Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Tänk om jag skulle lägga mig i lite bara för att det är så kul!
    Angående "mirakelmedel" så ser jag att åtminstone ett i alla fall gör något...
    Började nämligen misstänka att det är ECn (som av någon outgrundlig anledning tydligen skall innehålla bl.a. glutaraldehyd (C5H8O2)) som dödar mina malar, nu har också en L181 strukit med...
    Efter att jag observerat stress hos denna då jag nyss doserat EC, hällde jag i ren panik i aquatan då jag läst att det skall "förstöra effekten" av EC.
    Använde samma mått, och trotts att jag sköljt ur det så bildades faktiskt kristaller i måttet?!?
    Det kan väl knappast bero på något annat än att aquatan faktiskt "binder" något i som finns i ECn???

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Projekt vintermörker (utökad)

      Ja, observera att det finns mer än ett preparat och mer än en sorts preparat på marknaden.

      Angående EC så har jag provat (gör det inte själv) 6* normaldos varje dag i två veckor, sen trappade jag ner det. Syftet var att skada alger, rejält.

      Röd Sakura, amanoräkor, tetror, guppy-yngel, ja, allt överlevde.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Nu har jag läst hela artikeln (På den lustiga babelsvenskan som blir av google translate). Var köper jag lättast säckar med finmald zeolit lera? Det verkar ju onekligen vara fantastiskt, men inte till dom priserna man köper det av akvaretillbehörstillverkarna...
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Ursprungligen postat av KristianE
          Nu har jag läst hela artikeln (På den lustiga babelsvenskan som blir av google translate). Var köper jag lättast säckar med finmald zeolit lera? Det verkar ju onekligen vara fantastiskt, men inte till dom priserna man köper det av akvaretillbehörstillverkarna...
          Erik gjorde precis en kalkyl. Easylife's variant kostar typ 3000:- kilot, eventuellt mer.

          Fram med morteln Kristian, du kan bli rik, jag lovar att alltid ge folket rådet att handla av dig

          Edit: Det verkar ju funka och jag börjar bli klar över vad som faktiskt händer. Nu är bara frågan om bakteriekulturer kvar, nu vet vi ju i alla fall varför vattnet blir mjölkigt.
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 December 2013, 23:17.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Ja, observera att det finns mer än ett preparat och mer än en sorts preparat på marknaden.

            Angående EC så har jag provat (gör det inte själv) 6* normaldos varje dag i två veckor, sen trappade jag ner det. Syftet var att skada alger, rejält.

            Röd Sakura, amanoräkor, tetror, guppy-yngel, ja, allt överlevde.
            Jo, att det finns olika preparat är jag fullt medveten om, och Sera Aquatan bildar kristaller då det kommer i kontakt med Easy Life EC även i små mängder, vad nu det vill säga?

            Jaha, då är det alltså osannolikt att det är EC som tar ihjäl malarna för mig, FAN jag som trodde att jag lurat ut det...

            Att glutaraldehyd fördärvar för algerna kan jag förstå, med tanke på vad det används för inom industrin, men om det funkar som kolkälla för växterna låter jag vara osagt! Jag kommer nog hur som helst att sluta använda det, har ju delvis på grund av dig slutat använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten, och det verkar ju fungera fint även utan!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Projekt vintermörker (utökad)

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jo, att det finns olika preparat är jag fullt medveten om, och Sera Aquatan bildar kristaller då det kommer i kontakt med Easy Life EC även i små mängder, vad nu det vill säga?

              Jaha, då är det alltså osannolikt att det är EC som tar ihjäl malarna för mig, FAN jag som trodde att jag lurat ut det...

              Att glutaraldehyd fördärvar för algerna kan jag förstå, med tanke på vad det används för inom industrin, men om det funkar som kolkälla för växterna låter jag vara osagt! Jag kommer nog hur som helst att sluta använda det, har ju delvis på grund av dig slutat använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten, och det verkar ju fungera fint även utan!
              Nu är det ju som så att vissa saker fungerar, behöver man det då så kör man ju på det. Det jag vänder mig aktivt emot, det är att okritiskt hälla saker i akvarierna, utan att ha en aning om vad det är.

              Det vi häller i akvarierna hamnar sedan i avloppet, inte står vi gärna och häller saker vi inte vet vad det är rakt i slasken? Det är en nyfikenhet som driver mig och jag blir rädd när ingen kan svara på vad det är i medlen som hälls i till djuren, som ibland är riktigt dyra.

              Angående ec, det är ett fungerande alternativ men det är roligt att se att det fungerar ändå
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Klart att jag helst inte häller annat än vatten i akvariet, och precis som du blir jag irriterad när jag inte hittar någon innehållsförteckning på förpackningar!

                EC började jag med som ett billigt alternativ till CO2, men frågan är ju om det ger någon större effekt...

                Nog med OT från min sida, det var ju bakteriekulturer ni diskuterade här!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Det fungerar säkert.. inte optimalt och säkert till ett fruktansvärt överpris..

                  Det jag inte gillar är djuraffärer som på rutin skickar med 3 flaskor med kemikalier varje gång en kund köper en burk.. nu är folk brända i huvudet och ovilliga att lyssna i allmänhet men det är ju som att skicka med krockkuddar, säkerhetsbälte och snabbnummer till ambulans eftersom köparen kommer att smälla bilen istället för att förklara hur ratten funkar..

                  Hade folk haft ihjäl andra husdjur i samma tempo som de hade ihjäl fisk hade det ju blivit brottsrubriceringar..

                  Men visst.. alla hjälpmedel är väl bra..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Vet inte om det egentligen är bakteriekulturer eller ens Easy-Life i diskussionen just nu. Vad jag uppfattar är väl att du Mathias vill belysa är väl vikten av en ökad medvetenhet hos oss djurägare. Både med hänsyn till djuren vi har, men även för miljön i stort. Sedan kanske jag tycker det är synd att det blir en stridig ton i inläggen när något så viktigt ska tas upp. Att det inte blir en nyfiken bejakande attityd istället för konfrontativ.
                    Jag vill gärna lära mig mer om detta men får stopp i huvudet när jag blir irriterad. Så just nu tragglar jag mig igenom dokumentet om Easy-Lifes produkter. Men som nämnts tidigare måste detta ju gälla hela branschen egentligen. Men när det gäller just detta med bakterier på flaska så har även jag som kunnat mäta hur nitrit snabbt tickar ner när jag tillsätter JBL´s Denitrol, som ju också har en rudimentär innehållsförteckning.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Man skall alltid ställa sig frågan om vilka preparat som man behöver. T.ex. så anser jag nog att den enda medicinen som man behöver egentligen är medicin mot vita prick.
                      Sedan vad gäller vattenpreparaten så är alla preparat onödiga om folk verkligen satte sig in i vad dom innehöll eller använde andra preparat som fungerar likadant och som de själva kan blanda till. Naturligtvis blir egenproducerat billigare i längden och detta gäller ju det mesta i samhället - det blir billigare om vi odlar vår egen mat, än om vi köper färdiglagat eller gubevars äter på restaurang, det blir billigare (och miljövänligare) om vi cyklar till vårt semestermål än om vi tar flyget etc etc.

                      Detta med vattenpreparat i likhet med allt annat måste man dock jämföra med hur mycket som behövs och vilken tid det tar att tillverka. Ta bakteriekulturen t.ex. - på min tid så rekommenderade vi att folk skulle gå ut i trädgården och ta ogödslad jord och blanda ner i en hink med vatten - låta det sjunka mot botten under natten och dagen efter hälla ner det klara vattnet i akvariet. Detta fungerade alldeles utmärkt och säkert lika bra som dagens bakteriekulturer men inte tusan så gjorde folk det ändå. Tänk om vi på den tiden hade haft dagens bakteriekulturer - tänk vad många fiskar som skulle ha kunna räddats. Dagens bakteriekulturer är den största innovationen inom akvariehobbyn de senaste 20 åren.

                      Så visst kan man skippa vattenpreparaten i zooaffären för de kan vi blanda själva, vi kan skippa fodret som vi också kan blanda själva, vi kan skippa akvarierna för de kan vi limma själva, vi kan skippa fisken för de kan vi odla själva.
                      Men likafullt så värderar jag min tid högre än att pyssla med sådant så därför handlar jag det som behövs.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Man skall alltid ställa sig frågan om vilka preparat som man behöver. T.ex. så anser jag nog att den enda medicinen som man behöver egentligen är medicin mot vita prick...
                        En "medicin" tycker jag du bör lägga till på din nödvändighetslista, nämligen Nematol!
                        Jag lyckades ju rädda mina bolivianer från Cammalanus med det, nu leker de och får gång på gång fram frisimmande yngel!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Man skall alltid ställa sig frågan om vilka preparat som man behöver. T.ex. så anser jag nog att den enda medicinen som man behöver egentligen är medicin mot vita prick.
                          Sedan vad gäller vattenpreparaten så är alla preparat onödiga om folk verkligen satte sig in i vad dom innehöll eller använde andra preparat som fungerar likadant och som de själva kan blanda till. Naturligtvis blir egenproducerat billigare i längden och detta gäller ju det mesta i samhället - det blir billigare om vi odlar vår egen mat, än om vi köper färdiglagat eller gubevars äter på restaurang, det blir billigare (och miljövänligare) om vi cyklar till vårt semestermål än om vi tar flyget etc etc.

                          Detta med vattenpreparat i likhet med allt annat måste man dock jämföra med hur mycket som behövs och vilken tid det tar att tillverka. Ta bakteriekulturen t.ex. - på min tid så rekommenderade vi att folk skulle gå ut i trädgården och ta ogödslad jord och blanda ner i en hink med vatten - låta det sjunka mot botten under natten och dagen efter hälla ner det klara vattnet i akvariet. Detta fungerade alldeles utmärkt och säkert lika bra som dagens bakteriekulturer men inte tusan så gjorde folk det ändå. Tänk om vi på den tiden hade haft dagens bakteriekulturer - tänk vad många fiskar som skulle ha kunna räddats. Dagens bakteriekulturer är den största innovationen inom akvariehobbyn de senaste 20 åren.

                          Så visst kan man skippa vattenpreparaten i zooaffären för de kan vi blanda själva, vi kan skippa fodret som vi också kan blanda själva, vi kan skippa akvarierna för de kan vi limma själva, vi kan skippa fisken för de kan vi odla själva.
                          Men likafullt så värderar jag min tid högre än att pyssla med sådant så därför handlar jag det som behövs.
                          Du missar ändå en central punkt. Vad är det i preparaten som du råder nybörjarna att använda? Vi har och kommer att prata om heterotrofa bakterier och hur de nu överlever på flaska, du måste hålla med om att det här är spännande. Sen så är det som jag skrivit innan en skillnad mellan preparaten och jag har inte för avsikt att frambringa ett totalt paradigmskifte. Är det så att det blir bättre och att det är 100% säkert, då ska inte jag argumentera mot, det är inte min avsikt.

                          Jag försöker också att få analyser gjorda i ett dagsaktuellt läge, för att prata om hur det var förr ärr intressant ur en rent historisk aspekt men det skänker ingen förklaring till vad det är i de kemikalier som används. Problemet är att detta kräver en gedigen och jävligt dyr utrustning och det måste finnas en konkret fråga om någon labbare ens ska ta i den här frågan med tång.

                          Problematiken med förr (bara för att nämna det) är att det fanns ingen bättre period än då, allt var fint och fisken var sällan sjuk, eller så var det inte alls lika bra som nu för fisken var alltid sjuk. För hade alla tid att prata med alla i butikerna, eller så var man för efterfrågad så man hade inte tid att prata med alla även om man ville eftersom akvariehobbyn var så stor på 70-talet. Är ni med på varför detta blir problematiskt egentligen?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            En "medicin" tycker jag du bör lägga till på din nödvändighetslista, nämligen Nematol!
                            Jag lyckades ju rädda mina bolivianer från Cammalanus med det, nu leker de och får gång på gång fram frisimmande yngel!
                            Karantän-akvarier är vettigare att börja med, sen så kan man medicinera om man ser att djuret är sjukt. Det är ju rätt vettigt att ha koll innan man smittar ner ett helt akvarium, det är ju inte jättelätt att bli av med om jag nu ska tro på de vänner jag har som medicinerat mot skiten..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Karantän-akvarier är vettigare att börja med, sen så kan man medicinera om man ser att djuret är sjukt. Det är ju rätt vettigt att ha koll innan man smittar ner ett helt akvarium, det är ju inte jättelätt att bli av med om jag nu ska tro på de vänner jag har som medicinerat mot skiten..
                              Hoppar in och frågar hur man ska tänka med karantänakvarier... Hur håller man dem igång, när man inte har någon i karantän? Jag har tänkt att man kanske kan ha ett extra filter igång i någon burk och när någon fisk behöver karantän, hämtar man vatten ur det akvariet och flyttar filtret till plastbaljan/akvariet som man har som karantän. Är det ett bra sätt?
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Det är bara att starta det när det köps ny fisk, du köper ju ny fisk till ett redan igångsatt kar och då brukar det per automatik bli mindre mängder fisk.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...