1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #16
    Ursprungligen postat av SneakySteve
    Shit va coolt! Det är precis en sådan timer som jag letat efter, tyckte att det borde finnas! dock stod det inte att den endast funkar med deras egna produkter.. Jag har dimmbara halogenspottar över mitt kar så det borde funka
    Som jag har förstått det så funkar den datorn bara till den sortens drivdon de använder. Men driver du dina spottar med samma så kan det säkert fungera.


    Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Detta låter ju som ett riktigt spännande projekt. Verkar inte som du ska hålla tillbaka på något heller, dimmbar armatur vore riktigt snyggt. Letat efter ett youtubeklipp på ett jordätarkar som har just dimmbar belysning och det är verkligen skitsnyggt, kan tyvärr inte hitta klippet nu.

    Funkar fint med växter till jordätare bara man förankrar växterna. Får bara växterna slå rot så är det ingen fara, fiskarna söker mat runt roten på växten så om den inte sitter fast åker den lätt upp. Kolla på Maths kar med orange head,

    Leucosticta är en av mina favoritfiskar så denna tycker jag absolut att du ska ha. Nu är det ju inte jag som får bestämma men jag hade hoppat Cichlasoma amazonarum. Flaggor upptill och jordätare nertill räcker fint.... Forstätt uppdatera och peppra med bilder.
    Jag hade ju en plan på att köpa ett 980L kar från Akvarielagret från början men det var lite för djup för att passa i rummet där jag tänkt ha den. Så egna mått blev mycket bättre sedan fick jag 21liter till. Köpa ett sådant kar där och få det hemkört är runt 20 000kr och med tanke på det bra priset jag fått på ett specialkar nu så har jag mycket över i budgeten att köpa "lull lull" för som t.ex. den dimmbara belysningen.

    Kanske blir så att jag skippar Cichlasoma amazonarum också, den fisken har faktiskt kommit till på listan nu på slutet bara medans de andra funnits där hela tiden. Men vi får se vad som händer och hur alla fiskar får plats, kanske blir 2-4 flaggor till i stället.

    Innkörningsperiden på nån månad eller 2 kommer det nog bara vara tetror och Corysar i karet så då får växterna rota sig och växatill sig ordetnligt innan jordätarna invarderar. Mycket snyggt kar i youtube klippet, måste ju vara perfekt för flaggorna med.

    Anledningen att jag ville ha jordätare från början var deras intressanta beteende och att de inte är så våldsamt bråkiga. Efter tittat runt på olika sorter såg Geophagus orage head roligast ut av just Geophagus gänget men kändes lite trist med bara en stort så kollade in Satanoperca och då föll valet på just Leucosticta med de prickiga huvudet och färgerna som man kan få fram.


    Dagen uppdrag har varit och hört mig för om någon byggfirma i stan ville kapa reglar åt mig men det gick inte alls det fick jag göra själv. Men de kan kapa skivor åt mig i alla fall så de blir raka och snygga.

    Så i dag, eller egentligen i natt, så ska jag höra mig för på jobbet om någon har en kap/gersåg jag kan låna så det blir raka och snygga snitt.

    Jag jobbar skift på jobbet så nästa vecka har jag frivecka och är då ledig hela veckan så då kommer nog bänkbygget att dra igång.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      #17
      Blandning av corysar, tertror, L-malar, orange head och leucosticta har jag haft och det funkade bra. Leucosticta är de som får stå tillbaka då orange head är mycket mer "på hugget" när det gäller allt. Mina leucosticta visade lekbeteende sista månaden innan jag sålde dem, men då gick de bara med ett par orange head i ett stort kar.

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #18
        Okej. Det vore ju perfekt om datorn styr strömförsörjningen så som en vanlig timer. Då hade det funkat perfa får kanske ta och ringa tillverkaren och höra.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #19
          Ursprungligen postat av SneakySteve
          Okej. Det vore ju perfekt om datorn styr strömförsörjningen så som en vanlig timer. Då hade det funkat perfa får kanske ta och ringa tillverkaren och höra.
          Hade varit intressant att veta, hör av dig om du får för dig att kontakta dem.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #20
            I dag började jag med att åka tillbaka till akvariehobby här i stan, där jag köpt mitt Ehiem 2080, för det visade sig att prime/start knappen till pumpen saknades helt. Sedan när jag öppnade pumpen fanns även använda delar i den... Troligtvis har det blivit fel vid någon reklamation hos ehiem och de har packat ner pumpen igen och skickat iväg den som ny fast den inte var det. Men personalen på akvariehobby bytte bara ut den så jag fick en ny och komplett pump så skulle de själva bråka med ehiem sen. Kändes skönt att jag inte beställt pumpen från Tyskland eller likande denna gång.

            Sedan har jag också varit och handlat 45x95mm reglar och plywoodskivor så jag kan börja bygga bänken. Tyvärr regnar det massor i dag så blir inget sågande av reglar. Tydligen fick jag inte köra kap och ger sågen inomhus för tjejen.

            Plywoodskivorna kunde de alla fall kapa åt mig på bauhaus så de är rätt mått och rakt och fint kapade.
            eftersom ni ville ha mycket bilder så får ni en på några träskivor och en pump.
            Bifogade filer
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #21
              Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

              Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

              Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar.
              Bifogade filer
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #22
                Ursprungligen postat av AffeAlien
                Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

                Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

                Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar.
                gott!! fan va kul det är att bygga... jag vill oxå
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #23
                  härligt härligt
                  å kom ihåg nu, var noga! ha tålamod! gör om gör rätt! stressa inte, då blir det fel!

                  lycka till
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #24
                    Ursprungligen postat av MrH
                    härligt härligt
                    å kom ihåg nu, var noga! ha tålamod! gör om gör rätt! stressa inte, då blir det fel!

                    lycka till
                    visa ord att tänka på..
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      Ursprungligen postat av gonzo44
                      visa ord att tänka på..

                      det är ju så lätt att man stressar å gör fel för att man vill bli klar så fort som möjligt, å de är ju så onödigt

                      du höll väll på att göra en tabbe med bakgrunden i ditt hörnkar? har för mig ja lästa att du glömde göra hål för rastern å fick göra de i efterhand typ eller?
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #26
                        Ursprungligen postat av MrH
                        det är ju så lätt att man stressar å gör fel för att man vill bli klar så fort som möjligt, å de är ju så onödigt

                        du höll väll på att göra en tabbe med bakgrunden i ditt hörnkar? har för mig ja lästa att du glömde göra hål för rastern å fick göra de i efterhand typ eller?
                        yess!! det stämmer bra men faktum är att det gick smidigare än jag trodde att fixa det i efterhand... dock lite svårare om man gör fel på bänken och den blir lite ur vinkel eller nåt..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #27
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          dock lite svårare om man gör fel på bänken och den blir lite ur vinkel eller nåt..

                          exakt =)
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            #28
                            Ursprungligen postat av MrH
                            härligt härligt
                            å kom ihåg nu, var noga! ha tålamod! gör om gör rätt! stressa inte, då blir det fel!

                            lycka till
                            Jag har inte ens beställt karet ännu för jag väntar fortfarande på en prisuppgift från ett ställe så jag tar det lugnt och metodiskt med bänken. Borde hinna klart med stommen i dag men sen ska det ju på med luckor och målas osv.

                            angående karet så blir det nog inte att beställa från sista stället jag nu väntar på prisuppgift ifrån. Tar det 2 veckor att få fram vad det kostar att göra hur lång tid tar det få för dem att tillverka karet?

                            Tack för lyckoönskningarna!

                            och Gonzo44 det ÄR kul att bygga saker
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • JLi
                              • December 2004
                              • 773

                              #29
                              Ursprungligen postat av AffeAlien
                              det ÄR kul att bygga saker
                              Håller med. Verkar som ett kul projekt.
                              h. Johan

                              Kommentar

                              • fredde85
                                • December 2011
                                • 135

                                #30
                                Vad betala du för filtret? om du nu köpte det i affären och ändå ska vänta på ditt akvarium hade jag lämnat tillbaka filtret, fått pengarna tillbaka och beställt filtret från tyskland istället, jag köpte mitt 2080 där för 2700 (frakt till dörren inräknad) istället för 3600 på pwss +frakt (?) eller 4300 i affären, samt att risken för att få ett äldre filter är mindre då 2080s hade problem förr med sina slangkopplingar. dem sprack och läkte. du kan även beställa akvarium från den hemsidan, tror et 540liters går på 3000 spänn

                                Kommentar

                                Arbetssätt...