Ytterfilterbygge till 720-liters Channatank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Ytterfilterbygge till 720-liters Channatank

    Eftersom jag tänkte dra igång ett projekt med egentillverkat ytterfilter, så startar jag i den här tråden.

    Utgångsläget är att jag idag har en större filterbox liggandes i bakre vänstra delen av akvariet. Det är två balkonglådor i svart plast ihopsilikonade till en stor låda/box fylld med filtermatta. Problemet, som jag ser det, är att den tar för stor plats, och jag vill alltså ha filtreringen utanför tanken.

    Jag startar nu då med en 25-liters kraftig dunk med två öppningar. Dels en lite större framtill och en liten luftventil baktill.
    Tanken är enkel - en slang som för vatten ner genom filtermaterialet i dunken, och en slang som drar vatten ur densamma med hjälp av min befintliga pump. Pumpen kommer alltså finnas i akvariet och reningen utanför.

    Just nu har jag dunken, två slanggenomföringar, pump, silikon, samt filtermassa.

    Akvariet (200*60*60) http://forumbilder.se/images/9b172011100442ecbd.jpg
    Dunken (dammsmutsig) http://forumbilder.se/images/a91720111007303e19.jpg
    En invånare (bakom vattenfläckig ruta) http://forumbilder.se/images/de172011100911efd2.jpg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ska du suga eller trycka ut vattnet ??


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      ska du suga eller trycka ut vattnet ??


      .
      - Suga

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Igår borrade jag hål och monterade/silikonade slanggenomförningar. Idag ska lämplig slang införskaffas.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Två rejäla slangar påskruvade och silikontätade på dunken idag.
          Insugsslangen har en filterkub som förfiltrering. Lätt att byta när den blir skitig.

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            #6
            Ett tips är att du gör fler mindre hål i änden på slangen vid insuget. Sen sätter du en större filterkub kanske 10-15 cm upp över slangen. Så har jag gjort på alla mina ytterfilter. Förfiltret sätter igen ganska fort annars, eftersom det är ett rejält sug precis vid hålet. Fördelar du suget med småhål behöver du inte rengöra förfilter lika ofta och du förlorar inte pumpkapacitet.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Det går inte att se på bilden om utloppsslangen går ner till botten på dunken...? Det vore ju bra för att förhindra vattnet från att ta kortaste vägen mellan insug och utlopp utan att passera filtermaterialet.

              Vad ska du fylla dunken med? Ska du ha någon konstruktion runt utloppsslangen i dunken för att inte hålet ska sätta igen med skitigt filtermaterial? Dvs så att hålet är fritt nere i dunken.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                Ett tips är att du gör fler mindre hål i änden på slangen vid insuget. Sen sätter du en större filterkub kanske 10-15 cm upp över slangen. Så har jag gjort på alla mina ytterfilter. Förfiltret sätter igen ganska fort annars, eftersom det är ett rejält sug precis vid hålet. Fördelar du suget med småhål behöver du inte rengöra förfilter lika ofta och du förlorar inte pumpkapacitet.
                - Jag tänkte precis så, och har ett filterrätblock över insugsmynningen, men tack för tipset med borrade hål i slangen så man inte så lätt får täppt i mynningen.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Det går inte att se på bilden om utloppsslangen går ner till botten på dunken...? Det vore ju bra för att förhindra vattnet från att ta kortaste vägen mellan insug och utlopp utan att passera filtermaterialet.

                  Vad ska du fylla dunken med? Ska du ha någon konstruktion runt utloppsslangen i dunken för att inte hålet ska sätta igen med skitigt filtermaterial? Dvs så att hålet är fritt nere i dunken.
                  - Den går inte ner till botten på den bilden, men det är tanken när jag är klar. Just av den anledningen du skriver : )
                  Dunken kommer fyllas med små filtermassa-cylindrar. Om du med utloppsslangen menar den slang som tar vatten FRÅN akvariet, så har jag i inlägget ovan beskrivit precis hur jag tänker gå tillväga med det.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    - Den går inte ner till botten på den bilden, men det är tanken när jag är klar. Just av den anledningen du skriver : )
                    Dunken kommer fyllas med små filtermassa-cylindrar. Om du med utloppsslangen menar den slang som tar vatten FRÅN akvariet, så har jag i inlägget ovan beskrivit precis hur jag tänker gå tillväga med det.
                    Nej, jag avsåg slangen som tar vatten tillbaks till akvariet. Men med den är det störst risk för igensättning om man kör med små kuber av filtermassa som får ligga direkt mot slangen. Täpper då fort igen. Säkert lugnt om du kör med hårda cylindrar.

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Jag har inte funderat så mycket på det. Eftersom det är bitar av filtermassa och inte en hel filtermatta, blir det inte lika tätt mot utloppet där. Jag kan ju iof montera någon decimeter slang nedåt även i utloppet, som jag perforerar med många små hål.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Nu har jag en fråga till expertpanelen:
                        Eftersom jag ska fylla dunken med filtermassa snart, undrar jag om det finns något att ta med i beräkningarna vad gäller utformning av filterbitarna som ska i? Fördelar/nackdelar med små resp. större bitar?
                        Finns det något i just den processen som kan påverka bakteriefloran via utformning, syresättning, genomflöde osv?

                        Kommentar

                        • mikoto
                          • July 2011
                          • 215

                          #13
                          Jag hade aldrig vågat bygga eget ytterfilter :-) Blir det inte besvärligt att göra rent filtermaterialet i dunkarna den dagen det behövs?

                          Hade jag varit igång med det här projektet hade jag borrat hål i karet och fixat ytavrinning. Så hade jag kört ett till akvarium under 720n som jag proppat med filtermassa och pumpat upp vattnet igen, så att vattnet runnit ner i akvariet. Då blir det ingen hävertverkan om slanggenomförningarna skulle lossna. Nu ser ju ditt arbete bra ut, inget så. Men risken finns ju alltid :-) Dessutom syresätter det vattnet riktigt bra med ytavrinning och har du karet där nere öppet så går det jättelätt att rengöra filtermassan vid behov.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av mikoto
                            Jag hade aldrig vågat bygga eget ytterfilter :-) Blir det inte besvärligt att göra rent filtermaterialet i dunkarna den dagen det behövs?

                            Hade jag varit igång med det här projektet hade jag borrat hål i karet och fixat ytavrinning. Så hade jag kört ett till akvarium under 720n som jag proppat med filtermassa och pumpat upp vattnet igen, så att vattnet runnit ner i akvariet. Då blir det ingen hävertverkan om slanggenomförningarna skulle lossna. Nu ser ju ditt arbete bra ut, inget så. Men risken finns ju alltid :-) Dessutom syresätter det vattnet riktigt bra med ytavrinning och har du karet där nere öppet så går det jättelätt att rengöra filtermassan vid behov.
                            - Men jag vågar : )
                            Rengöra 25 liter filtermassa......hm....hittills har jag aldrig under åren behövt rengöra ett enda filter. Skulle det behövas så är det bara att dra ut dem samma väg jag förde in dem.

                            Nu är det ju ett ytterfilter jag bygger, alltså går ytavrinning och sumpmodellen bort. Jag har ingen plats under karet och jag vill ha det snyggt att titta på också.

                            Menar du alltså att du brukar behöva filtren i ditt/dina kar? Hur ofta i så fall?

                            Kommentar

                            • mikoto
                              • July 2011
                              • 215

                              #15
                              Just ytterfilter tycker jag att de behöver rengöras en gång i halvåret till en gång om året beroende på akvarie här. Inte för att de stannar helt men de kan ju tappa kapaciteten med nästan hälften om det kommer mycket gunk från akvariet. Channa fiskar kan väl lorta ned ganska kraftigt misstänker jag då de är rovfiskar :-) Problemet blir ju främst att det sätter igen sig i början av filtret är min erfarenhet. Det kanske vore en finurlig idé att ha en mer lättstädat förfilter behållare till dina stora dunkar? Så kanske du ganska sällan(nästan aldrig) behöver rota i det stora dunkarna och bara kan röra förfiltren?
                              Senast redigerad av mikoto; 24 November 2011, 15:13.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...