Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Hahaha! Har för mig att jag stötte på någon i lokala butiken för ett tag sen som sa: Grodor kommer aldrig in hemma hos oss!
    Va in och kollade till din burk på Pets härom dagen... Börjar ta sig bra! Lite synd att LG hade varit nere och ansat bara kan jag tycka...
    Det där kräver lite finess, vilket inte alla har. Nu har ju jag lovat att styra lite när det gäller det där men nu är bilen obrukbar och jag brukar inte gå förbi Ilanda speciellt ofta.

    Det är ett bra och enkelt akvarium, det är meningen. Gör jag det svårare så kommer det inte fungera i den miljön. Jag hade nog förväntat mig ett ras i vilket fall men det arbetar en ytterst potent akvarist i butiken som tar det mesta för självklart och då är det ganska enkelt att heta Mathias.

    Att han räddade RTC-Bosse imponerar i alla fall mig fortfarande, jag har aldrig sett ett djur så medtaget och ändå klara sig i akvariesammanhang. Jag tycker om den butiken, det är min oas i livet.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Det där kräver lite finess, vilket inte alla har. Nu har ju jag lovat att styra lite när det gäller det där men nu är bilen obrukbar och jag brukar inte gå förbi Ilanda speciellt ofta.

      Det är ett bra och enkelt akvarium, det är meningen. Gör jag det svårare så kommer det inte fungera i den miljön. Jag hade nog förväntat mig ett ras i vilket fall men det arbetar en ytterst potent akvarist i butiken som tar det mesta för självklart och då är det ganska enkelt att heta Mathias.

      Att han räddade RTC-Bosse imponerar i alla fall mig fortfarande, jag har aldrig sett ett djur så medtaget och ändå klara sig i akvariesammanhang. Jag tycker om den butiken, det är min oas i livet.
      Aj fan! Vad är det för problem med bilen?
      Möjligt att det är lättskött men börjar fanimej bli riktigt skönt stuk på det nu!
      Ja den räddningen går i mina ögon också till historieböckerna även fast jag sett andra "räddningar" som varit värre än så... Fick en länk för ett tag sedan från en viss herre när de utförde en operation på fisk...

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Aj fan! Vad är det för problem med bilen?
        Multiremmen gick av, ingen styrservo, vattenpump eller generator. Kostar en del att laga, lite segt när jag behövde pengarna till annat. Överväger buss ett tag faktiskt. Det är synd att vi bor så långt från förskolan, det är det enda bilen behövs till egentligen.

        Jag har en snubbe som lagar den för noll arbetskostnad nästan men det blir ändå ett hål i plånboken. Köpte liksom en ny divansoffa och ett nytt bord förra veckan. Nöjd fru, mindre nöjd akvarist-make.

        Det ska nog inte dröja mer än en månad innan det stora karet (150 liter typ) är igång i alla fall, det är alltid något.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Multiremmen gick av, ingen styrservo, vattenpump eller generator. Kostar en del att laga, lite segt när jag behövde pengarna till annat. Överväger buss ett tag faktiskt. Det är synd att vi bor så långt från förskolan, det är det enda bilen behövs till egentligen.

          Jag har en snubbe som lagar den för noll arbetskostnad nästan men det blir ändå ett hål i plånboken. Köpte liksom en ny divansoffa och ett nytt bord förra veckan. Nöjd fru, mindre nöjd akvarist-make.

          Det ska nog inte dröja mer än en månad innan det stora karet (150 liter typ) är igång i alla fall, det är alltid något.
          Men den remmen kan väl inte kosta många kronor? Vad är det för bil?
          Blir jävligt spännande att se den nya burken...

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
            Men den remmen kan väl inte kosta många kronor? Vad är det för bil?
            Blir jävligt spännande att se den nya burken...
            Sista saaben som hette 900, sålde det svarta hålet aka Opel Astra i somras. Denna bilen hade jag redan sedan innan men den har alltid varit pålitlig. Den är ombyggd så att det är en 93 (det är i sak samma bil egentligen) Har inget garage, orkar inte byta den själv. Det är delarna runt remmen som är dyra, det är där det springer iväg.

            Det ska bli kul att inreda lite igen, Clas har alla mina växter hemma hos sig vilket är awesome. Jag har ju tre optiwhite-burkar som väntar nu, det blir en spännande vår
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Sista saaben som hette 900, sålde det svarta hålet aka Opel Astra i somras. Denna bilen hade jag redan sedan innan men den har alltid varit pålitlig. Den är ombyggd så att det är en 93 (det är i sak samma bil egentligen) Har inget garage, orkar inte byta den själv. Det är delarna runt remmen som är dyra, det är där det springer iväg.

              Det ska bli kul att inreda lite igen, Clas har alla mina växter hemma hos sig vilket är awesome. Jag har ju tre optiwhite-burkar som väntar nu, det blir en spännande vår
              Okej... Men går ju att göra en snabb sniklösning och bara byta remmen om inte lagrena i rullarna är dåliga... Om du är ute efter delar till bra pris så kolla Mister-auto eller Speedparts.

              Ja det ska bli kul att se dina nya burkar.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Hur gick det med bilen? Lovar att du inte vill byta bilkrångel med mig just nu...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Hur gick det med bilen? Lovar att du inte vill byta bilkrångel med mig just nu...
                  Bråkar Mercan?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Hur gick det med bilen? Lovar att du inte vill byta bilkrångel med mig just nu...
                    Det där vill man ju veta mer om?

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      I sommras gick bränslepumpen sönder, och eftersom det då inte går att köra en meter så det blev till att bogsera bilen till närmaste klåparverkstad, som i det här fallet råkade vara Mekonomen. Där satte man genast igång med att kolla felkoder. Och det säger jag er; akta er för bilmekaniker som kollar felkoder...
                      Bränslepumpen byttes, plus lite annat som inte var trasigt... 9 700.-

                      Sedan var det vanlig service (med byte av en länkarm), helt OK, 3 400.-

                      Under julen drabbades bilen av sönderrostat avgasrör som gick rätt av efter andra "burken", vilket fick bilen att låta som ett proppellerplan! Mercedes skulle ha över 7 000.- för ett eftermarknads-skräpsystem, så jag lät bygga ett rostfritt direkt på bilen för 5 300.- istället.

                      Nåväl! Jag var faktiskt riktigt nöjd med den relativa tystnaden i bilens kupé, även om mitt rostfria "custom"-system möjligen låter nååågot lite mer, eller åtminståne lite annorlunda än ett original-dito.

                      Hur som helst, när jag skulle köra hem från jobbet i lördags morse möttes de trötta öronen av ett hiskeligt skavande, skrapande ljud så snart bilen kom i rullning!?!?!
                      En god stund låg jag och krälade i sörjan på marken i hopp om att finna det metallföremål som jag antog att någon humoristiskt lagd arbetskamrat i all välmening och för den goda sakens skull dekorerat underredet med, men hur jag än grisade ner mig så fann jag inget ovanligt under bilen eller i dess hjulhus.

                      Däremot visade sig lätet komma från drivlinan, och så fort denna belastas går bilen tyst.
                      "Jaha", sa min gamla vanliga, pålitlige mekaniker efter att ha provkört bilen idag, "så det låter värst på morgonen när du tar bilen, då är det solklart!". Stödlagret till kardanaxeln har börjat läcka in vatten, och när det fått stå och "koka till sig" under en natt så skrapar det något hejdlöst innan den värsta rosten slitits ned. Har man riktig tur så har det varit frostgrader också, så att lagret hunnit frysa fast, vilket ger upphov till ett om möjligt ännu festligare ljud från drivlinan innan isen krossats/smält...

                      Jag har ingen aning om vad lagret och hardyskivorna kostar, men åtminstonne tre timmars arbete med att demontera/montera det nymonterade avgasröret och kardanaxeln, samt byte av delarna får man nog räkna med!

                      Och jag som gått och småsneglat på akvarier, CO2-system och annat att göra ett mer seriöst växtakvarium av, och så blir det sån här skit hela tiden istället!
                      Senast redigerad av Mr Woods; 19 January 2015, 20:06.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Låter mindre lustigt det där. Det finns ju roligare saker att lägga pengar på än trasiga bilar. Jag tror och hoppas ju att min Prius tänker hålla ihop i många mil och år än (det är ju en Toyota), men helt säker kan man ju aldrig vara.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          I sommras gick bränslepumpen sönder, och eftersom det då inte går att köra en meter så det blev till att bogsera bilen till närmaste klåparverkstad, som i det här fallet råkade vara Mekonomen. Där satte man genast igång med att kolla felkoder. Och det säger jag er; akta er för bilmekaniker som kollar felkoder...
                          Bränslepumpen byttes, plus lite annat som inte var trasigt... 9 700.-

                          Sedan var det vanlig service (med byte av en länkarm), helt OK, 3 400.-

                          Under julen drabbades bilen av sönderrostat avgasrör som gick rätt av efter andra "burken", vilket fick bilen att låta som ett proppellerplan! Mercedes skulle ha över 7 000.- för ett eftermarknads-skräpsystem, så jag lät bygga ett rostfritt direkt på bilen för 5 300.- istället.

                          Nåväl! Jag var faktiskt riktigt nöjd med den relativa tystnaden i bilens kupé, även om mitt rostfria "custom"-system möjligen låter nååågot lite mer, eller åtminståne lite annorlunda än ett original-dito.

                          Hur som helst, när jag skulle köra hem från jobbet i lördags morse möttes de trötta öronen av ett hiskeligt skavande, skrapande ljud så snart bilen kom i rullning!?!?!
                          En god stund låg jag och krälade i sörjan på marken i hopp om att finna det metallföremål som jag antog att någon humoristiskt lagd arbetskamrat i all välmening och för den goda sakens skull dekorerat underredet med, men hur jag än grisade ner mig så fann jag inget ovanligt under bilen eller i dess hjulhus.

                          Däremot visade sig lätet komma från drivlinan, och så fort denna belastas går bilen tyst.
                          "Jaha", sa min gamla vanliga, pålitlige mekaniker efter att ha provkört bilen idag, "så det låter värst på morgonen när du tar bilen, då är det solklart!". Stödlagret till kardanaxeln har börjat läcka in vatten, och när det fått stå och "koka till sig" under en natt så skrapar det något hejdlöst innan den värsta rosten slitits ned. Har man riktig tur så har det varit frostgrader också, så att lagret hunnit frysa fast, vilket ger upphov till ett om möjligt ännu festligare ljud från drivlinan innan isen krossats/smält...

                          Jag har ingen aning om vad lagret och hardyskivorna kostar, men åtminstonne tre timmars arbete med att demontera/montera det nymonterade avgasröret och kardanaxeln, samt byte av delarna får man nog räkna med!

                          Och jag som gått och småsneglat på akvarier, CO2-system och annat att göra ett mer seriöst växtakvarium av, och så blir det sån här skit hela tiden istället!
                          Aaaahhh... Det där är mindre roligt! Det handlar ju inte om några astronomiska summor för delarna men är ganska mycket värre än Mathias multirem att byta... Däremot är nog kostnaden för delarna ganska lika....
                          Vad är det för Merca Johan?

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Sista saaben som hette 900, sålde det svarta hålet aka Opel Astra i somras. Denna bilen hade jag redan sedan innan men den har alltid varit pålitlig. Den är ombyggd så att det är en 93 (det är i sak samma bil egentligen) Har inget garage, orkar inte byta den själv. Det är delarna runt remmen som är dyra, det är där det springer iväg.

                            Det ska bli kul att inreda lite igen, Clas har alla mina växter hemma hos sig vilket är awesome. Jag har ju tre optiwhite-burkar som väntar nu, det blir en spännande vår
                            Mathias.... Kolla PM

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av helene&andreas
                              aaaahhh... Det där är mindre roligt! Det handlar ju inte om några astronomiska summor för delarna men är ganska mycket värre än mathias multirem att byta... Däremot är nog kostnaden för delarna ganska lika....
                              Vad är det för merca johan?
                              w203 c180

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Hur gick det med bilen? Lovar att du inte vill byta bilkrångel med mig just nu...
                                Ska plocka ner skiten själv och byta i helgen. Jag är ju redneck liksom. Det kostar mig 850:- istället för 3500:-

                                Enkel matte.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...