147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Mina 2 fjärilshanar har ju under en tid bråkat en del om vilken som ska vara herre på täppan, samma hane har varje gång förlorat. Det har gått lite upp och ner med aggressiviteten mellan dem, men nu har jag upptäckt att i underläge kan de ha en strategi för att få lugn och ro och inte hela tiden bli jagade - när det helt enkelt funnit sig i att vara besegrade (iallafall tillsvidare)! Jag upptäckte nämligen för nån dag sen att den lägre stående hanen helt enkelt dragit tillbaka sina färger och är nu helt vit och den strategin gör den dominanta hanen lugn och han visar ingen aggressivitet överhuvudtaget längre och dem kan i lugn och ro glida runt tillsammans. http://www.youtube.com/watch?v=7NW40ZDD3cI

    Ps. Jag kunde inte få de 3 fjärilshonorna som jag berställe och skulle fått igår eftersom leverantören inte kunde könsbestämma dem ordentligt - precis vad jag sa till butiken, men det skulle gå så bra så sa dem, ok då tänkte jag, bara jag får mina honor så är jag glad... Nu får jag försöka jaga reda på några själv.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!
    Jag var snabbt framme med kameran men förhållandena var usla, fullt dagsljus och full zoom från 4 meters håll eftersom jag annars skulle riskera att avbryta dem, så det blev det som blev Den mer benmönstrade är "the underdog" i karet och jag trodde faktiskt han skulle ta hem det här den här gången, men han gav plötsligt upp en stund efter jag slutat filma... Ta en titt http://s32.photobucket.com/user/suka...5cdef.mp4.html
    Senast redigerad av åheim; 11 May 2013, 21:03.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Nu har Kjell varit snäll och ändrat trådnamnet och nu känns det ok för mig att fortsätta posta saker här som rör mitt sydamerika akvarium Och det senaste nu är att jag får 3 fjärilshonor på tisdag så att mina 2 hanar får lite damsällskap De kan de behöva istället för att jaga livet ur varann och nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Skicka ett PM till mig och tala om vad du vill att tråden skall döpas om till
    Nu har Kjell varit snäll och ändrat trådnamnet och nu känns det ok för mig att fortsätta posta saker här som rör mitt sydamerika akvarium Och det senaste nu är att jag får 3 fjärilshonor på tisdag så att mina 2 hanar får lite damsällskap De kan de behöva istället för att jaga livet ur varann och nyss hade dem 15min showdown, där den dominante än en gång gick obesegrad ur striden!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Mhmm, kan man göra så. Hur bär man sig åt då?
    Skicka ett PM till mig och tala om vad du vill att tråden skall döpas om till

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Riktigt härligt akvarium och en fin film åheim

    Trevligt att så många på Zoopet är inne på "back to nature-looken"
    Tack Kjell, vad kul att höra! Ja det är superkul att intresset för det "naturliga" har spridit sig!! Och mångas och min egen utveckling bygger till stor del på möjligheten att dela med sig här på Zoopet! Så tack Kjell

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför inte bara döpa om tråden. Ett projekt kan ju spreta åt många olika håll
    Mhmm, kan man göra så. Hur bär man sig åt då?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!
    Det är lite det som är vitsen med ett sådant här forum; att fota, filma och dela med sig av sina små projekt - att, om man har lite flyt, kanske kunna inspirera andra att fundera, känna och skapa saker som man initialt kanske inte hade tänkt sig. Nu var det din tur att få mig och andra att bli ordentligt sugna att fortsätta - detta med bilder och filmer på ditt fina kar!

    Jag håller med Kjell; döp om tråden och bara fortsätt!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!
    Mången tack Mats! Du har bidragit med många inspirerande filmer, foton, text och det har hjälpt mig att hitta vägen i mitt sökande efter min kärna till intresset! Så Tack för det!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Varför inte bara döpa om tråden. Ett projekt kan ju spreta åt många olika håll

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?
    Tack så mycket PiaJo Jo men det är nog dax att lägga ner nu. Tråden startade jag för att dokumentera bygget av karet och bänken. Sen skulle det bli snäcklekare för hela slanten, men sen har det gått över till sydamerika med tiden och så här kommer jag behålla det för en lång lång tid Känns fel att posta här eftersom det är en "snäcklekartråd" egentligen och projektet är ju färdigt så att säga.

    Händer det något i mitt sydamerika framöver som jag känner att jag vill ta upp eller dokumentera så tar jag det i en annan kategori och kanske hamnar nåt under "foto och film" Over and out/ Åheim

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Riktigt härligt akvarium och en fin film åheim

    Trevligt att så många på Zoopet är inne på "back to nature-looken"

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jädra gôtt kar Åheim! Fortsätt filma!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Helt underbart kar hoppas verkligen inte att du menar att detta är sista filmen i denna tråden och att du skall lägga ner tråden..?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

    Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...
    Ja men då har du iallafall nåt roligt att se fram emot och kan gå och klura på det i bakhuvet och med tiden kanske kärleken svalnar litegrann så att du skrider till verket Jag har 3 kar igång men det är det här som fångar mitt intresse varje gång, blir liksom aldrig trött på det och dem andra karen går på autopilot Jag körde mycket löv i början men de multnar så snabbt och belastar vattnet men iofs hade jag inte eklöv, tror dem håller längre, sen har vi ju cattapa indian almond leaves, dem skulle vara trevliga att ha Men torven är iallafall viktigast och ovärdelig tycker jag...

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    147L snäcklekare

    Så jäkla bra akvarium Jag måste verkligen göra om i mina kar här hemma

    Hade jag inte varit så kär i mina altos så hade jag röjt loss järnet med det karet. Slimline på tre sidor och helt igenstoppat med grenar och löv...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...