Juwel Rio 180 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #61
    Jag har nu tre Otocinclus som var fyra från början,man kunde se på dom med en gång att tre av dom hade magar medans den ena var smal och som även dog.

    Det finns alger i akvariet och mina tre jobbar på bra och har tjoka magar tror ni jag behöver stödfodra ?

    För övrigt växer det bra i akvariet och jag har ingen nittrit.

    Jag kör mitt Eheim 2028 för fullt nu när jag borrat fler hål på strilrören.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      för att?

      Kommentar

      • Christer5

        #63
        Nu har jag ett jätteproblem !

        Det är för varmt i akvariet och har försökt att lufta med springor på täckskivorna men har 28 grader hur skall det bli till sommaren ?

        Konstigt att man konstruerar belysning som ger så mycket värme att det inte fungerar,får testa utan reflektorer imorgon och se hur det verkar.

        Jag har tidigare haft ett nästan likadant akvarium men med T8 rör och hade då inte detta problem det verkar som om T5 rören blir väldigt varma. Måste vara många som har samma problem med Juwel.

        Man skulle kanske ha någon form av fläkt som ventilerar bort värmen men har ingen aning hur man köper eller konstruerar detta.

        Finns väl ingen färdig lösning med liten fläkt kopplad till elnätet.


        Är väldigt besviken på detta med värmen och vet inte vad jag skall göra !


        Allt annat är ju så bra med vattenvärden, mina växter växer bra och allt är toppen.

        Är det någon på Zoopet som kan hjälpa mig ?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #64
          Jag har inte de problemen, mitt håller 25 grader. Kör du doppis?

          Edit: Doppisen är skräp, kom hem första veckan och det var 33 grader i baljan. Sedan dess har jag inte brukat den alls, det håller jämn temp ändå.

          Jag luftar det på eftermiddagen, öppnar upp luckorna i ett par timmar så att det blir lite mer cirkulation.
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 11 May 2012, 18:27.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Christer5

            #65
            Ja men jag har haft den urkopplad sedan i morse men värmen stiger hela dagen.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #66
              Gjorde en edit.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Christer5

                #67
                Är det något fel på mig då ni inte svarar ?

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #68
                  Svarar på vad? Värme problem? Det är något alla har, till en början körde jag med fläktar som jag kopplade på en Termostat sådana här fläktar http://www.drakfisken.se/flaktar/139...ol-breeze.html

                  Men det tröttnade jag på så jag köpte en kylare


                  Båda alternativen finns mycket billigare på www.fish-street.com



                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #69
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Är det något fel på mig då ni inte svarar ?

                    Nej, det tror jag inte!

                    Om doppvärmaren teoretiskt gjorde vattnet varmt, så borde den lägsta temp från ökad temp vara högre än utan värmare. Låter det rörigt?

                    Om ditt akvarium låg på 25 grader med doppis så är det ju utgångstempen under dagen. Om du plockar bort den så sänks tempen under 25 vilket gör att ökningen över dagen minskar något. Varmt vatten värms upp mer av varma lysrör liksom.

                    Kör du utan doppvärmare efter nästa vattenbyte borde du enkelt se en skillnad. Om du är orolig inför sommaren kan jag ge tipset vattenfylld pet-->frysen-->akvariet
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #70
                      Tack så väldigt mycket för dom bra svaren då vet jag lite mer !

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #71
                        Tack Mathias då kalibrerar jag in doppvärmaren i en spann på 23 grader så får jag se hur det verkar.

                        Förmodligen kommer inte doppvärmaren att slå på alls.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #72
                          släng ut skiten helt. Har inte brukat min sedan i januari.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #73
                            Ok !

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #74
                              Man kanske skulle skaffa fläkt att ventilera bort värme nu i sommar.

                              Har sett hos Triton Akvarium har dom några fläktar som heter Grotech Coolbreeze är det någon som har eller känner till dessa fläktar ?

                              Kommentar

                              • Majki01
                                • May 2010
                                • 769

                                #75
                                Ursprungligen postat av Christer5
                                Man kanske skulle skaffa fläkt att ventilera bort värme nu i sommar.

                                Har sett hos Triton Akvarium har dom några fläktar som heter Grotech Coolbreeze är det någon som har eller känner till dessa fläktar ?
                                Du kollade inte mina länkar antar jag? Efter som det är precis dom fläktarna jag länkar till.


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...