147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Vad händer om man inte gör rent botten på akvariet överhuvudtaget...

    Senast redigerad av åheim; 15 July 2022, 21:32.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nu är det jobbiga tider men fiskarna mår ganska bra ändå fast det är 28-29 i karen...




    Senast redigerad av åheim; 15 July 2022, 20:03.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja jag var bra ledbruten på midsommaraftonen Vatten är inget roligt element att hålla på med inomhus på ett parkettgolv Men nu är det gjort och det känns bra
    Om det blir fler akvarier i framtiden så ska jag bara ha mindre kar och få fiskar i varje...

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Vilket jobb!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Efter ett par års funderande så fick jag dagen före midsommar det plötsliga infallet att jag skulle flytta akvariet!! Ville ha bort det från hörnet så att jag kan se akvariet från 3 sidor istället för två... plus att jag hade ett hang on back filter som flödade ut ca 30L vatten på parketten för ett par år sen och ville se om det var fuktskadat under bottenskivan som akvariebänken står på, sån tur var hade skivan legat dikt mot golvet och inget vatten hade krupit under där

    Det var ett makalöst jobb att ta ur alla växter, fiskar, yngel, räkor och sand och plocka ner bänken och sen bygga upp det igen
    Men nu är det gjort och allt gick bra och jag kan tipsa om att sätta på relax-musik i bakgrunden så att man håller sig lugn under fiskflytten osv.
    Jag har bara droppat ner inredningen och låter allt stabilisera sig ett tag så ska jag justera inredningen lite senare.





    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag gillar "kontrollerad" kaos och med det menar jag att man inte bara ska blanda olika stenar rötter och växter hur som helt utan att skapa en viss ordning och harmoni i kaoset och att allt måste inte byggas upp som en kuliss men höga växter längst bak och låga fram osv. för det tycker jag skapar ett tvådimensionellt akvarium och det tråkar ut mig för jag vill att det ska vara lite spännande att titta in i karet och att akvariumet ska vara så optimalt man kan få det för fisken och inte bara för mina ögon.
    jag gillar mossor, anubias, guppygräs och andra typer av växter som inte planteras i substratet, dem är mer mobila och lätta att rensa ut när det blir för mycket.
    min dröm har egentligen varit att bara ha algbollar (klippta i bitar för runda former funkar inte för mina ögon i ett akvarium) över i stort sett hela botten och sen bara guppygräs eller nån mossa som flyter i akvariet... Kanske slutar mitt akvarium där en dag


    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nuu har växterna kommit, jag var lite orolig hur dem klarat 5 dgr i en kartong men det var inga problem Puh

    4 brk (portioner) Najas guadalupensis - Guppygräs
    2 Anubias barteri var. angustifolia
    1 Hygrophila pinnatifida

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Trodde jag skulle filma lite nya växter idag så som Hygrophila pinnatifida, Anubias barterivar. angustifolia och fyra portioner Najas guadalupensis
    men leveransen drar ut på tiden...
    så jag filmar dagsläget istället

    https://youtu.be/6AwjVY9x0kk

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nu har en ny kull platy blivit stora nog att dem vågar sig fram och smaka på smörgåsbordet Uräkta mig men jag ligger och krålar runt i soffan för att fånga dem i kameran...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Är det bara jag eller är det nån fler som tycker att bubbel är ganska trevligt att höra från akvariet och man känner liksom att nånting pågår...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Den är rena rekreationen att pyssla med den här hobbyn

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Vilken fart. Mina räkor håller sig till botten. Å andra sidan har jag inte mycket växter som går ända upp. De håller sig nog nära växter gissar jag.
    jag finns det nåt att klättra på så gör dem det och dem trivs att sitta uppe i ytan i mina limnophila sessiflora som täcker hela ytan nästan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...