!!!!
    mitt andra akvarium med räkor påverkades inte alls....
    Senast redigerad av åheim; 29 March 2022, 16:19.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Oj vad jag blev förvånad när jag gjorde rent glaset och växterna släppte massa syrebubblor... Jag ser att dem mår bra men trodde inte fotosyntesen var så hög

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Oj jag tackar ödmjukast Mats!
    Haha vi får uppfattas som hur flummiga som helst för vi har hittat fram bland alla snåriga känslor och kommit till klarhet
    Jag är så himla glad att jag hittade ett hem i den här hobbyn och kan inte tänka mig ett levande hem utan akvarier!
    Senast redigerad av åheim; 20 March 2022, 20:52.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...