Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp, jag drar upp alla tummar jag har - sketasnyggt!


    (tips om man inte har möjlighet att just hänga rötterna; stapla dom! Detta går utomordentligt bra med Red Moore-rötter, som tycks vara gjorda för montering i höjdled. Skall visa några exempel på detta senare, när det är dags för inredningsdetaljer här hos mig).
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1421053165.600844.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,3 KB
ID: 2165614Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1421053187.398606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,3 KB
ID: 2165615Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1421053215.419019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,3 KB
ID: 2165616

    Precis. Det är 5-6 rötter staplade här + en massa småbitar. Kul att du tittade in!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Tack, vad snälla ni är. Det här är väl ett typiskt Zoopet-akvarium egentligen, massa rötter, Java och crypto.
      Det är skönt att pilla med ett "vanligt" akvarium utan en massa teknik.
      Det är nog lite på det viset. Väldigt många gillar den här "stilen", med rötter och lite enklare växter, som sköter sig själv. Men det gäller verkligen att ha tungan rätt i munnen och hitta den där känslan som gör att karet blir magiskt. Detta är ni "scape"- akvarister (tänker främst på dig Mathias, plus en handfull till) väldigt duktiga och pricksäkra på.
      Kul att se att du har The Magic Touch även på inredningar för ett "vanligt" kar. Topp!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2015, 09:14.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        [QUOTE Precis. Det är 5-6 rötter staplade här + en massa småbitar. Kul att du tittade in! [/QUOTE]

        Japp, jag såg att du gjort så - en väldigt effektiv och enkel teknik, men som lämnar otroligt goda resultat! Vrålfint!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2015, 09:15.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          Väldig sköna bilder och känsla på "cryptokuben" mfl. Bra jobbat! Skulle vara trevligt med lite data för den kuben, bottensubstrat, gödning, etc. Även hur länge det varit igång skulle vara intressant att veta.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Sleaper
            Väldig sköna bilder och känsla på "cryptokuben" mfl. Bra jobbat! Skulle vara trevligt med lite data för den kuben, bottensubstrat, gödning, etc. Även hur länge det varit igång skulle vara intressant att veta.
            Börjar med ett tack!

            Kuben har varit igång i en vecka idag. Som botten kör jag den ljusa sanden från Akvastabil och under den har jag Tropica's bottengödning. Det måste finnas lite näring åt rötterna då crypto kan vara lite kinkiga med miljöombyten. Jag göder inte med något annat ännu då det inte finns något som kan ta tillvara på gödningen ordentligt nu i början. Jag kommer att köra en standarddos PMDD när jag går in på vecka tre för då bör det ha hänt lite med växterna.

            Belysningen består av två 18w lysrör, ett Sylvania aquastar och ett Philips aquarelle. Filtreringen sköts av ett inbyggt filter, i detta filter sitter även doppvärmare. Filterkonstruktionen är ganska smart då jag inte behöver dra några sladdar ut ifrån akvariet på utsidan. Det är designat så att man ska kunna ha ett ytterfilter där man drar slangarna genom bänken upp i akvariet. När inget ytterfilter används så drar man sladdarna där istället. Jag tänkte detaljfota karet under kvällen så att ni får se konstruktionen.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Så, nu kör vi en vända med kuben igen, jag lovade ju att visa hur den är byggd. Vi börjar med bänken. Den har hål i botten där man drar in strömmen samt hål i toppen där man drar kablarna till tekniken.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0919.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,6 KB
ID: 2165628Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0920.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,0 KB
ID: 2165629Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0918.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2165630

              Såhär ser akvariet ut från toppen, som ni ser drar man kablarna genom hörnet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,9 KB
ID: 2165631Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0924.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,7 KB
ID: 2165632Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0926.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,8 KB
ID: 2165633Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0931.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,5 KB
ID: 2165634

              Jag gillar verkligen hela idén de använt sig av när de konstruerat karet. Jag är mycket nöjd! Nog om detta, nu kommer det lite bilder på grodorna. De har magrat ur lite sedan de flyttades men de får mat i mängder för att hinna ikapp. Det är riktigt fräna djur faktiskt, jag förstår att fru Nilsson gillar dem mycket. De låter ganska trevligt på kvällarna också, även det är en bonus





              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0977.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,0 KB
ID: 2165635Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0979.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,9 KB
ID: 2165636Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0980.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,4 KB
ID: 2165637Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0992.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,2 KB
ID: 2165638Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0999.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,7 KB
ID: 2165639

              Avslutar med lite mer bilder på karet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,7 KB
ID: 2165640Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 2165641Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,5 KB
ID: 2165642
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Vad är det för märke på kuben?

                Smart med kablarna.

                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Så, nu kör vi en vända med kuben igen, jag lovade ju att visa hur den är byggd. Vi börjar med bänken. Den har hål i botten där man drar in strömmen samt hål i toppen där man drar kablarna till tekniken.

                  [ATTACH=CONFIG]73682[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73683[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73684[/ATTACH]

                  Såhär ser akvariet ut från toppen, som ni ser drar man kablarna genom hörnet.

                  [ATTACH=CONFIG]73685[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73686[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73687[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73688[/ATTACH]

                  Jag gillar verkligen hela idén de använt sig av när de konstruerat karet. Jag är mycket nöjd! Nog om detta, nu kommer det lite bilder på grodorna. De har magrat ur lite sedan de flyttades men de får mat i mängder för att hinna ikapp. Det är riktigt fräna djur faktiskt, jag förstår att fru Nilsson gillar dem mycket. De låter ganska trevligt på kvällarna också, även det är en bonus





                  [ATTACH=CONFIG]73689[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73690[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73692[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73693[/ATTACH]

                  Avslutar med lite mer bilder på karet.

                  [ATTACH=CONFIG]73694[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73695[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73696[/ATTACH]
                  Riktigt fina bilder, smart lösning också, med ett icke fyrkantigt filter i ett hörn, något för Juwel att ta efter tycker jag Undrar som Webo vilket fabrikat är det på kuben?
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Fasiken så fint!
                    Är det det korta röret som är aquarelle?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av KJE
                      Riktigt fina bilder, smart lösning också, med ett icke fyrkantigt filter i ett hörn, något för Juwel att ta efter tycker jag Undrar som Webo vilket fabrikat är det på kuben?
                      Det är från Rena
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Fasiken så fint!
                        Är det det korta röret som är aquarelle?
                        Haha, du tog mig. Jag vet inte nu, jag får kolla det när jag kommer hem ikväll
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Nå..?

                          Du behöver inte kolla, jag ser på bilden att aquarelle sitter innerst. Saknar dessa rör, jag är inne på mitt sista nu. Det sitter över växtburken och lär väl så göra i ett par år till!

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Så snyggt! Jag gillar kuber och den du har var riktigt smart "planerad" både vad gäller konstruktion och sedan din inredning
                            Vad är det för grodor - dvärgklogrodor?
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av heba
                              Så snyggt! Jag gillar kuber och den du har var riktigt smart "planerad" både vad gäller konstruktion och sedan din inredning
                              Vad är det för grodor - dvärgklogrodor?
                              Hej Helene! Tack för de fina orden

                              Det är mycket riktigt Hymenochirus boettgeri. De är riktigt fräna faktiskt, helt klart underskattade.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Hej Helene! Tack för de fina orden

                                Det är mycket riktigt Hymenochirus boettgeri. De är riktigt fräna faktiskt, helt klart underskattade.
                                Hahaha! Har för mig att jag stötte på någon i lokala butiken för ett tag sen som sa: Grodor kommer aldrig in hemma hos oss!
                                Va in och kollade till din burk på Pets härom dagen... Börjar ta sig bra! Lite synd att LG hade varit nere och ansat bara kan jag tycka...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...