Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    #31
    Två av fyra stommar klara! Jag kan snickra Ikea, men regla, det får sambon göra. Men nu har jag att göra i helgen om inte annat

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #32
      har du skruvdragare ??

      om inte,,,,,skaffa en sådan.....

      mer än halverar tiden på ihopsättandet,

      samt reducerar svärandet med kanske 92%.



      .






      "tänker inte tala om att jag är lite pappa på designen av den där 6-kantiga ikea-nyckeln
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #33
        Tror jag var nere på 4 minuter per ikea stomme när jag låg i som värst så vet ni lite hur lång tid det tar

        På beslagdesign.se har de en väldigt massa fina handtag borde gå att få hem till sin lokala bygghandel. Jag föredrar handtag framför handtagslöst luckorna blir inte lika kladdiga och som sagt så finns det en hel del snygga handtag.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Charliena
          • September 2011
          • 300

          #34
          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          har du skruvdragare ??

          om inte,,,,,skaffa en sådan.....

          mer än halverar tiden på ihopsättandet,

          samt reducerar svärandet med kanske 92%.



          .






          "tänker inte tala om att jag är lite pappa på designen av den där 6-kantiga ikea-nyckeln
          Haha, vi har faktiskt två ina skruvdragare hemma Problemet är bara att Ikea inte skyddar sig mot korkade blondiner så det blir ändå svärande och vänder på skivor fel. Men den andra stommen gick faktiskt utan problem!

          Kommentar

          • Charliena
            • September 2011
            • 300

            #35
            Man kan säga att detta har legat på is ett tag, men nu är jag igång igen! Alla stommar är skruvade och reglade. Så nu är det bara ben och bänkskiva som ska på innan jag köper akvariet

            Kommentar

            • Charliena
              • September 2011
              • 300

              #36
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20121007_152747.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2143190
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20121007_190153.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,4 KB
ID: 2143191
              Blev ett 126L på Hornbach istället eftersom jag inte var så sugen på att bygga ljusramp och köpa alla tillbehör Fick akvariet för 1395 med pump, värmare, håv (lol), mat, vattenberedningsmedel ungefär det vanliga för ett startpaket med andra ord.

              Som ni ser så står det nu ett nano och mitt första akvarium som min sambo tycker jag ska lägga ner och skänka till min syster.

              Men snyggt blev det!

              (Ber om ursäkt för suddig mobilbild och för att vi inte tagit oss i kragen och målat om trappan utan bara dragit ner tapet).

              Kommentar

              • Charliena
                • September 2011
                • 300

                #37
                Lite bättre bild
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20121008_180119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,6 KB
ID: 2143211
                Jag har misskött mitt 50Liters sen fjärilscikliderna dog men har nu lagt ner det och puttat in 1 guppy, 1 platy och 2 malar till mitt nano. Min sambo tycker att jag ska slänga växterna "för jag vet inte hur bra de mår", men det bör väl inte vara några problem att flytta dem till det nya? De enda är väl att några blad på några av växterna som är lite bruna men det är ju bara knipsa bort.

                30kg sand ska göras rent (när jag nu orkar det, haha).

                Hade tänkt köpa mig ett fint par kakadu:or (1+1) på onsdag på Ciklidhuset.

                Fick med ett "prova på" paket med co2. Tänkte jag kunde prova lite med växterna i nanot först, är lite rädd för sånt här "nytt"

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Det beror till en viss del vad det är för växter, men de bör komma igång i ett annat kar!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Charliena
                    • September 2011
                    • 300

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det beror till en viss del vad det är för växter, men de bör komma igång i ett annat kar!
                    Haha, undrade precis när du skulle "poppa" in. Ett par javaormbunkar och sedan någon annan vanlig sak. Avlånga blad är det iaf.

                    Både jag och sambon är helt förvånade över hur snyggt hörnet blev! Skönt att kunna gömma kabelhärvan (och alla tillbehör).

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Gott!
                      Med de växterna ska det inte vara några större problem att flytta till ett annat kar, och få dem att komma igång där.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • timebandit
                        • September 2012
                        • 83

                        #41
                        Vilka av alla faktum produkter är det ni använder er av? Har väldigt svårt att ens hitta något liknande på deras hemsida. Kan ni länka till produkten/produkterna?

                        Kommentar

                        • Charliena
                          • September 2011
                          • 300

                          #42
                          Ursprungligen postat av timebandit
                          Vilka av alla faktum produkter är det ni använder er av? Har väldigt svårt att ens hitta något liknande på deras hemsida. Kan ni länka till produkten/produkterna?
                          Det är vanliga bänkskåp. Tror det är 40cm, 60cm (diskbänkskåp), 60cm (diskbänkskåp), 40cm. Sedan är det typ den billigaste bänkskivan och luckorna :P Stålben också. Diskbänkskåpen för att ha underdelen av skåpen utan baksida på för att dra igenom sladdar.

                          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

                          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

                          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.
                          Senast redigerad av Charliena; 08 October 2012, 17:46.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

                            Desa båda har jag: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09867370/ och http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504/
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Charliena
                              • September 2011
                              • 300

                              #44
                              Synd bara att jag inte orkar lyfta upp akvariet på bänken, haha.

                              Sen köpte jag det där vattenutbytargrejset på Hornbach. Hur löjligt är det inte att man måste slösa vatten för att suga ut vatten?? Som tur är så funkade det att suga ut luften ur slangen och sedan leda den till avloppet i golvet. Men såklart är det enklare än att springa med hinkar men ändå :P Betalar man vattnet själv är det lite dyrt.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #45
                                Var glad att du inte har ett 960 med 50% vattenbyte var vecka...!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...