Ytterfilterbygge till 720-liters Channatank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #46
    Ursprungligen postat av hannesc
    men du! om du har pumpen på dunken så ska den inte pumpa IN i dunken! såklart! den ska ju pumpa FRÅN dunken.
    - Ja det är tanken med pumpen oavsett var i systemet den sitter...att den pumpar från filtret in i tanken.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #47
      Ursprungligen postat av hannesc
      häverteffekten klarar inte trycka vattnet till samma nivå som karets vattenyta.
      Det råder lite inflation i begreppet "hävert" märker jag. Det är ett öppet system och vattennivån i slangen kommer således bli densamma som i akvariet. Det har inget med hävertverkan att göra.

      Bortsett detta har dock Hannesc rätt i mycket av det han säger. Det kan säkerligen fungera att ha pumpen i akvariet men det finns helt klart nackdelar. Vill du utnyttja pumpens fulla kapacitet måste den sitta på/i dunken och trycka vattnet framför sig upp till akvariet.
      Senast redigerad av LoGeek; 25 November 2011, 21:01.

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #48
        Ursprungligen postat av hannesc
        säker på det? att den enbart är till för dränkning?
        Lite sent nu men ögonen och hjärnan var inte synkade igår. Du har rätt, den behöver inte dränkas, blanda ihop den med de andra compact pumparna.

        För övrigt håller jag med mobben som skriker efter att ha pumpen ovanpå dunken, eller kanske tom brevid på golvet?

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #49
          Eftersom jag inte - i min enfald - riktigt hajar hur det skiljer sig så mycket åt beroende på om jag har pumpen monterad direkt på filterdunken eller i akvariet, så har jag superproffsigt skissat de två modellerna.

          Notera att det är en funktionsskiss, alltså inte skalenligt...men det kanske syns? : ))




          Översta bilden visar då dunken till höger om tanken, och pumpen inuti tanken med flödet från filterdunken via slang.
          Bilden under visar pumpen monterad på dunken, med flödet från filterdunken in i tanken via slang.

          Vari består den stora skillnaden? Vattnet pumpas från dunken via slang i båda fallen.

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #50
            Hmm jag vill gärna inflika här, jag tycker det verkar lite komplicerat =)

            Kan man inte göra.

            1. ytavrinning

            2. vattnet ner i en behållare med filtermassa

            3. vattnet går ner i en tillbehållare med en dränkbarpump typ http://www.jula.se/drankbar-lanspump-37-5-l-min-689604

            4
            . vattnet pumpas ner i karet.

            med ett sådant system borde man inte kunna få översvämning någonstans då den dränkbara pumpen inte pumpar om det inte finns någe vatten! och det borde kosta väldigt lite att bygga ett sådant system!

            Jag frågar då jag snart får ett stort kar där funktionen på det medföljande filtret är tveksamt och jag kanske måste skaffa ett nytt, och det verkar ovettigt dyra!
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #51
              Ursprungligen postat av drlavey
              Hmm jag vill gärna inflika här, jag tycker det verkar lite komplicerat =)

              Kan man inte göra.

              1. ytavrinning

              2. vattnet ner i en behållare med filtermassa

              3. vattnet går ner i en tillbehållare med en dränkbarpump typ http://www.jula.se/drankbar-lanspump-37-5-l-min-689604

              4
              . vattnet pumpas ner i karet.

              med ett sådant system borde man inte kunna få översvämning någonstans då den dränkbara pumpen inte pumpar om det inte finns någe vatten! och det borde kosta väldigt lite att bygga ett sådant system!

              Jag frågar då jag snart får ett stort kar där funktionen på det medföljande filtret är tveksamt och jag kanske måste skaffa ett nytt, och det verkar ovettigt dyra!
              - Ytavrinning i ett befintligt 720-liters akvarium....hur skulle jag göra det, menar du? Och vart ska vattnet rinna utan att ha en sump under akvariet i så fall?

              Jag tycker att principen med ytterfilter är en enkel lösning sålänge pumpen klarar att dra runt vattenflödet. Läckage ser jag inte som ett problem om man använder genomförningar och silikon som det ska användas.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #52
                Ursprungligen postat av perfetto
                Eftersom jag inte - i min enfald - riktigt hajar hur det skiljer sig så mycket åt beroende på om jag har pumpen monterad direkt på filterdunken eller i akvariet, så har jag superproffsigt skissat de två modellerna.

                Notera att det är en funktionsskiss, alltså inte skalenligt...men det kanske syns? : ))




                Översta bilden visar då dunken till höger om tanken, och pumpen inuti tanken med flödet från filterdunken via slang.
                Bilden under visar pumpen monterad på dunken, med flödet från filterdunken in i tanken via slang.

                Vari består den stora skillnaden? Vattnet pumpas från dunken via slang i båda fallen.
                HÄVERTEFFEKTEN!! att du inte förstår att häverten inte klarar få vatten bort till pumpen! PUMPEN KAN INTE DRA NÅGOT VATTEN. o det är inte ett slutet system så det spelar ingen roll. häverten kommer bara att klara av att fylla dunken med vatten o sen några cm till. knappt upp till vattenytan på karet. därför kommer det fungera om du har pumpen PÅ dunken. för då kommer den få vatten hela tiden.

                häverten klarar aldrig trycka vatten högre än vattenytan, inte ens till vattenytan. om du då har pumpen i karet så ser du ju själv på din ritning att slangen går över karkanten ( dvs högre än vattenytan) o det kommer aldrig häverteffekten förbi.

                PUMPEN DRAR INGET VATTEN ALLS! DEN TRYCKER BARA. det är inte pumpen som gör att vatten kommer TILL pumpen, det gör andra krafter. förstår du inte skillnaden?!!?

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #53
                  - Okey så även om jag har filterdunken strax under akvariets vattenyta så orkar pumpen i sig inte dra runt vattnet utan ännu mer "häverthjälp" alltså? På de två olika skisserna är det ingen större skillnad i höjd (med tanke på hävertpåverkan alltså) på vare sig pump, akvarium, eller filterdunk.

                  Jo jag vet hur hävertprincipen fungerar, men vi har ju en aktiv komponent i kedjan också - pumpen.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #54
                    jamen pumpen är ingen aktiv komponent om den sitter i karet. den kaaaaaaaaaan inte dra vatten. får den itne vatten till sig så går den torr. pumpen drar inte runt nånting. den trycker bara bort det vatten som rinner till dunken. o det rinner bara till dunken av andra krafter. INTE pga av pumpen.

                    men testa vettja. fast kanske inte i karet. bygg ihop det så som du vill ha det o testa med en spann vatten som står på dassastolen i badrummet o dunken på golvet. får du det o funka så ger jag mig, men jag tvivlar.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #55
                      jag tror faktiskt att det kommer att fungera, med vissa eventuella tekniska problem.

                      det påminner om ett system jag hade för ett tag sedan.

                      de problem som jag kan tänka mig uppstår är:

                      1)
                      Om pumpen sitter i karet, och anslutningen mellan pump och slang inte är helt tät,
                      alternativt att andra delar av pumpen inte är täta, så börjar den suga vatten från
                      närmaste omgivning, dvs karets vatten = ingen cirk i dunken.

                      Lösning = sätt den utanför karet.


                      2)
                      Om pumpen är starkt, dvs klarar av motstånd som blir i dunken pga bös och skit, så kan den suga så
                      hårt att det undertryck (vilket du skapar med att suga vattnet) då får i dunken är så stort att den helt
                      enkelt kollapsar, och då finns risken att alla kopplingar släpper oberoende hur j-a mycket silikon du
                      har kletat på.

                      Lösning = håll järnkoll på eländet och rengör matrialet direkt när det finns en minsta antydan till skit i det.



                      annars håller jag med hannesc, testa !!!


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #56
                        Will do, men problemet är att jag inte kan koppla ifrån pumpen i akvariet förrän jag vet att systemet fungerar.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #57
                          varför itne då? karet klarar sig ju utan filter i nån timme eller två utan några som helst problem

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #58
                            vilket i sin tur testar om systemet fungerar just då, inte hur det fungerar senare om
                            någon av mina två punkter inträffar, och då är det försent.


                            du kan ju oxå testa hur det fungerar med att trycka ner vattnet i dunken med pumpen.

                            då skulle iaf punkt 1 vara avklarad från min minilista.

                            dock så kvarstår punkt 2, fast omvänd, dvs med att trycka vattnet, så skapar du ett övertryck
                            som kan få skiten att explodera................









                            resnt krasst.................................


                            jag skulle inte satsat alls på detta.

                            jag betvivlar skarpt att ett försäkringsbolag skulle tycka att detta är en adekvat lösning för
                            akvariebruk, och därmed så drar de förmodligen åt sig öronen om en diskussion uppstår
                            vid eventuellt läckage......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #59
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              varför itne då? karet klarar sig ju utan filter i nån timme eller två utan några som helst problem
                              - Därför att pumpen nu är direktmonterad i en filterbox och jag måste lyfta ur hela den för demontering. I ett öppet kar går det nog ganska smidigt, men jag har två stycken STORA grenar som måste flyttas och därmed också en del annan inredning i anslutning till dem.

                              Jag har ingen aning om hur lång tid jag behöver pumpen heller. Kanske måste silicona anslutningsslangarna mot pumpen osv.

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #60
                                Ursprungligen postat av Kensa
                                vilket i sin tur testar om systemet fungerar just då, inte hur det fungerar senare om
                                någon av mina två punkter inträffar, och då är det försent.


                                du kan ju oxå testa hur det fungerar med att trycka ner vattnet i dunken med pumpen.

                                då skulle iaf punkt 1 vara avklarad från min minilista.

                                dock så kvarstår punkt 2, fast omvänd, dvs med att trycka vattnet, så skapar du ett övertryck
                                som kan få skiten att explodera................









                                resnt krasst.................................


                                jag skulle inte satsat alls på detta.

                                jag betvivlar skarpt att ett försäkringsbolag skulle tycka att detta är en adekvat lösning för
                                akvariebruk, och därmed så drar de förmodligen åt sig öronen om en diskussion uppstår
                                vid eventuellt läckage......



                                .
                                - Ja vi får väl se. Personligen tror jag inte alls läckagerisken är ett problem. Jag försökte få bort silikonet jag lade runt genomförningarna första gången innan jag flyttade dem till en annan dunk, och det gick fan inte utan tång : )


                                På vilket bättre sätt är slangar anslutna till de ytterfilter man köper i butik, menar du?


                                När det gäller övertryck så undrar jag hur mycket tryck en vanlig akvariepump egentligen kan åstadkomma. Det är ju inget dieselaggregat precis.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...