Akvariebygge, tankar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Akvariebygge, tankar.....

    Funderar på att bygga eget akvarium.. Har konstaterat att jag inte vågar riskera att köpa ett då det troligtvis inte kommer gå in genom dörren och jag är inte sugen på att hyra en lyftkran för att lyfta in det genom fönstret....

    Måtten jag tänkt mig ligger på ungefär 200+x70+x70+... Ungefärligt..=P

    Vill även försöka få ner vikten en aning på karet..

    Har länge funderat på att bygga i plyfa, men jag vet inte hur roligt det blir att plasta in den innomhus.. Mitt alternativ ligger då på dammduk, men silikon fäster inte på det har jag förstått.. hur tätar man då för rutan.

    Sen e jag lite sugen på att bygga i akryl, men det verkar dyrare än glas?!? + att det repas lätt... Inte för att jag ska dra nå nycklar efter det men man vet ju aldrig...=P

    Helglas är ju iofs snyggt men det väger ju så otroligt mycket...

    Har läst en massa trådar redan men har inte hittat den informationen jag söker...

    Tacksam för tips! =)
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html Där finns några som byggt stora kar

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Diozz88
      Sen e jag lite sugen på att bygga i akryl, men det verkar dyrare än glas?!? + att det repas lätt... Inte för att jag ska dra nå nycklar efter det men man vet ju aldrig...=P

      går alldeles utmärkt att bygga i akryl, finns speciella limmer till det, vet inte vad normalt akryl kostar,

      men om du skall ha akryl som inte repas, vilket finns, de är ytbehandlade med en väldigt speciell lack,
      om du vill ha det, så blir det nog in i h-e billigare att anlita någon som bygger ett kar i glas på plats åt dig.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        1600 liters plyfakar.



        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136322
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • swerik
          • November 2011
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Diozz88
          Funderar på att bygga eget akvarium.. Har konstaterat att jag inte vågar riskera att köpa ett då det troligtvis inte kommer gå in genom dörren och jag är inte sugen på att hyra en lyftkran för att lyfta in det genom fönstret....

          Måtten jag tänkt mig ligger på ungefär 200+x70+x70+... Ungefärligt..=P

          Vill även försöka få ner vikten en aning på karet..

          Har länge funderat på att bygga i plyfa, men jag vet inte hur roligt det blir att plasta in den innomhus.. Mitt alternativ ligger då på dammduk, men silikon fäster inte på det har jag förstått.. hur tätar man då för rutan.

          Sen e jag lite sugen på att bygga i akryl, men det verkar dyrare än glas?!? + att det repas lätt... Inte för att jag ska dra nå nycklar efter det men man vet ju aldrig...=P

          Helglas är ju iofs snyggt men det väger ju så otroligt mycket...

          Har läst en massa trådar redan men har inte hittat den informationen jag söker...

          Tacksam för tips! =)

          bygg med dammduk och gör en fönsterruta modell "Gammal dykarhjälm" som bultas fast, 70cm högt vattenstånd blir ett tryck på 0,07 bar (700mmVp) i botten.. vilket inte är mycket, det ska nog gå att få tätt.. hur vet jag inte, men det kläcktes en ide i mitt huvud... ska suga på detta under dagen,
          et vino veritas

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Det går att bygga med dammduk, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136322

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              äh! bygg i glas såklart! snyggast utan tvekan!

              designade ett kar åt ulrik (gonzo44 här på zoopet) 70 högt o diamantformat. blir i helglas o ungefär samma antal liter.

              här är tråden om det.
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149856

              Bifogade filer

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                det vet i fasen om ett helglas i storleksklassen 1000 liter är snyggare än ett i plyfa.


                men så gillar jag ramkar mer än helglas.....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  du är död för mig kensa....

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Plyfa är ballast
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      Fast glas är ju rätt dyrt att bygga i om man ska bygga så stora kar, speciellt om det ska va lite höjd på det.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        betong !!!!!



                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106189
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Diozz88
                          • September 2011
                          • 341

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          Han hade väll problem med läckage har jag för mig..... Vill undvika det i min lägenhet... tror inte kemtvätten blir så glad om typ 1000 lter vatten kommer genom taket..=P

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            går alldeles utmärkt att bygga i akryl, finns speciella limmer till det, vet inte vad normalt akryl kostar,

                            men om du skall ha akryl som inte repas, vilket finns, de är ytbehandlade med en väldigt speciell lack,
                            om du vill ha det, så blir det nog in i h-e billigare att anlita någon som bygger ett kar i glas på plats åt dig. .

                            Jo jag misstänker det jag med...=P Men om jag får tag på några billiga vanliga akrylskivor blir det nog att jag bygger i det, blir snyggt och håller bra...=) (får sätta upp linje med rep så ingen komemr för nära med nycklar...=P=P)

                            Kommentar

                            • Diozz88
                              • September 2011
                              • 341

                              #15
                              Ursprungligen postat av swerik
                              bygg med dammduk och gör en fönsterruta modell "Gammal dykarhjälm" som bultas fast, 70cm högt vattenstånd blir ett tryck på 0,07 bar (700mmVp) i botten.. vilket inte är mycket, det ska nog gå att få tätt.. hur vet jag inte, men det kläcktes en ide i mitt huvud... ska suga på detta under dagen,
                              Sugit klart? X-D Blev väldans nyfiken!=P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...