Våran lokal - Från början

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #91
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Fy vad du ska lägga dig i Janne! Det är skitsynd.

    Kan du inte skriva på ciklid.org istället? Här vill vi vara vänner! Mitt foto har du redan, automatiskt min Facebook också..

    Låt den unga killen vara, 23 år och hjälte är inga fel! Jag ber om ursäkt för detta till TS men nu skrivs det konstigheter igen. Det är ett helt fantastiskt projekt, jobba på
    Du gör inte saken bättre....

    Janne har rätt att vara här han med så länge han inte trakasserar nån.. Det gäller alla och inte bara Janne..

    Och att ni ska ha en sista spydig kommentar i varje inlägg triggar bara den näste att göra samma sak och då kommer detta hålla på i evigheter..

    Vi är vuxna människor som borde kunna bete oss så också.

    Skärpning!

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #92
      Då jag inte kan lägga upp bilder här så får du söka på Michael kronqvist på face så kan du se profilbilderna där.. bilden du ser när du söker är en mörk med ett barn i knäet sen kolla där lova att inte skicka kärleksbrev..


      Och som sagt! ska en kunna sluta så får alla sluta.. bättre att ta det via PM. och låta någon behörig rensa tråden från skit.. ja mina inlägg också.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #93
        Ursprungligen postat av joelvuo
        nu har du ju byggt ett antal sådana där bänkar som ja förstått det, har lite funderingar kring det.

        hur vet du hur grova reglar du behöver använda, tycker de ser ut enligt bilderna att du inte använder allt för grova reglar till relativt stora kar. hur vet du att det håller?
        vad kör du med för skruv? storlek osv...
        limmar du också? förborrar du?

        ok kanske lite väl ingående frågor, men teknisk fakta är alltid intressant då ja själv bygger mycke saker
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          #94
          Haha! Jag har också del i denna underbara lokal, bara lite mer aktiv på mfk än här!

          Janne, jag trodde inte du var på riktigt, men nu vet man...

          Till alla er andra, varmt välkomna vad det lider både i tråden o irl!!!
          Ska försöka fixa lite bilder på mina kar så småningom.
          Sitter på Dats, fengäddor, Knivfiskar, flaggtetror, L-malar och lite annat smått och gott.

          Kasst att man inte får posta bilder på riktigt utan guldmedlemskap! Men bara anpassa sig!

          Ps. Guldstjärna till Joel som bygger som en gud och till Nicklas som hjälpte till att rensa Umeå på redwood, akvarium och gulpers!!!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #95
            Ursprungligen postat av MrH
            nu har du ju byggt ett antal sådana där bänkar som ja förstått det, har lite funderingar kring det.

            hur vet du hur grova reglar du behöver använda, tycker de ser ut enligt bilderna att du inte använder allt för grova reglar till relativt stora kar. hur vet du att det håller?
            vad kör du med för skruv? storlek osv...
            limmar du också? förborrar du?

            ok kanske lite väl ingående frågor, men teknisk fakta är alltid intressant då ja själv bygger mycke saker
            Här har vi en bra post, nu hjälps tråden framåt och vi får mer att läsa. PEPP!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #96
              Ursprungligen postat av MrH
              nu har du ju byggt ett antal sådana där bänkar som ja förstått det, har lite funderingar kring det.

              hur vet du hur grova reglar du behöver använda, tycker de ser ut enligt bilderna att du inte använder allt för grova reglar till relativt stora kar. hur vet du att det håller?
              vad kör du med för skruv? storlek osv...
              limmar du också? förborrar du?

              ok kanske lite väl ingående frågor, men teknisk fakta är alltid intressant då ja själv bygger mycke saker
              De liggande reglarna till de övre karen är på 45x120 så det är ganska grova reglar. Resten är 45x95.
              Vet inte om det håller förrens karen är fyllda ;-) Men det är en hel del ben som tar upp belastningen uppifrån. 10st 45x95 okapade som tar vikten uppifrån, samt att 8st av dessa ska skruvas ihop med en till regel på 45x95 så det håller.

              Jag varken förborrar eller limmar, även fast jag kanske borde göra det, men då jag har en sån konstruktion så känns det rätt så onödigt att göra det, därför jag skippat det.

              Jag använder 80mm skruv.

              Kul att se ett inlägg från dig också jozi81!

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #97
                Ursprungligen postat av Diozz88
                Du gör inte saken bättre....

                Janne har rätt att vara här han med så länge han inte trakasserar nån.. Det gäller alla och inte bara Janne..

                Och att ni ska ha en sista spydig kommentar i varje inlägg triggar bara den näste att göra samma sak och då kommer detta hålla på i evigheter..

                Vi är vuxna människor som borde kunna bete oss så också.

                Skärpning!
                Det var det bästa inlägg jag har läst, du satte huvudet på spiken.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 18 December 2011, 13:14.

                Kommentar

                • zenon
                  • December 2009
                  • 173

                  #98
                  Tror att det är någon som inte riktigt mäktar med den där bag-in-boxen...

                  ...i kväll heller...

                  ...suck!!!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #99
                    Lägg nu av och sluta bete er som småbarn i en sandlåda.

                    HÅLL ER I FORTSÄTTNING ENBART TILL ÄMNET - ALLT ANNAT DELETAR JAG
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      Ursprungligen postat av joelvuo
                      De liggande reglarna till de övre karen är på 45x120 så det är ganska grova reglar. Resten är 45x95.
                      Vet inte om det håller förrens karen är fyllda ;-) Men det är en hel del ben som tar upp belastningen uppifrån. 10st 45x95 okapade som tar vikten uppifrån, samt att 8st av dessa ska skruvas ihop med en till regel på 45x95 så det håller.

                      Jag varken förborrar eller limmar, även fast jag kanske borde göra det, men då jag har en sån konstruktion så känns det rätt så onödigt att göra det, därför jag skippat det.

                      Jag använder 80mm skruv.
                      jäkligt bra konstruktion är det allafall.
                      de är ju inga större svårigheter å bygga en bänk kan man tycka, men när man väl står där me skruvdragaren i näven så blir de ju hjärnsläpp :P så de är gött å ha lite sådana här fina bilder å kika på.

                      äre vanlig "träskruv" du kör me?
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        ää nu var ja för snabb på skicka knappen igen :P

                        borde de inte bli starkare om du la längsgående reglarna uppe på "benen" istället för att skruva dom i sidan på benen?
                        som det är på bilderna så är det ju i princip skruvarna som håller akvariet uppe... eller ser ja helt fel på bilderna?
                        om man lägger reglarna på benen så blir ju tyngden direkt på benen och reglarna och hela bygget borde väl bli stabilare?

                        bara lite spekulationer och ide´er =)
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          Ursprungligen postat av MrH
                          ää nu var ja för snabb på skicka knappen igen :P

                          borde de inte bli starkare om du la längsgående reglarna uppe på "benen" istället för att skruva dom i sidan på benen?
                          som det är på bilderna så är det ju i princip skruvarna som håller akvariet uppe... eller ser ja helt fel på bilderna?
                          om man lägger reglarna på benen så blir ju tyngden direkt på benen och reglarna och hela bygget borde väl bli stabilare?

                          bara lite spekulationer och ide´er =)
                          Det kommer ett till par "ben" mellan längsgående reglarna, om Joel har tänkt göra som han gjort tidigare. Så de längsgående kommer vila på benen, ja

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Det kommer ett till par "ben" mellan längsgående reglarna, om Joel har tänkt göra som han gjort tidigare. Så de längsgående kommer vila på benen, ja
                            lägg gärna upp en bild på det sen också så man får se konstruktionen.

                            men ja tänkte mest i hörnen, om man har en grövre regel som ben så kan man lägga dom översta reglarna på den så att alla reglarna vilar på hörnen så att säga. då blir det ju väldigt starkt och stabilt, inte för att ja tvivlar på eran konstruktion på något sätt, tänkte mest bara utbyta ide´er å tankar angående bänkbyggen
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              Ursprungligen postat av MrH
                              lägg gärna upp en bild på det sen också så man får se konstruktionen.

                              men ja tänkte mest i hörnen, om man har en grövre regel som ben så kan man lägga dom översta reglarna på den så att alla reglarna vilar på hörnen så att säga. då blir det ju väldigt starkt och stabilt, inte för att ja tvivlar på eran konstruktion på något sätt, tänkte mest bara utbyta ide´er å tankar angående bänkbyggen
                              De översta reglarna kommer stå på 45*95or i hörnen, men det kommer bilder när Joel är klar så förstår du kanske hur vi menar

                              I hear ya, men detta blir dunderstabilt. Vi använde 45*95-reglar för en ställning med 2x 576L, och den bågnar max 2 mm i mitten, och det lär vara naturligt.

                              Kommentar

                              • joelvuo
                                • September 2009
                                • 771

                                Det kan vara virket som bågnat från början redan. Men den här konstruktionen som jag hade till den här ställningen kan inte bågna. Skulle jag haft dem större karen längst ner så skulle det bågnat.

                                Jag kanske kommer med en förklaring på hur jag byggt ställningen sen, men jag lovar ingenting då jag glömt bort att jag lovat nått så fort jag blinkar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...