Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    Hmm, krångligt med ett till insug när allt väl är på plats hörrni! Har som tur är inte limmat fast det första insuget så blir det slam så är det enkelt att ta ut iaf...

    Fjärilarna trivs som fisken i vatten (haha). Hanen visar lektendenser och honan vet väl inte riktigt vad hon vill.

    När jag köpte dem så fick jag veta att man kan artbestämma dem med hjälp av deras svarta fläck. Är det "glitter" på den svarta fläcken är det sannolikt en hona om inte, så är det sannolikt en hane.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av PiaJo

      tror nog att det funkar med att sättar filtermatta i hålet men du bör ha minst två hål för att fördela och minska risken för att det sätter igen sig. Kan ju räcka med att lite för mycket löv eller växtdelar sug för hålet och då kan pumpen gå torr mm.
      Jag "förvarnade" dig om att ha fler insugshål innan du fyllde karet
      det kan ju i värsta fall bli så om det blir stopp i insuget så pumpen antingen går torr och/eller fyller över allt vatten från filterkammaren till karet och då kan det svämma över, detta är ju i värsta fall... i bästa fall hnner du märka att det blir stopp eller sämre flöder men jag hade inte vågat ha detta om man är borta några dagar eller så.

      Tror att det skulle funka fast karet är igång att borra upp ett nytt, sänk bara vattennivån rejält och ta en dosfräs så har du snabbt gjort ett hål till
      Senast redigerad av PiaJo; 10 January 2013, 11:36.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Charliena
        • September 2011
        • 300

        Haha, längesedan jag hade tid att skriva här inne!!

        Jag har precis haft min tredje kull med kakaduor. Det går inte många veckor mellan varven, men å andra sidan verkar de inte överleva heller...

        Börjar få reeeeeeejält med Endlers, inte tråkigt på något sätt men de förökar ju sig som små kaniner! Så de fyller ett nano, ett 120L och har numera även tagit mitt andra 120L i besittning. MEN, jag har en snakeskin endler! Ska försöka fortsätta odla vidare på den, förhoppningsvis går det i arv. Riktig snygg.

        Kommentar

        • Charliena
          • September 2011
          • 300

          Liten uppdatering

          Mitt "äldsta" stora kar går som tåget. Har 2st överlevande kakaduayngel från senaste kullen och det är ju framsteg! Växterna gör det fint och alla verkar trivas.

          Det "nya" stora karet går ganska bra. Tyvärr har jag övergött det så algigt vatten men det ska jag råda bot på med mörkläggning.

          Pratar på med en fotointresserad kollega också så hoppas att mina bilder kommer förbättras också!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ja men du kan väl visa de bilder du har redan nu

            Hur gick det med fjärilarna, några yngel på G där med?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Charliena
              • September 2011
              • 300

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ja men du kan väl visa de bilder du har redan nu

              Hur gick det med fjärilarna, några yngel på G där med?
              Nja, du kan få gissa bilden i nästa månads fototävling, haha.

              Nej, varken hos Bolivianerna eller de vanliga tyvärr....

              Sen har jag haft rötter i blöt snart i en månad men inte tusan sjunker de!!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Tålamod... rötterna kommer att sjunka, är det redmoore så brukar de ta lite extra tid
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  Nu lägger iaf en av mina räkor från auktionen ägg ^^ Hoppas bara inte de blir uppätna.

                  Snart får jag lägga ut mina endlers på annons, de ynglar av sig som kaniner och jag har hittat en hane jag vill odla vidare på. Blir lite fullt av andra endlers i mina andra kar!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Nu har du glömt en viktig sak.... bilder!
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Charliena
                      • September 2011
                      • 300

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Nu har du glömt en viktig sak.... bilder!
                      Ja, men räkan har lagt sig vid sidan av pumpen så man måste bakom allting! Sedan har jag haft det släckt i mitt "nyare" kar i helgen men det är fortfarande gröngrumligt i vatten så får skaffa bättre persinner och göra massa vattenbyten innan jag vågar lägga upp bilder på det

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Okidoki
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Charliena
                          • September 2011
                          • 300

                          Bör jag förvänta mig några problem om jag kör igång en testomgång av CO2 i mitt nano med räkor och Endlers i?

                          Kommentar

                          • Charliena
                            • September 2011
                            • 300

                            Åkte till Trop och "råkade" få med mig hem Vijeta 2 och två malar Hihihi. Trodde att min fjärilshane hade hål i huvudet men det var nog svamp som försvann efter ett vattenbyte. Mitt vatten börjar också bli klart i mitt senaste kar så jag kände mig okej med att slänga upp nya bilder här också (taget med mobilen dock)

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20130305_182459.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2146571Klicka på bilden för större version

Namn: 20130305_182116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2146572

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Charliena
                              Åkte till Trop och "råkade" få med mig hem Vijeta 2 och två malar Hihihi. Trodde att min fjärilshane hade hål i huvudet men det var nog svamp som försvann efter ett vattenbyte. Mitt vatten börjar också bli klart i mitt senaste kar så jag kände mig okej med att slänga upp nya bilder här också (taget med mobilen dock)

                              [ATTACH=CONFIG]60473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60474[/ATTACH]
                              Hum, vilket kar gick viejita II i, på Trop? Det ytterst, precis intill kuben med L-malar?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Charliena
                                • September 2011
                                • 300

                                Nja, de gick ett par kar längre in, men i den "längan" om man säger. Gick tillsammans med vanliga ancistrus och någon L-mal som jag inte minns namnet på. Sista "längan" innan nästa rum, make sense?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...