Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Om du köper de frysta nauplierna så har jag ett tips och det är att ta en sked och skrapa lite på kakan så får du en lite mängd och sen är det bara att doppa skeden i karet och sen är det klart!
    eller skaffa flera kar som skall ha samma mat. sedan tar du en ruta, lägger i ett glas, på med ett par matskedar
    vatten, låt tina, sedan tar du en tesked och pytsar lite i varje kar.

    lagom arbetsinsats här varje onsdag och söndag, varierande mellan artemia, vita mygg, krill,
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Charliena
      • September 2011
      • 300

      Ken, riktigt så långt kan jag nog inte få min sambo att sträcka sig tyvärr

      Pia, det växer så det knakar här! Tror din artemia gör susen!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Så kul
        Japp, det är ett bra foder för småttingarna och sen kan du gå över på lite dafnier eller cyklops som är lite större foder men det dröjer lite innan du kan börja med detta Synd att jag inte tänkte på det när du var här så kunde du fått lite sånt med, jaja har du vägarna förbi så hör av dig så löser vi det.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Charliena
          • September 2011
          • 300

          För en vecka sedan slutade hon vakta och jag kan ärligt talat inte se dem om hon inte vaktar. Men igår så började hon leka igen med hanen, så hon ligger i!

          Kommentar

          • Charliena
            • September 2011
            • 300

            Hej alla!

            Till julklapp blev det ett presentkort på Hornbach så det blir ett till 126L akvarium på min akvariebänk. Denna gång ska göra allt "rätt" och sätta upp BTN bakgrund och grejer.

            Jag är helt värdelös på matte och har funderingar på hur jag ska sätta bakgrunden. Vill "skärma" av ett hörn till filtret och värmaren men vet inte hur mycket utrymme jag behöver ha. Akvariet är 80x35cm någon som har en idé på hur jag ska göra med längden på bakgrunden? 3st 50cm borde ju vara enklast men det är också dyyyyrt. Men klarar mig nog inte på 2st 50cm och 1st 20cm... Det är svårt detta!

            ELLER, så gör jag inget hörn. Utan gör som BTN själva enligt deras blogg, sätter en modul lite längre fram och har allt bakom där.


            Röd gneiss med rådasand eller Basalt gneiss med rådasand? Eller ska jag lägga lite pengar på att köpa svart sand?

            Dessutom, hur mycket filtermatta av vilken storlek och vilken sorts cirkulationspump??
            Senast redigerad av Charliena; 27 December 2012, 16:21.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              3 st på 50 cm låter lite väl mycket, det du bör göra är att mäta hur stor hörna du vill ha, och hur den ska vara uppbyggd, Varför inte ta ena kortsidan och klä in på snedden, så som tex Pia gjorde med sitt ena kar om du tittade?
              Jag hade tveklöst tagit basalt/gnejs av de båda du nämde, oavsett vilken sand du väljer.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så här ser mina filterhörnen ut och detta är Basalt/gnejs

                Hoppas att de hjälper dig lite, jag har 3 st 50 centimeters i mina 220 kar och de är 110 långa.

                Kör med rådasand, det kan bli lite för stora kontraster om du har helsvart grus tycker jag. Jag har svart grus i ett av mina men man ser knappt detta för alla rötter, stenar och löv.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av PiaJo; 28 December 2012, 15:11.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  Hej alla,
                  Tack för förslagen! Ska gå igenom dem ikväll.

                  Har precis varit hemma och vänt. Inte nog med att det var alger i karet efter min frånvaro men det var yngel från apiston igen! Denna gång ka ske jag kan få behållanågra också Sedan var det lite endler yngel också, men det är ju inte lika roligt. Haha.

                  Mot hornbach och köpa nytt akvariet!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Gott att höra att allt är bra och glöm inte att visa bilder på karet sen
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Charliena
                      • September 2011
                      • 300

                      Pia, självklart! Jag ska försöka hålla det lite "rent" när det kommer till inredningen sen. Mitt andra ser ju ut som rena djungeln nu! Dock undrar jag om du kör med en stor "filterklump" eller har du klippt till små filterbitar? Kollade igenom dina 7 första sidor i din tråd men såg inga bilder på hur du hade gjort. Hur stort "hörn" har du förresten?

                      Ska försöka mäta och trixa lite nu i veckan så jag vet vilka storlekar btn jag ska skaffa. Funderar på att skaffa 50cm+20cm och sedan göra hörnet med en till 20cm? Karet är ju 80cm långt.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har småkuber av filtermatta som jag skar med en skalpell ( mycket lättare än att klippa) och jag har ett hörne som är ca 10 cm i bakkant och som sträcker sig ända fram till framrutan och där är det 0 cm, fattar du vad jag menar?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Charliena
                          • September 2011
                          • 300

                          Yes, det gör jag! Har massa saker att reda ut kring det här med BTN, men det blir ju så snyggt i slutändan!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            När du gör hörnet så tänk på att se till att du får ner pumpen med lite marginal för man vet ju inte om man behöver sätta i en annan pump i framtiden.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Charliena
                              • September 2011
                              • 300

                              Hur mycket "kraft" bör pumpen ha? 200l/h? Mer mindre?

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                jag hade satsat på en ehiem compact pump på 300 L, den är ställbar i flödet
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...