Projekt low-tech test

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av solis
    Ammo-lock eliminerar inte ammoniaken men den omvanklar giftig ammoniak till en annan form som inte är giftig.
    Jag använder dropptester.
    Kollade inte pht för den digitala har fått flipp och visar skyhögt resultat just nu, ska kolla alla tester imorgon även ph dropptest.
    Ska kolla ammoniumen i kranen med tack för tipset
    Får gå till sängen nu har en trött dag idag
    som du vet så tror jag inte på soppor som "omvandlar kväve, etc."
    Sov gott och kolla dina tester i morgon. PH mojängen kanske skall göras rent i lite destilerat vatten?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• solis
      • July 2008
      • 5064

Har du bra tips på hur man gör rent, blev lurad i affären idag, jag frågade en i affären om dom hade destillerat vatten och han sa jag och gav mig bilbatterivatten, jag använde inte det innan min man kom hem för jag var väldigt tveksam på om så var fallet, och som jag misstänkte så var detta inte destillerat vatten så jag har inget ÄNNU ska köpa när jag kommer till nått ställe som har det.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

Kommentar

• bossep
        • March 2010
        • 4447

Eftersom jag är en tjatig gammal gubbe!
        Ammonium eller som det egentligen skall kallas TAN (Total Ammonium Nitrogen) kommer först. Av det bildar bakterier Nitrit som sedan blir till Nitrat av andra bakterier.
        Så om du har Nitrit har du haft Ammonium och om du har Nitrat har du haft de båda andra.
        Att du har lite Nitrit ser jag som positivt. Det betyder att dina bakterier växer till sig. När den försvinner har du cyklat in akvariet! Under tiden håller du Nitriten nere med hjälp av vattenbyten då inte dina växter inte tycks klara att slicka i sig allt ammonium.

Kommentar

• bossep
          • March 2010
          • 4447

Har du bra tips på hur man gör rent, blev lurad i affären idag, jag frågade en i affären om dom hade destillerat vatten och han sa jag och gav mig bilbatterivatten, jag använde inte det innan min man kom hem för jag var väldigt tveksam på om så var fallet, och som jag misstänkte så var detta inte destillerat vatten så jag har inget ÄNNU ska köpa när jag kommer till nått ställe som har det.
          Ta du batterivatten om du inte har riktigt destat. Det borde funka.

Kommentar

• solis
            • July 2008
            • 5064

Har haft mätaren i ett glas med batterivatten och den visar ph 15+ så den har fått en riktig höjare, vet inte om det har att göra med när jag hällde i bikarbonat i ett kar igår och lät mätaren vara kvar över natten, hällde i lite då och då för att få upp pht i det karet för från början visade mätaren 4,80 eller något igår så jag hällde i vattenblandning med bikarbonat i stötar igår och imorse när jag kollade visade ph mätaren 7,7 villket gav en chock för så högt skullde det inte vara(kollade med dropptest sen och ph var egentligen 6,6) sen dess har mätaren visat högre och högre var jag än mätt

Kommentar

• bossep
              • March 2010
              • 4447

Har haft mätaren i ett glas med batterivatten och den visar ph 15+ så den har fått en riktig höjare, vet inte om det har att göra med när jag hällde i bikarbonat i ett kar igår och lät mätaren vara kvar över natten, hällde i lite då och då för att få upp pht i det karet för från början visade mätaren 4,80 eller något igår så jag hällde i vattenblandning med bikarbonat i stötar igår och imorse när jag kollade visade ph mätaren 7,7 villket gav en chock för så högt skullde det inte vara(kollade med dropptest sen och ph var egentligen 6,6) sen dess har mätaren visat högre och högre var jag än mätt
              Jag har ingen större erfarenhet av digitala Ph mätare men jag utgick ifrån att man kan calibrera dom. Eller byta givare, osv. Har du läst bruksanvisningen?

Kommentar

• solis
                • July 2008
                • 5064

Jag höll på med denna ph mätare i några timmar idag och den blinkade och bytte siffror hela tiden, försökte calibrera den men inget funkade så till slut tänkte jag att nu ski... jag i detta, gubben får titta på detta när han kommer hem, då slog det mig att jag hade en strömsladd till och testade med denna och jag kunnde calibrera den, så problemet var att batterierna var dåliga även fast jag knappt använt dom, siffrorna var inte ens suddiga utan bara flippade rundor, så enkelt det kan vara att lösa vissa problem ibland bara man kommer på dom hehe.
                Så nu till resultat, ammonia ligger mellan 4-8 finns ingen skala däremellan, nitrit runt 0,5 ph 6,37 Ska byta en spann vatten till ikväll tänkte jag.
                I kranen var det ingen nitrit eller ammonia, ph mellan 5-6 kommer inte helt ihåg.

Kommentar

• bossep
                  • March 2010
                  • 4447

Jag höll på med denna ph mätare i några timmar idag och den blinkade och bytte siffror hela tiden, försökte calibrera den men inget funkade så till slut tänkte jag att nu ski... jag i detta, gubben får titta på detta när han kommer hem, då slog det mig att jag hade en strömsladd till och testade med denna och jag kunnde calibrera den, så problemet var att batterierna var dåliga även fast jag knappt använt dom, siffrorna var inte ens suddiga utan bara flippade rundor, så enkelt det kan vara att lösa vissa problem ibland bara man kommer på dom hehe.
                  Så nu till resultat, ammonia ligger mellan 4-8 finns ingen skala däremellan, nitrit runt 0,5 ph 6,37 Ska byta en spann vatten till ikväll tänkte jag.
                  I kranen var det ingen nitrit eller ammonia, ph mellan 5-6 kommer inte helt ihåg.
                  PH mätare. Lagen om teknikens seger över den råa styrkan!
                  Vilket märke har du på dina tester? JBL eller?
                  Jag är riktigt avundsjuk på ditt kranvatten! Kör med bara sådant och inget jox medel. Då blir det nog bra med inkörningen.
                  Jag skulle nog byta en spann om dan tills du ser 0 nitrit. Försök att byta vatten på morgonen i stället för kvällen då får du lite hjälp av plantorna för att ställa i ordning vattnet innan kvällen.
                  Jag tror det är fotomodellen som är orsaken till de lite höga värdena, man att ta bort den var ju inte ett alternativ så!

Kommentar

• solis
                    • July 2008
                    • 5064

Jag har API tester.
                    Jo på morgonen får jag försöka fixa detta bra idee men får ta en spann nu ikväll med.

Jo nog kan det vara min lilla fotomodell som är boven i dramat(gullig som den var att ställa upp sig för att ge mig ett bra motiv i annorlundatävlingen)
                    Får kämpa på med vattenbytena.

Kommentar

• solis
                      • July 2008
                      • 5064

Mitt kar har varit jättebra den senaste veckan,(blev helt paff när där inte var någon ammonia längre) ingen ammonia ingen nitrit och ph är 6,86, kan ph höja sig själv vi som har så lågt ph, vad höjs det av?
                      Skulle villja suga av botten lite för där ligger lite grums men vet ej om jag vågar nu när värdena är så bra, har ju inga som bökar på botten i karet längre

Om vatten står i en spann med lågt ph, kan ph värdet öka när det står till sig?
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1240528.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,4 KB
ID: 2137524

Kommentar

• bossep
                        • March 2010
                        • 4447

Mitt kar har varit jättebra den senaste veckan,(blev helt paff när där inte var någon ammonia längre) ingen ammonia ingen nitrit och ph är 6,86, kan ph höja sig själv vi som har så lågt ph, vad höjs det av?
                        Skulle villja suga av botten lite för där ligger lite grums men vet ej om jag vågar nu när värdena är så bra, har ju inga som bökar på botten i karet längre

Om vatten står i en spann med lågt ph, kan ph värdet öka när det står till sig?
                        [ATTACH=CONFIG]49648[/ATTACH]
                        Grattis!
                        Där ser du...skrattar! Tålamod funkar för det mesta.
                        Visst kan pH ändra sig detta är inte på något sätt skrivet i sten. Prova att ta en spann med vaten och stoppa i en luftsten med bra drag i då kommer nog pH att krypa up runt neutrala 7.

Kommentar

• vettew

tjusig hane. kamp fiskar borde finnas i alla akvarium. sj så har ja en knall röd me dåligt temprament samt två honor.
                          har märkt att mina kamp fiskar håller sig vid pumpen av knepigt nog. det är sällan dom är i andra änden av karet.
                          lycka till me projektet iaf. ska följas slaviskt.

Kommentar

• solis
                            • July 2008
                            • 5064

Ursprungligen postat av bossep
                            Grattis!
                            Där ser du...skrattar! Tålamod funkar för det mesta.
                            Visst kan pH ändra sig detta är inte på något sätt skrivet i sten. Prova att ta en spann med vaten och stoppa i en luftsten med bra drag i då kommer nog pH att krypa up runt neutrala 7.
                            Det kanske är därför jag har bra ph i yngelkaret då där är luftfilter i det och byte av vatten 3 ggr per dag, blev förvånad när jag kollade pht där för jag bytar med kranvatten varje gång trodde det skulle vara jättelågt.
                            Tackar för grattiset, vågar jag suga lite skit från botten utan att förstöra något eller ska jag bara låta skiten vara
                            Ska prova det med spannen

Kommentar

• solis
                              • July 2008
                              • 5064

Visst är han tjusig men inte direkt aktiv till lek, men han är snäll mot honorna ivarjefall, skulle han gå bort så får jag hoppas jag får tag i en snäll men lite mer skummande hane.
                              Hade en jättesnäll röd hane innan som lekte av honorna varannan dag han var en riktig casanova som jag saknar, fick lite yngel efter honom men

Kommentar

• bossep
                                • March 2010
                                • 4447

Det kanske är därför jag har bra ph i yngelkaret då där är luftfilter i det och byte av vatten 3 ggr per dag, blev förvånad när jag kollade pht där för jag bytar med kranvatten varje gång trodde det skulle vara jättelågt.
                                Tackar för grattiset, vågar jag suga lite skit från botten utan att förstöra något eller ska jag bara låta skiten vara
                                Ska prova det med spannen
                                Vad du gör nu är viktigt. Lära känna sitt vatten! Saker och ting går så mycket enklare när känslan innfinner sig.

Kommentar

Arbetssätt...