Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Joo, men om man tänker att man sätter i sjuk fisk där... Blir det inte större påfrestningar på individen, om allt är nystartat? Att en redan nedsatt fisk mår ännu sämre, alltså. Jag tänker bara högt, ursäkta att jag gör det i din tråd.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Knax
      Joo, men om man tänker att man sätter i sjuk fisk där... Blir det inte större påfrestningar på individen, om allt är nystartat? Att en redan nedsatt fisk mår ännu sämre, alltså. Jag tänker bara högt, ursäkta att jag gör det i din tråd.
      Det är ju det tråden är till för min vän, här är allt rätt, det är liksom alltid OT men jag tolkar det som on topic.

      Det är som att starta ett akvarium varje gång, det måste ju köras in men det är en mångt mer kontrollerad miljö i ett karantän-kar då du kan följa ett fåtal individer enbart.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Falskt som vatten säger man ju.
        Men rent H2O är faktiskt en ganska enkel men spännande molekyl på många sätt.
        Framför allt är det nog världens bästa lösningsmedel.
        Jag har ju som många av er vet varit skeptisk till alla ormoljepreparat och är det fortfarande.
        Jag förstår helt enkelt inte varför man skall tillsätta en massa grejor till vattnet. Det blir nog så komplicerat med allt annat som hamnar i ett akvarium. Men och ett stor men! Vissa preparat tycks fungera då de antingen binder andra ämnen eller omvandlar dessa till mindre skadliga eller helt ofarliga ämnen. I det första fallet och kanske det andra också fungerar vissa leror alldeles utmärkt exempelvis bentonit, zeolit med flera. Dels reagerar de rent kemiskt och ej att förakta som substrat för bakterier.
        Ett annat exempel är askorbinsyra (C-vitamin) och klor, tack för tippset Kjell. Så här fungerar det:
        http://www.fs.fed.us/t-d/pubs/html/0.../05231301.html (engelska)
        Det fungerar även på kloramin:

        Merk dock att det inte tar bort något utan omvandlar det till andra ämnen.
        I min bok är det bättre att ta bort dessa ämnen innan det hamnar i akvariet. Exempelvis med aktivt kol. Alltså kolfiltrera innan vattnet kommer ned i akvariet. Det tar också bort en del andra ämnen.
        Bakterier på burk: Om detta tvistar de lärde och vissa svär att det funkar och andra att det inte gör. Det logiska svaret är att exempelvis Nitrifieringsbakterier måste ha 2 saker. 1. Någonstans att leva. Exempelvis ett sandkorn, lerparticklar, filtermatta eller liknande. 2 Någonting att äta.
        Dessa nitrifieringsbakterier får i sin mat från förruttnelsebakterier. I själva verket är det en hel del komplicerade kretslopp som spelar in här. Jag TROR att de flesta bakterier på burk i själva verket är leror typ zeolit, som bindet kvävemolekyler så att processen stannar upp tills bakterier har hunnit bildats därmed ser det ut som om både Ammonium/Ammoniak och kanske Nitrit/Nitrat minskar. Jag vet inte i dag om zeolit fungerar som jonbytare eller buffert. Men det påverkar negativt den naturliga tillväxten av Nitifieringsbakter.
        Kjells huskur med matjord fungerar alldeles utmärkt! Speciellt i samband med exempelvis en ruttnande räka. Men det tar lite tid innan man får balans på de olika bakterierna. Filtermulm från ett inkört akvarium som hälls i det nya filtret funkar också!

        Skapade jag allmän förvirring nu?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Ursprungligen postat av bossep
          Falskt som vatten säger man ju.
          Men rent H2O är faktiskt en ganska enkel men spännande molekyl på många sätt.
          Framför allt är det nog världens bästa lösningsmedel.
          Jag har ju som många av er vet varit skeptisk till alla ormoljepreparat och är det fortfarande.
          Jag förstår helt enkelt inte varför man skall tillsätta en massa grejor till vattnet. Det blir nog så komplicerat med allt annat som hamnar i ett akvarium. Men och ett stor men! Vissa preparat tycks fungera då de antingen binder andra ämnen eller omvandlar dessa till mindre skadliga eller helt ofarliga ämnen. I det första fallet och kanske det andra också fungerar vissa leror alldeles utmärkt exempelvis bentonit, zeolit med flera. Dels reagerar de rent kemiskt och ej att förakta som substrat för bakterier.
          Ett annat exempel är askorbinsyra (C-vitamin) och klor, tack för tippset Kjell. Så här fungerar det:
          http://www.fs.fed.us/t-d/pubs/html/0.../05231301.html (engelska)
          Det fungerar även på kloramin:

          Merk dock att det inte tar bort något utan omvandlar det till andra ämnen.
          I min bok är det bättre att ta bort dessa ämnen innan det hamnar i akvariet. Exempelvis med aktivt kol. Alltså kolfiltrera innan vattnet kommer ned i akvariet. Det tar också bort en del andra ämnen.
          Bakterier på burk: Om detta tvistar de lärde och vissa svär att det funkar och andra att det inte gör. Det logiska svaret är att exempelvis Nitrifieringsbakterier måste ha 2 saker. 1. Någonstans att leva. Exempelvis ett sandkorn, lerparticklar, filtermatta eller liknande. 2 Någonting att äta.
          Dessa nitrifieringsbakterier får i sin mat från förruttnelsebakterier. I själva verket är det en hel del komplicerade kretslopp som spelar in här. Jag TROR att de flesta bakterier på burk i själva verket är leror typ zeolit, som bindet kvävemolekyler så att processen stannar upp tills bakterier har hunnit bildats därmed ser det ut som om både Ammonium/Ammoniak och kanske Nitrit/Nitrat minskar. Jag vet inte i dag om zeolit fungerar som jonbytare eller buffert. Men det påverkar negativt den naturliga tillväxten av Nitifieringsbakter.
          Kjells huskur med matjord fungerar alldeles utmärkt! Speciellt i samband med exempelvis en ruttnande räka. Men det tar lite tid innan man får balans på de olika bakterierna. Filtermulm från ett inkört akvarium som hälls i det nya filtret funkar också!

          Skapade jag allmän förvirring nu?
          Nej, ingen förvirring. Jag vill ju som sagt se en analys som visar om det finns bakterier i preparaten som det står att det gör, annars är det läge att omformulera sig. Tänk er vilket paradigmskifte, det fanns inga bakterier i bakteriekulturerna. Den brevlådan och det skägget..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Nej, ingen förvirring. Jag vill ju som sagt se en analys som visar om det finns bakterier i preparaten som det står att det gör, annars är det läge att omformulera sig. Tänk er vilket paradigmskifte, det fanns inga bakterier i bakteriekulturerna. Den brevlådan och det skägget..
            Egentligen struntar jag uppriktigt sagt i om det finns bakterier i preparaten (elller mat till nyttobakterier) - att det funkar är för mig det viktigaste.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av Knax
              Hoppar in och frågar hur man ska tänka med karantänakvarier... Hur håller man dem igång, när man inte har någon i karantän? Jag har tänkt att man kanske kan ha ett extra filter igång i någon burk och när någon fisk behöver karantän, hämtar man vatten ur det akvariet och flyttar filtret till plastbaljan/akvariet som man har som karantän. Är det ett bra sätt?
              Här håller jag med Mathias - varje sann akvarist skall ha ett karantänsakvarium. jag tycker att det bästa är att ha ett tomt litet akvarie som man vid behov startar upp med vatten från huvudakvariet. Det går snabbt och sedan kan man plocka bort det igen när man inte använder det.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                Läser med stort intresse allt ni skriver gällande preparaten som finns!

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Här håller jag med Mathias - varje sann akvarist skall ha ett karantänsakvarium. jag tycker att det bästa är att ha ett tomt litet akvarie som man vid behov startar upp med vatten från huvudakvariet. Det går snabbt och sedan kan man plocka bort det igen när man inte använder det.
                  För all del vet jag inte om jag är så sann. Jag kör med en 30-liters plastbalja som karantän. I med en liten (25W) doppis och ett Eheim 2008 som jag annars har som komplement i mitt 130-liters akvarium och sådär 20 liter vatten, ibland någon växt och/eller rot för fisken att gömma sig i. Startas upp på 5 minuter och fungerar som ett komplett akvarium förutom att bottensubstrat (och täckglas) saknas.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Knax
                    För all del vet jag inte om jag är så sann. Jag kör med en 30-liters plastbalja som karantän. I med en liten (25W) doppis och ett Eheim 2008 som jag annars har som komplement i mitt 130-liters akvarium och sådär 20 liter vatten, ibland någon växt och/eller rot för fisken att gömma sig i. Startas upp på 5 minuter och fungerar som ett komplett akvarium förutom att bottensubstrat (och täckglas) saknas.
                    Det verkar ju som om du då kan räknas som en sann akvarist
                    Enda nackdelen med en plastbalja är egentligen att man har lite dålig insyn så det är lite svårare att observera fiskarna
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Egentligen struntar jag uppriktigt sagt i om det finns bakterier i preparaten (elller mat till nyttobakterier) - att det funkar är för mig det viktigaste.
                      Kan du skriva vilka "bakterie kulturer" du använt? Det vore värt ett test. Jag skall dra igång en ny anläggning efter Jul och det tar minst 1 månad med den gamla hederliga metoden utan växter och kan jag få det att gå snabbare vore det bra. Vill du inte göra reklam funkar ju PM.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Kan du skriva vilka "bakterie kulturer" du använt? Det vore värt ett test. Jag skall dra igång en ny anläggning efter Jul och det tar minst 1 månad med den gamla hederliga metoden utan växter och kan jag få det att gå snabbare vore det bra. Vill du inte göra reklam funkar ju PM.
                        På den tiden jag var grossist så sålde jag ju Dupla bacter och även om det var en himla massa år sedan och den idag är jäkligt svår att få tag på i Sverige så håller jag fast vid den eftersom jag exakt vet hur den funkar.
                        Men jag vet andra som testat Sera Nitrivec och Aquatic Natures etc. och varit nöjda. Jag har även själv använt dessa när jag inte har fått tag på Duplas och det har funkat bra - dock så har jag inte använt dom så ofta att jag exakt vet i vilka situationer de funkar och hur de funkar.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          På den tiden jag var grossist så sålde jag ju Dupla bacter och även om det var en himla massa år sedan och den idag är jäkligt svår att få tag på i Sverige så håller jag fast vid den eftersom jag exakt vet hur den funkar.
                          Men jag vet andra som testat Sera Nitrivec och Aquatic Natures etc. och varit nöjda. Jag har även själv använt dessa när jag inte har fått tag på Duplas och det har funkat bra - dock så har jag inte använt dom så ofta att jag exakt vet i vilka situationer de funkar och hur de funkar.
                          Jag har surfat runt lite angående bakteriekulturer och blir inte mycket klokare.
                          Dupla bacter är ohyggligt dyrt om man har lite volym och det får nog vara för min del.
                          Det får bli naturmetoden med fiskmat i slamfickan i stället.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag har surfat runt lite angående bakteriekulturer och blir inte mycket klokare.
                            Dupla bacter är ohyggligt dyrt om man har lite volym och det får nog vara för min del.
                            Det får bli naturmetoden med fiskmat i slamfickan i stället.
                            Du kan ju sätta någon på uppgiften att mortla kattsand, ska det vara till den stora anläggningen så har ni att göra i alla fall över julhelgen.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Du kan ju sätta någon på uppgiften att mortla kattsand, ska det vara till den stora anläggningen så har ni att göra i alla fall över julhelgen.
                              Jag är fortfarande kvar i Sverige och skall göra det på långdistans.
                              Det blir en liten större anläggning med 4 st 5 meters tankar.

                              Kattsand? Jag odlar fisk, inte katter! så jag får mata anläggningen med exempelvis fiskmat.
                              Jag stoppar i ungefär så mycket per dag som jag skulle ha gjort till startup firrarna. Dessa åker i när NH3/4 och NO2 har gått ned och NO3 ligger på över 10 mg/l. Då planterar jag också grönsaker. Vi har tagit bort en del fisk i den lilla anläggningen och stoppat i lite nya yngel men det tycks som om yngelmaten belastar rejält.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Tilapia2013-10-26 14.06.17-02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,2 KB
ID: 2155023
                              Vi har också problem med för låg temp och det påverkar nog bakterierna mer än fisken tycks det. Men blir det för mycket Ammoniak finns det alltid vattenhyacinter att ta till!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Jag är fortfarande kvar i Sverige och skall göra det på långdistans.
                                Det blir en liten större anläggning med 4 st 5 meters tankar.

                                Kattsand? Jag odlar fisk, inte katter! så jag får mata anläggningen med exempelvis fiskmat.
                                Jag stoppar i ungefär så mycket per dag som jag skulle ha gjort till startup firrarna. Dessa åker i när NH3/4 och NO2 har gått ned och NO3 ligger på över 10 mg/l. Då planterar jag också grönsaker. Vi har tagit bort en del fisk i den lilla anläggningen och stoppat i lite nya yngel men det tycks som om yngelmaten belastar rejält.
                                [ATTACH=CONFIG]65834[/ATTACH]
                                Vi har också problem med för låg temp och det påverkar nog bakterierna mer än fisken tycks det. Men blir det för mycket Ammoniak finns det alltid vattenhyacinter att ta till!
                                Kattsanden var lite humor, Bentonit och Zeolit du vet

                                Varför är du hemma? Saknade du du lilla landet lagom? Det låter ju lite konstigt att byta värmen mot det vi har här vad det nu är. 6 + tredje december, det är inte vinter för en värmlänning det.

                                När det blir hus (vi letar) Då blir det damm med en ö i mitten där det odlas grönsaker, konstbevattning med vatten från dammen bara, en vattenspridare som drivs av extern vattenpump. Allt för att du ger mig en massa roliga idéer. Det borde bli jäkligt vettigt, det regnar ju ganska ofta här liksom. Jag ska dock inte köra Koi eller guldisar, det blir centralamerikanare deluxe, det är bara att göra grunda partier så att de kan gå upp i varmare vatten om det behövs. Hur lång tid beräknar du att incyklingen av en storbalja tar?

                                På det viset blir det ju ett steg mot självförsörjning, det kan vara bra att träna lite för jorden orkar nog inte med mycket mer snart.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...