Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ålrajt! Jag har känt mig som Kusin Knase i "Cyano-frågan", jag är sååååå glad att jag slipper skiten - men det är intressant när ni talar grekiska om det! (Den pyttelilla bokstaven "iota" har jag koll på iallafall - alltid något!).
    Hehe, Knase är nog ännu virrigare än Kalle... Vilket påminner mig, ska jag läsa nya Kalle Ankas Pocket, eller nya numret av Knasen först? Hmm, det blir nog Knasen

    Jag har heller ingen större koll på cyano, vet bara att det är en ytterst irriterande grej som dyker upp då och då, men som tack och lov brukar försvinna av sig själv efter ett tag, när man tydligen har lyckats göra nå´t rätt, om man nu bara visste vad
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av bossep
      Skall in och kika. Kan nästan lova att jag redan vet vad du skrivit.
      Nyckelorden är nog helt riktiga. Rejält med ren mulm på botten glömde jag skriva. Barken eller kanske rotbitarna släpper en massa böss.
      Att jag håller på med en massa snack om cyano, alger, filter och vattenkemi gör mig inte till någon akvarie expert. Det blir man när man lägger pinnar i kors och vet varför. Det andra ser jag som särintressen.
      Det jag finner så roande är ju att jag hänger med, samtidigt som det utvecklas mer funderingar ju längre allt utvecklas. Jag har ju ofta teorier men jag förstår ju inte den fullständiga processen. Jag hade ju till exempel funderingar om cyanon kontra vattenflödet från filtret vilket tydligen då gick att förklara.

      Jag läser nog för mycket egentligen men det har jag alltid gjort. Biologi och kemi är ju så jäkla roligt, det skiljer sig så otroligt mycket från det jag sysslar med i vanliga fall.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ålrajt! Jag har känt mig som Kusin Knase i "Cyano-frågan", jag är sååååå glad att jag slipper skiten - men det är intressant när ni talar grekiska om det! (Den pyttelilla bokstaven "iota" har jag koll på iallafall - alltid något!).
        Var in och tittade i stugan men hittade nog inte det du menade. Men du har ju skrivit ett par riktiga höjdare sedan du fick lite tomt på akvarier. Har jag inte kommenterat den där jåttelånga där du var snudd på ilsken? Det är nog ett med det bästa jag läst. Det du nu skriver om, fjärilar går i samma anda. Jag är rörande överens med dig.
        På tal om löv och annan bråte tror jag att jag skrev något om hur det ser ut i mina diken. Där det finns löv och pinnar finns det fiskyngel. Det samma gäller i princip undantagslöst med lek/yngelgropar. Det är faktiskt kul att se föräldra putta ned löv i dessa.
        Varför är det nu så? Jo löven ger skydd till ynglen. Det finns massor med mat bland löven både infusorier och allehanda mindre kryp. Ynglen boralltså i skafferiet. Om jag sedan skall pilla i kemin så är det ofta lite lägre pH bland löven och tja ni vet det där med kväve!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Hehe, Knase är nog ännu virrigare än Kalle... Vilket påminner mig, ska jag läsa nya Kalle Ankas Pocket, eller nya numret av Knasen först? Hmm, det blir nog Knasen

          Jag har heller ingen större koll på cyano, vet bara att det är en ytterst irriterande grej som dyker upp då och då, men som tack och lov brukar försvinna av sig själv efter ett tag, när man tydligen har lyckats göra nå´t rätt, om man nu bara visste vad
          Du hamnar rätt i näringsnivåerna. Bosse mäter lite annorlunda än till exempel Defdac som pratar om nollade näringsnivåer. Det är nollade nivåer för mig som vanlig akvarist, utan petimeter-instrument. Det finns väl tankar som gör gällande att "Nollade" värden ihop med svajiga Ammoniumvärden triggar cyanon.

          Jag hittade ju en teori när jag luskade om cyano i mitt malawi-kar. Jag matade enbart med räkmix, bytte mängder med vatten och skiten tog sig rejält. Då hittade jag en teori som gjorde gällande att jag enbart skulle dosera kno3 och micro+, resultatet blev att jättevallisen sade kaboooom och spred sig något fantastiskt. 15 nya skott på en vecka på ena sidan och sju på andra sidan. Sedan fick jag prickalger i mängder istället, helt enkelt för att fosfaterna tog slut förmodligen.

          Därför så lyckades nog Mats med konststycket att få bort dem, ökad Nitrathalt. Nu är detta en rätt enkel nivå, det är här jag ligger. Bosse väger in massa andra parametrar, då får man läsa ännu mer böcker
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Det ingår i utbildningen - man måste få grått hår, skägg och se ut som om man har en afrofrisyr av ljus runt skallen på sin avatar någon gång i livet. Några T-kar i samlingen hjälper till!
            Lägger upp ett av mina mer eller mindre kända gapskratt! Jag fattade inte det där med affrofrisyren, trode det var en "brainstorm"! Eller kanske en "blowout"!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Du hamnar rätt i näringsnivåerna. Bosse mäter lite annorlunda än till exempel Defdac som pratar om nollade näringsnivåer. Det är nollade nivåer för mig som vanlig akvarist, utan petimeter-instrument. Det finns väl tankar som gör gällande att "Nollade" värden ihop med svajiga Ammoniumvärden triggar cyanon.

              Jag hittade ju en teori när jag luskade om cyano i mitt malawi-kar. Jag matade enbart med räkmix, bytte mängder med vatten och skiten tog sig rejält. Då hittade jag en teori som gjorde gällande att jag enbart skulle dosera kno3 och micro+, resultatet blev att jättevallisen sade kaboooom och spred sig något fantastiskt. 15 nya skott på en vecka på ena sidan och sju på andra sidan. Sedan fick jag prickalger i mängder istället, helt enkelt för att fosfaterna tog slut förmodligen.

              Därför så lyckades nog Mats med konststycket att få bort dem, ökad Nitrathalt. Nu är detta en rätt enkel nivå, det är här jag ligger. Bosse väger in massa andra parametrar, då får man läsa ännu mer böcker
              Hehe, jag är bara glad att jag allt som oftast slipper eländet
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Du hamnar rätt i näringsnivåerna. Bosse mäter lite annorlunda än till exempel Defdac som pratar om nollade näringsnivåer. Det är nollade nivåer för mig som vanlig akvarist, utan petimeter-instrument. Det finns väl tankar som gör gällande att "Nollade" värden ihop med svajiga Ammoniumvärden triggar cyanon.

                Jag hittade ju en teori när jag luskade om cyano i mitt malawi-kar. Jag matade enbart med räkmix, bytte mängder med vatten och skiten tog sig rejält. Då hittade jag en teori som gjorde gällande att jag enbart skulle dosera kno3 och micro+, resultatet blev att jättevallisen sade kaboooom och spred sig något fantastiskt. 15 nya skott på en vecka på ena sidan och sju på andra sidan. Sedan fick jag prickalger i mängder istället, helt enkelt för att fosfaterna tog slut förmodligen.

                Därför så lyckades nog Mats med konststycket att få bort dem, ökad Nitrathalt. Nu är detta en rätt enkel nivå, det är här jag ligger. Bosse väger in massa andra parametrar, då får man läsa ännu mer böcker
                Eftersom han som aldrig stoppar i något i vattnet, Mats ni vet. Just nämnde KNO3 och cyano så kanske den uppmärksamme sett min kommentar om hur detta kan fungera. Ammonium säger väx som satan och NO3 säger grabbar dags att sluta växa bakterierna sätter i sig allt käk nu! OBS detta är inte på något sätt vetenskapligt verifierat. Mina studenter odlar alger i Ammoniumnitrat bland annat.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Här är några bilder på flaggorna med ägg, och blåciklidhanen, och de vitfenade rosentetrorna kom med på ett hörn också Kanske inga superbilder (tagna med mobilen), men man ser vad de föreställer.
                  Bifogade filer
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Här är några bilder på flaggorna med ägg, och blåciklidhanen, och de vitfenade rosentetrorna kom med på ett hörn också Kanske inga superbilder (tagna med mobilen), men man ser vad de föreställer.
                    Trevliga ciklider, är det Insignis, det ser inte så ut? Jag blir lätt förvirrad av alla arter och det stämmer sällan i butikerna när man ser dem. Jag vill ha mig ett gäng i framtiden, det är säkert.

                    Nu är det bara Scalarerna jag vill se, tänk att vil igger så lika i intresse
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Trevliga ciklider, är det Insignis, det ser inte så ut? Jag blir lätt förvirrad av alla arter och det stämmer sällan i butikerna när man ser dem. Jag vill ha mig ett gäng i framtiden, det är säkert.

                      Nu är det bara Scalarerna jag vill se, tänk att vil igger så lika i intresse
                      Ingen aning, tycker alla flaggor jag sett i butikerna har sett likadana ut, vare sig de har varit odlade eller vildfångade. Men helt klart är de trevliga ciklider, en av mina favoriter De är ganska lika scalarer i beteendet.

                      Hehe, får se om de kan fastna på nå´n bild Nu verkar i alla fall det där vita strecket (vad det nu var), som honan hade på båda sidor om ryggfenan, vara borta. Ja, visst är det kul när man får kontakt med folk med samma intressen
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Några bilder till, en bild på blåciklidhonan, och några på scalarerna
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Några bilder till, en bild på blåciklidhonan, och några på scalarerna
                          De var redigt grova, hur länge har du haft dem? De såg väldigt välmående ut Mina är ju inte så rejäla än, de är ju rätt unga än dock
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            De var redigt grova, hur länge har du haft dem? De såg väldigt välmående ut Mina är ju inte så rejäla än, de är ju rätt unga än dock
                            Hmm, ja, då har vi det där med mig och tidsuppfattning Kan väl ha haft dem ett halvår eller så.

                            Den här bilden tror jag visar två av dem (hade fler då, bytte in resten när ett par bildades) när jag ganska nyligen hade köpt dem.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Trevliga ciklider, är det Insignis, det ser inte så ut? Jag blir lätt förvirrad av alla arter och det stämmer sällan i butikerna när man ser dem. Jag vill ha mig ett gäng i framtiden, det är säkert.
                              Visst är det M. insignis! Här är några bilder på det flagg-par som Animaniac har nu - fast i lite yngre tappning!

                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Visst är det M. insignis! Här är några bilder på det flagg-par som Animaniac har nu - fast i lite yngre tappning!
                                Såg du bilderna på flaggorna jag la upp på förra sidan i tråden, Mats?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...