Juwel Rio 180 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makro
    • March 2012
    • 2

    #91
    Hej Christer! Trevligt kar du har.
    Jag startade upp mitt Juwel 180 ungefär samtidigt som du tror jag. Jag tänkte på det där med hög temperatur som jag också har problem med. Kör utan doppis men lysrören värmer på ordentligt så jag monterade en 60mm datafläkt i det runda hålet som sen går på samma timer som belysningen. Kör man bara igång dem samtidigt så kan man kapa någon grad eller mer.
    Ett ganska billigt alternativ. 90kr för fläkten och en gammal nätadapter till en digitalbox från skrotlådan.
    Fläkten suger ner luften och blåser ut i andra ändan där jag lättar lite på locken.
    Hälsningar /Martin
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00437.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2141213Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,9 KB
ID: 2141214

    Kommentar

    • Thomqs123
      • June 2012
      • 1

      #92
      Häftig lösning. Jag är ute efter något liknande, får kanske ta och sno lite inspiration

      Ursprungligen postat av makro
      Hej Christer! Trevligt kar du har.
      Jag startade upp mitt Juwel 180 ungefär samtidigt som du tror jag. Jag tänkte på det där med hög temperatur som jag också har problem med. Kör utan doppis men lysrören värmer på ordentligt så jag monterade en 60mm datafläkt i det runda hålet som sen går på samma timer som belysningen. Kör man bara igång dem samtidigt så kan man kapa någon grad eller mer.
      Ett ganska billigt alternativ. 90kr för fläkten och en gammal nätadapter till en digitalbox från skrotlådan.
      Fläkten suger ner luften och blåser ut i andra ändan där jag lättar lite på locken.
      Hälsningar /Martin
      [ATTACH=CONFIG]54017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54018[/ATTACH]

      Kommentar

      • Christer5

        #93
        Tack för ett väldigt bra tips !

        Hoppas att du är nöjd med ditt Juwel 180.

        Kommentar

        • Christer5

          #94
          Nu har jag skaffat ett Eheim förfilter 4004320 som tar den första reningen och som man lätt kan göra rent.

          Visserligen hade jag redan klart vatten men nu är det kristallklart,skall bli kul och se hur detta fungerar i längden.

          Kommentar

          • makro
            • March 2012
            • 2

            #95
            Jodå jag är nöjd med karet men ett ytterfilter står nog på önskelistan framöver.

            Kommentar

            • Christer5

              #96
              Tänk då på att köpa ett ytterfilter som går in i skåpet

              Kommentar

              • Christer5

                #97
                Allt fungerar väl med akvariet använder PMDD samt EC enligt anvisning,byter vatten 30 % varje vecka.

                Det växer på bra dock har jag fått trådalger,det är den enda alg jag har mina Otocinclus äter resten.

                Tar bort trådalger varje dag men kommer naturligtvis tillbaka.

                Hade tidigare dimmigt vatten och körde med UV-C filter ca en vecka,vattnet var kristallklart efter 3 dagar.

                Är det något jag skall tänka på när det gäller trådalgerna ?

                Tack

                Kommentar

                Arbetssätt...