Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Helt otroliga kar!

    skall bli spännande att få se ditt utställningskar i april i Malmö
    Jag tror inte att jag kommer iväg. Jag gör min slutpraktik nu och jag behöver lite semester efter detta. (i sommar är jag färdig gymnasielärare, nästan. Jag ska läsa lite mer historia bara, roligt med två ämnen på D-nivå)

    Jag är trött väldigt, semester är ett måste
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ansjo-Anders tipsade mig om denna reaktorn: http://www.youtube.com/watch?v=nsjRrfv8ByY

      Jag hoppas att den kommer fungera bra. Jag beställde den i måndags natt, den kom fram igår men jag var inte hemma. Fick hämta den på Ica idag.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag tror inte att jag kommer iväg. Jag gör min slutpraktik nu och jag behöver lite semester efter detta. (i sommar är jag färdig gymnasielärare, nästan. Jag ska läsa lite mer historia bara, roligt med två ämnen på D-nivå)

        Jag är trött väldigt, semester är ett måste
        Åh så synd, hade varit kul att träffas

        Lycka till med skolan, var vill du åka på semester då? Malmö
        Senast redigerad av PiaJo; 10 March 2014, 17:43.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1394473307.518552.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,5 KB
ID: 2156841Gissa art?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Jag tror inte att jag kommer iväg. Jag gör min slutpraktik nu och jag behöver lite semester efter detta. (i sommar är jag färdig gymnasielärare, nästan. Jag ska läsa lite mer historia bara, roligt med två ämnen på D-nivå)

            Jag är trött väldigt, semester är ett måste
            Jag känner med dig.. Men fan, härda ut! Det laddar batterierna att göra något man älskar.. Jag är själv i samma sits, svarar knappt i telefonen men till malmö ska jag haha..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Jag känner med dig.. Men fan, härda ut! Det laddar batterierna att göra något man älskar.. Jag är själv i samma sits, svarar knappt i telefonen men till malmö ska jag haha..
              Aaw

              Jag ska bada i energi ikväll, det ska startas ett nytt kar här hemma. Men nu:

              Första världskriget med en bygg-etta
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395430286.501777.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,6 KB
ID: 2156989Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395430306.333111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,9 KB
ID: 2156990Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395430322.753389.jpg
Visningar: 1
Storlek: 227,0 KB
ID: 2156991Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395430331.620095.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,5 KB
ID: 2156992Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395430340.102703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 247,3 KB
ID: 2156993

                En liten kavalkad, 50 sekunders jobb med telefonen..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Missade Malmö, slutpraktiken är slut (En jävla massa uppgifter skall skrivas på KAU i veckan) och jag går in på andra veckan LCHF, livet ler inte direkt mot mig men Malmö finns kvar, bilder i miljoner och jag skall vara rippad på badet i sommar..

                  Fastnade lite framför karet, checklisten har sett ut: Mat: Ja, Gas: ja, Nytt vatten: Ja, Gödning: Ja. I övrigt, ingen akvaristik alls (Jävlas lite på Facebook ibland för att jag inte kan hålla jäkla käften)

                  Tog någon bild på ett par av karen, like you care (dystopin är total, jag är utarbetad, fet och ensam i min hobbyutövning, nääärååå, skojjabara)

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0781.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 2157247Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0765.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,4 KB
ID: 2157248Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0797.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,4 KB
ID: 2157249Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0808.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,4 KB
ID: 2157250

                  (Är det någon som funderar över något, fråga! Växter, ljus, inredning eller fan vet vad)

                  Hejpåer!
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 April 2014, 22:49.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Hörru din depressiva tjockis.. du var saknad och hade lätt legat i täten när det kommer till scaping! Hade varit grymt att träffa dig.. hoppas du får lite lättnad på allting, gillar inte tongångarna.. du låter jävligt trött min digitale vän.. ta en dag och bara gör vad du vill, även om det innebär att bara ligga kvar i sängen.. du är ju så jävla nära nu, häng lite till så ska du se att det löser sig!
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Hörru din depressiva tjockis.. du var saknad och hade lätt legat i täten när det kommer till scaping! Hade varit grymt att träffa dig.. hoppas du får lite lättnad på allting, gillar inte tongångarna.. du låter jävligt trött min digitale vän.. ta en dag och bara gör vad du vill, även om det innebär att bara ligga kvar i sängen.. du är ju så jävla nära nu, häng lite till så ska du se att det löser sig!
                      Jag är trött, kroppen visar upp en jäkla massa stressymptom till ingen nytta. Det är ju så när man har två jobb (tjänstledig från det tredje) och ett universitet att klänga sig fast vid. Det leder till en massa press och en massa sketna poäng på ett konto alla kommer glömma i det stora hela till slut.

                      Det är så, när man inte kan göra allt lite, jag måste göra allt så ordentligt som möjligt. Det är segt. Jag hade gärna varit i Malmö, men samtidigt har jag en femåring som undrar om jag ska bli statsminister, jag gör en otrolig massa hela tiden men har inte tid för någonting. Den uträkningen sved vid köksbordet.

                      Men jag ska inte gnälla egentligen, jag har det rätt bra. Bara jag kan börja göra en sak åt gången, det vore fint Vi kommer ses någon gång, lilla landet lagom är ju som sagt litet och så många är vi inte som har tagit det här till perverterade nivåer

                      Edit: Utan fru Nilsson hade det varit jättetråkigt, hon syr ihop tillvaron ganska bra nu när jag går i 30 000 kilometer i timmen
                      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 April 2014, 23:27.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Att det inte frågas nåt om dina kar är ju att de känns nästan overkliga för mig i varje fall. Själva grundtekniken tror jag att jag fattar dvs. det att du göder med Co2 och näring och har ett rejält korrekt ljus. Men jag ser ju inte en alg i karen. Inga tofsar, ingen cyano, ingen prickalg etc. Bara vackra, lummiga akvarier med kristallklart vatten. Så för mig är du en mästare i detta du gör och det går inte att förstå hur det ska kunna bli så där i mitt eget kar. Bara detta med ansningen t.ex. Du har ju ett sätt att klippa ner och hålla efter plantorna som gör att det inte syns att du varit framme med saxen. Det är ju mer en känsla du går på. Duktiga människor tycker ju att det är lätt som de gör just för att de är duktiga - inte för att det är lätt.

                        Så för mig ser det vackert och för svårt ut. Att få det så där känns nästan omöjligt. Därav att det kommer så lite respons. Gissar att flera här känner som jag. Om du skulle få mer respons så skulle du behöva hålla en utbildning i forumet där du steg för steg går igenom ditt upplägg. Nästan som Mats 3000 liters bygge just nu. Då skulle frågorna komma. Men det orkar du ju inte nu så jag är tacksam att du tar dig tid och visar dina oerhört vackra kar.

                        Sedan blir jag bekymrad för dig. Hjärnan har ju sitt sätt att bromsa när det går för fort under för lång tid. Man blir låg, stressen gör att man inte förbränner lika bra utan man mullar till sig. Så du listar ju flera tecken på att det verkar lukta bränt mellan öronen och då blir jag orolig för dig. När hade du tänkt dig börja dra i bromsen? Min egen erfarenhet är att man inte känner att man övertrasserat hjärnkontot förrän efteråt. Så var snäll och håll dig på rätt sida om utmattningslinjen, please! Var rädd om dig, Mathias.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag tittar in här i tråden med jämna mellanrum, och blir blown away av de otroligt fina karen - typ varenda gång!
                          Ser nu att du Mathias beskriver stressymptom och det där lite uppgivna man kan känna allt som oftast när det gäller akvariebiten.
                          Ser också att Johnny lagt ett av sina träffsäkra och finkänsliga inlägg - i vilket jag håller med fullständigt!


                          Det blir lätt lite "knarkarkänsla", det här med att uppdatera, visa bilder och filmer på vad man pysslar med - ett beteende som lätt behöver en "fix", så att säga. Fixen i detta läge är respons - en forumrespons.
                          Är man fullsketen med jobb och annat i sin vardag, så blir även forumhänget en stressfaktor - jag märker av detta själv, titta bara på de bilder jag lägger in på döda trästockar och nykomna alger... jamen, come on! Jag får själv dra i handbromsen och tänka efter; Är folk verkligen intresserade av detta?


                          Precis som Johnny beskriver det, är dina kar, Mathias, beyond me - och jag är inte ens i närheten av att få fram de "scener" som dina kar visar... så är det bara.
                          Det här är verkligen stuff som folk borde vara intresserade av - så många frågor om växter, ljus och gödning som det är på forumet.


                          Jag tror att man måste ta time out med jämna mellanrum, skita i att kolla på forumet och hitta på andra grejer.
                          Jag själv frekventerar allt mer sällan forumet (även om jag kikar in här mer eller mindre varje dag) - och har helt slutat upp med att skriva långa litanior om cikliders beteende, miljö och akvariets inredning.
                          Jag hade en period här på forumet när jag kände att detta var "viktigt", men förstår nu att det är högst flyktig information.


                          Akvariehållningen skall vara avkopplande, lustfylld och ge energi - inte tvärt om!
                          Själv tänker jag, med mitt nya projekt, koppla av helt - ha detta som ett pyssel som berikar min fritid och njuta av det. Det får ta hur lång tid det vill att bli klart - jag bryr mig inte.
                          Det är klart att man vill att andra skall kunna se vad man gör - men det behöver inte vara tvingade uppdateringar i ens tråd - hela tiden.


                          Så, Mathias - jag hoppas du kan hitta en skön lunk i din vardag, att stressen lägger sig och att du softar riktigt gôtt med dina kar!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Projekt vintermörker (utökad)

                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397597054.421097.jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,0 KB
ID: 2157318

                            Ligger här efter en rätt skön dag på universitetet. Stressen har lagt sig lite, jag känner att jag hinner lite mer nu i alla fall. Akvariedelen av livet är nog det som räddar mig egentligen, det är gött att koppla av framför akvarierna på kvällen när familjen sover.

                            Så, nu sitter jag här och glor ihop med en kanin som på något vis hamnade hemma i vardagsrummet och en fullstollig hamster. Hamstern är något av ett trätoämne här hemma, att något så litet kan leva rövare så förbannat. Funderar på att skicka med den till Ettfett-Jonte nu när han ändå ska få post..?

                            Så, livet är allt rätt gött ändå..
                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 April 2014, 22:41.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det låter gott att höra att en Ferrari kan nöja sig med att puttra på tomgång
                              Även om det nu verkar kunna drabba den stackars maniske hamstern....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Det låter gott att höra att en Ferrari kan nöja sig med att puttra på tomgång
                                Även om det nu verkar kunna drabba den stackars maniske hamstern....
                                Jag väljer att se humorn i det hela. Den tränar oss inför framtiden, Om ett par år kommer vår egen avkomma hålla oss vaken hela nätterna, då är det gött att ha lite rutin att falla tillbaka på.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...