Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    jäklar va snyggt det va snyggt innan och nu blev det ett par snäpp högre på skalan så nästa gång blir det till att skriva dit ett par siffror till på skalan.. Glad påsk
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av gonzo44
      jäklar va snyggt det va snyggt innan och nu blev det ett par snäpp högre på skalan så nästa gång blir det till att skriva dit ett par siffror till på skalan.. Glad påsk
      Så kul, att du tycker att mitt kar är snyggt *gillas*.
      Glad påsk på dig med!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        snyggt!
        oooh, jag ser att även du har kommit över några anubias "coffeefolia". snyggt!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av freddi36
          snyggt!
          oooh, jag ser att även du har kommit över några anubias "coffeefolia". snyggt!
          Tack Freddi. Ja, jag gillar också den anubiasen!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Har börjat få en lite nytändning igen för mina kar och då även för zoopet

            Så jag kollade in nyligen ändrade trådar och hittade den här, skulle ha sovit för länge sedan, men nu har jag fått en resa som handlar om försvunnen bakgrund och dessutom trasig dito

            Läckande akvarium och alla känslor som det tar fram

            Fina bilder på Ap trifasciata, som är min favorit!

            Inredning av ett nytt Ap kar, med vägledning av Mats!

            Därmed har jag inte att mycket att tillföra. Eftersom Mats och jag har diskuterat detta i flera år och han har dessutom har lyft det en nivå till, som jag helt instämmer med.

            Så jag får helt enkelt bara glida med och njuta

            Förhoppningsvis kan jag snappa upp några nya infallsvinklar och kanske jag kan tillföra något i framtiden.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av c90368
              Har börjat få en lite nytändning igen för mina kar och då även för zoopet

              Så jag kollade in nyligen ändrade trådar och hittade den här, skulle ha sovit för länge sedan, men nu har jag fått en resa som handlar om försvunnen bakgrund och dessutom trasig dito

              Läckande akvarium och alla känslor som det tar fram

              Fina bilder på Ap trifasciata, som är min favorit!

              Inredning av ett nytt Ap kar, med vägledning av Mats!

              Därmed har jag inte att mycket att tillföra. Eftersom Mats och jag har diskuterat detta i flera år och han har dessutom har lyft det en nivå till, som jag helt instämmer med.

              Så jag får helt enkelt bara glida med och njuta

              Förhoppningsvis kan jag snappa upp några nya infallsvinklar och kanske jag kan tillföra något i framtiden.
              Roligt, när en "gammal räv" som du tittar in i min tråd.

              Det är faktiskt dina trådar om apistogramma, som har fått mig att gilla dessa små ciklider.
              Hoppas din nytändning nu håller i sig - eftersom du måste ha hur mycket som helst, att tillföra.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Några bilder i repris. Ser kanske lite bättre ut nu, sen vattnet klarnat. Det är en vecka sen helrenoveringen gjordes.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag "bloggar" väl på lite jag.
                  Det är snart en månad, sen jag startade om 540-literskaret. Det här karet har det gått "troll" i sen jag köpte det...tyvärr.

                  Just nu ser det ut som en katastrof - med algexplosion! Bland algerna finns - massor med kiselalger på växter bakgrund och framrutan, trådalger, lite trassligare alger, alger, som sitter på bladkanter och t.o.m. små prickar av cyano... och jag fattar ingenting.

                  Jag har bara startat med fem fiskar - Ap.Baenschi och Dorsigera i detta kar, dom har knappt fått någon mat under den här månaden (så det är absolut inte orsaken till algexplosionen). Jag har startat väldigt mjukt med belysningstimmar - som jag har ökat på eftersom, till åtta timmar.
                  Vad jag inte förstår är, att KH-värdet ligger på 11 - som högst har det legat på 13, normala värdet annars 7 i dom andra karen.

                  Jag har fått förklarat, att CO2 kan lösa upp kalken som finns i engelsk sjösten (som jag har) - därav detta höga KH. Om det har någon betydelse för algexplosionen har jag inte en aning om. Jag har kört PMDD från start. Kan det vara det höga KH-värdet som "ställer till" det tro
                  Just nu, känns det som jag bara vill ha bort detta kar med "troll" i.

                  Sen har jag helt plötsligt ett 150-liter hörnkar. Vet inte hur det gick till, men det är Blockets fel. Tio mil bort, å jag fick det t.o.m. hemlevererat, väldigt välskött å fint.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    de där nedrans blocket alltså!!!
                    var nära att åka och köpa mig ett nerksuret 720L igår för en femhundring men ja tog mitt sunda förnuft till fånga och höll mig i skinnet.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Trevligt med ett hörnkar, de ser oftast större ut än vad de är.
                      Oavsett vad du gör med ditt 540, tänk på att ge det tid och inte stressa fram något...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Släpp inte taget om 540 liters karet... ge det tid så blir det säkert bra fast jag vet ju hur jag har det med det där som kallas för tålamod...

                        Kul med ett nytt kar, vad skall du ha i detta karet?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Hej jag läste igenom hela tråden för ett tag sedan men har inte kommenterat. Du skall inte ge upp nu alger får man allt som oftast i ett nystartat kar. Oftast en kombination av för lång tänd tid på rampen och för lite växter. Man kan med fördel starta med vattenpest och hornsärv som växer fort. Man tycker man matar lite men som en av rävarna jag känner alltid säger ta det du tror ät väldigt lite och halvera det under de första veckorna.

                          Det finns en bra guide om alger här på zoopet.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Anders å Pia: Jag SKA ha tålamod med karet - men jag blir så jäkla frustrerad, när jag inte fattar vad som händer. Det kommer inte fler fiskar dit förrän det/om blir stabilt. Faktiskt konstigt, att man inte tappar sugen. Kan det bero på att jag är en tjurig en.

                            Jag vet inte än, vilka fiskar det blir i hörnkaret (fanns en lite plats kvar i lillhallen). Bolivianska fjärilciklider (har jag faktiskt haft i tankarna sen mitt allra första lilla kar) tycker jag är väldigt fina - eller någon art av apisto förstås.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Hej jag läste igenom hela tråden för ett tag sedan men har inte kommenterat. Du skall inte ge upp nu alger får man allt som oftast i ett nystartat kar. Oftast en kombination av för lång tänd tid på rampen och för lite växter. Man kan med fördel starta med vattenpest och hornsärv som växer fort. Man tycker man matar lite men som en av rävarna jag känner alltid säger ta det du tror ät väldigt lite och halvera det under de första veckorna.

                              Det finns en bra guide om alger här på zoopet.
                              Kul, att du tittar in i tråden Lillfrasse.

                              Jag har nog inte haft för lång tid tänd på rampen - tror jag i alla fall, eftersom jag trappat upp ljustiden eftersom - men kanske för dåligt med snabbväxande. Vattenpest och hornsärv - finns aldrig här på "mina affärer". Inte heller matandet ser jag som den "skyldige", eftersom det har varit "just halverande" av vad du tänkt ge.

                              Jag har aldrig varit med om denna algexplosion förrut - lite alger kanske, om sådär efter sex månader typ. Men med tålamod...så kanske.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Hur kallt har du det hos dig? ute alltså?
                                Rensar en massa polysperma emellanåt, kan skicka om det inte är minus
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...