Akvariebygge, tankar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    äh! bygg i glas såklart! snyggast utan tvekan!

    designade ett kar åt ulrik (gonzo44 här på zoopet) 70 högt o diamantformat. blir i helglas o ungefär samma antal liter.

    här är tråden om det.
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149856

    Skitsnyggt! Men har inga hörn lediga...=P Kommer bli ett rektangulärt då det ska stå bakom soffan tror jag... Alternativt ska det stå där mitt 240 står nu som rumsavdelare.... Det jag är lite orolig över e att för mycket av rummet ska försvinna om jag ställer det bakom soffan... har det trångbott redan som jag har det.. Men vad gör man inte för firrisarna?=P=P

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      jaja det var bara ett exempel på att klart det går att bygga i glas!

      håller ju på med ett själv. fast lite mindre än ditt. 255x40x40 helglas.

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #18
        Det lutar åt plyfa.. Vet dock inte hur jag ska täta, men det kan jag ju alltid fixa senare..=P Alternativt e att bygga i akryl om jag får ner priserna lite... helglas e snyggt men jag är rädd att använda mig av ett helglas då dessa väger ofantligt mycket... ju fler kilon som försvinner desto bättre...=P plyfa kar väger lite de med men kan jag spara 10 kg e jag glad...=)

        Allt blev så krångligt när ett färdigköpt kar inte går in genom dörren om jag inte delar på det... De e inte så att jag har en minidörr utan att trapphusets korridor e väldigt smal... Fick ställa soffan på diagonalen och pressa in den för att få den genom dörren... =/

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #19
          Skulle vilja göra hela övervåningen till ett enda stort akvarium...=D Hade varit jättehäftigt... *Väck mig om en stund då jag drömt färdigt..* =P

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            450 liter akrylkar


            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110636&highlight=whistler




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              jag gjorde en gång ett litet mindre kar, typ 42 liter, mest för att se om det gick,
              i plywood, tänk dig en liten låda, ungefär som en flyttlåda, skar ut ett lämpligt
              hål för framsidan, jag klädde insidan med 2mm extremt högkvalitativa akrylskivor,
              fixade ett speciallim från japan, sedan drog jag över alla skarvar med akvariesilikon.


              funkade skitbra.

              fult som stryk, men satan va räkor jag hade......


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #22
                Ursprungligen postat av Kensa
                Då va de kört med akrylen då.... tänkte inte på att mina firrar spottar sten...=/

                Kommentar

                • Diozz88
                  • September 2011
                  • 341

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  jag gjorde en gång ett litet mindre kar, typ 42 liter, mest för att se om det gick,
                  i plywood, tänk dig en liten låda, ungefär som en flyttlåda, skar ut ett lämpligt
                  hål för framsidan, jag klädde insidan med 2mm extremt högkvalitativa akrylskivor,
                  fixade ett speciallim från japan, sedan drog jag över alla skarvar med akvariesilikon.


                  funkade skitbra.

                  fult som stryk, men satan va räkor jag hade......


                  .
                  Just de ja! så kan man ju faktiskt göra... så kör man glas på framsidan...=)

                  Sen hur karet ser ut beror ju på hur estetisk man är... ;P

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #24
                    Ursprungligen postat av Diozz88
                    Det lutar åt plyfa.. Vet dock inte hur jag ska täta, men det kan jag ju alltid fixa senare..=P Alternativt e att bygga i akryl om jag får ner priserna lite... helglas e snyggt men jag är rädd att använda mig av ett helglas då dessa väger ofantligt mycket... ju fler kilon som försvinner desto bättre...=P plyfa kar väger lite de med men kan jag spara 10 kg e jag glad...=)

                    Allt blev så krångligt när ett färdigköpt kar inte går in genom dörren om jag inte delar på det... De e inte så att jag har en minidörr utan att trapphusets korridor e väldigt smal... Fick ställa soffan på diagonalen och pressa in den för att få den genom dörren... =/
                    mitt helglas 12mm klarglas 5,5kvm kommer väga 155kg bara glaset asså så jag förstår om du väljer plywood.. jag hade valt detta oxå men då skulle det ta för mycket plats med tanke på att väggarna blir 100mm tjocka, jag hade byggt med dammduk Tek-7 fäster på dammduk
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #25
                      Ah perfekt! Då lutar det åt dammduken.. =D

                      Kommentar

                      • Diozz88
                        • September 2011
                        • 341

                        #26
                        finns dock en sak jag funderar över med dammduk... håller det tätt om man skarvar?

                        Kommentar

                        • Diozz88
                          • September 2011
                          • 341

                          #27
                          också undrar jag om man måste bygga i plyfa om man tätar med dammduk? Materialet spelar ingen roll då jag funderar på att klä burken i svart läder...=P

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #28
                            Ursprungligen postat av Diozz88
                            finns dock en sak jag funderar över med dammduk... håller det tätt om man skarvar?
                            No problemos jag har skarvat på 3 ställen i min damm så det är nog inga problem med tanke på att det är betydligt slätare på en vägg än vad det är i gruset på botten av dammen överlappa med ca 10cm
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Diozz88
                              • September 2011
                              • 341

                              #29
                              Ursprungligen postat av gonzo44
                              No problemos jag har skarvat på 3 ställen i min damm så det är nog inga problem med tanke på att det är betydligt slätare på en vägg än vad det är i gruset på botten av dammen överlappa med ca 10cm
                              Tror jag ska sätta igång i morgon redan... !! De brinner i fingerspetsarna!! =P

                              Kommentar

                              • gonzo44
                                • October 2007
                                • 2770

                                #30
                                Ursprungligen postat av Diozz88
                                Tror jag ska sätta igång i morgon redan... !! De brinner i fingerspetsarna!! =P
                                kolla lite med dom du köper damm duken av dom bör veta vad du ska använda för lim till skarvningen annars fäster tek-7 på det mesta tillomed under vatten.. en sak till Lycka till och upp med massa bilder det är ett krav
                                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...