Juwel Rio 180 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #76
    Jo jag kollade in dina länkar som sagt tack för det,sedan fick jag förmodligen hjärnsläpp när jag kollade vidare.

    Hur många fläktar tycker du jag behöver till mitt 180 liters med en längd av 100 cm.

    Tack !
    Senast redigerad av Gäst; 13 May 2012, 11:34.

    Kommentar

    • Christer5

      #77
      Någon som kan ge omdöme om dessa fläktar ?

      Kommentar

      • Christer5

        #78
        Ett spörsmål som dök upp när jag var inne på ett annat forum,det är att vissa Juwel bänkar inte är plana och det visar sig att jag kan föra in ett tunnt papper mellan bänken på höger innersida ca 10 cm samt några cm på vänster framsida.

        Det är tråkigt då jag fått igång mitt akvarium så bra och nu kanske måste byta bänken.

        Vad skulle ni gjort ?

        Tack !

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #79
          Angående kylfläkt, det är dyrt och Lite att ta i. Jag kör på is-flaskor när det blir på tok för varmt.

          Angående bänken, är den lodad från start?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Christer5

            #80
            Ja den står helt i lod sidledes men skilljer lite på längden som inte bör betyda något ?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #81
              Märkligt ;/

              Jag kan också få in lite papper i hörnen, det är på grund av ramen under. Är du orolig så kan du plocka ner och kolla.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Christer5

                #82
                Tack Mathias !

                Jag hade inte märkt det om jag inte hade läst just om detta som jag sa på annat forum,kanske inte mycket att bry sig om.

                Är det någon annan som vill ge ett svar så gör gärna det.

                Tack !
                Senast redigerad av Gäst; 13 May 2012, 21:08.

                Kommentar

                • Christer5

                  #83
                  Så här ser du ut idag en månad från start,kommer snart att åka till Norra Bohuslän och hämta sten (röd granit).

                  Tycker det är bra nu i början att ha mycket växter !Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,6 KB
ID: 2140863
                  [ATTACH=CONFIG]53602[/ATTACH]ch
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,7 KB
ID: 2140865
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #84
                    Jag har aldrig bakre luckan på mitt Juwel vision 180 just för att tempen lätt går upp och för jag anser att man inte ska kväva akvariumet.Funkar helt enkelt bättre utan.

                    När det gäller Ottisarna så har jag aldrig sett dom röra någon annan mat än bara alger fast jag gett tabletter som ska fungera.
                    Senast redigerad av flygrc; 14 May 2012, 21:36.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #85
                      Jag måste säga att mina malar Ottocinclus är otroliget duktiga på att äta alger,växterna är i väldigt bra skick.

                      Gör inte rent sido och bakrutorna från alger utan sparar det till Ottocinclusarna som har tjocka magar än så länge.

                      Har tänt belysningen i 10 timmar men skall öka till 11 timmar så kanske det blir mer alger till dom.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #86
                        Jag undrar hur man gör med Eheim (2028) filterplattor,det är en vit och en blå.

                        Köper man original Eheim eller andra plattor,hur gör ni ?

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #87
                          Filtervadden (den vita) har man där vattnet renas först. Då tar det all skit innan det hamnar i filtret. Det är praktiskt att ha ett fin-filter. Det blir klarare vatten. Ändå har jag det bara i ett filter. Haha! :P


                          Jag har faktiskt köpt media till de eheim-filter jag har (när det inte följt med) då de skall utformas efter filterkorgarna. Fördelen är att man bara behöver köpa dem en gång, sedan går de lääääänge!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #88
                            Enligt Eheim bör filtermaterialet vara så här:

                            I bottenkorgen makaroner och överst blå filtermatta

                            I andra korgen det gröna som jag kallar trassel.

                            I tredje och översta korgen filtervadd samt överst den vita filtermattan.

                            Men det är kanske fel ?

                            Filtret har varit i gång en månad så det dröjer väl antar jag innan jag skall göra rent filtret.

                            Antar att vattenströmmen i filtret är nerifrån och upp.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #89
                              Nej, det behöver inte alls vara fel olika fabrikat löser det på olika sätt.

                              Det funkar nog hur man än gör. Du får vänta ett år och kolla hur det ser ut sedan
                              jag märker ingen skillnad hur jag än gör. Fin-filtret håller ju längre om det inte plockar alla stora grejer direkt. Allt har sina fördelar kontra nackdelar.

                              I mitt Ecco så har jag deras små kulor med skrovlig yta, vad det nu heter. Det följde med och överst har jag enbart Blå matta (följde med massa fräcka mattor)


                              I ett 2226 här hemma har jag enbart en fin matta i botten och en i toppen, resten är keramiska ringar...


                              I min fx5 har jag media från reningsverket här, funkar asbra...


                              Det jag vill säga är väl att allt funkar bra, oftast
                              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 20 May 2012, 12:58.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Christer5

                                #90
                                Tack Mathias !

                                Kommentar

                                Arbetssätt...