Projekt low-tech test

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av solis
    Ska testa och läsa mer sen, ska iväg nu men tittar in senare.
    Jag med!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• solis
      • July 2008
      • 5064

Har ej kollat ännu, skulle bara berätta att det ser så kul ut varje gång katterna ska dricka ur karet så simmar kampisarna dit och tittar
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

Kommentar

• macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

Där kommer snart inte vara något vatten kvar .
        MVH macke_fisk

Kommentar

• solis
          • July 2008
          • 5064

Eller fiskar nä hon är snäll och bara dricker, hon drack i 200 litaren igår när jag fixade i den och jag såg alla guppyna var framme vid tungan på henne, nyfikna som dom är men inte en enda försvann och hon såg belåten ut när hon gick därifrån ej törstig längre

Kommentar

• macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

Hehe, Du måste ha en törstig katt och du har väldigt nyfikna fiskar .
            MVH macke_fisk

Kommentar

• solis
              • July 2008
              • 5064

Av någon anlednin är akvarievatten bäst, dom har en stor vattenskål men den är inte lika intressant tar bara där om dom måste.
              Fiskarna är för nyfikna för sitt eget bästa, det skulle lätt slinka in en fisk som är för närgången

Kommentar

• solis
                • July 2008
                • 5064

Har inte orkat uppdatera på länge men här kommer några kort, fiskarna mår bra och inga döda Jag tror salamandern har blivit växtätare för den är alltid rund om magen, kollar så alla fiskar är där varje gång jag ser den runda magen men dom är forfarande kvar
                Kampishanen har fortfarande inte fattat var skumboet skall vara, honorna blåser mer bubblor på ytan än han gör han gillar att mest hålla sig på botten men inte på något sjukt sätt, flörtar med honorna gör han ivarjefall
                Amoniaken var kvar för några dagar sen men ingen nitrit.
                Klicka på bilden för större version

Namn: P1240337.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,1 KB
ID: 2137174Klicka på bilden för större version

Namn: P1240343.jpg
Storlek: 124,0 KB
ID: 2137175Klicka på bilden för större version

Namn: P1240338.jpg
Storlek: 137,3 KB
ID: 2137176Klicka på bilden för större version

Namn: P1240341.jpg
Storlek: 116,1 KB
ID: 2137177

Kommentar

• bossep
                  • March 2010
                  • 4447

Har inte orkat uppdatera på länge men här kommer några kort, fiskarna mår bra och inga döda Jag tror salamandern har blivit växtätare för den är alltid rund om magen, kollar så alla fiskar är där varje gång jag ser den runda magen men dom är forfarande kvar
                  Kampishanen har fortfarande inte fattat var skumboet skall vara, honorna blåser mer bubblor på ytan än han gör han gillar att mest hålla sig på botten men inte på något sjukt sätt, flörtar med honorna gör han ivarjefall
                  Amoniaken var kvar för några dagar sen men ingen nitrit.
                  [ATTACH=CONFIG]49216[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49217[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49218[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49219[/ATTACH]
                  Kör du helt utan filter nu?
                  Hur växer växterna? Om du behöver rensa och fortfarande har ammonium så är det nog lite hög belastning eller obalans på Kol, Kväve, Fosfor fortfarande.

Kommentar

• solis
                    • July 2008
                    • 5064

Jag har inte haft filter på några veckor.
                    Växterna växer i sakta takt några har visat att dom inte trivs där som cabomban och musselblomman så dom har jag tagit bort, ormbunken trivs och skjuter nya skott hela tiden, funderade på att rensa bort lite fler sorter och ha mest ormbunkar på botten.
                    Har inte kollat på några dagar med ammoniumen men ska kolla det sen men sist jag kollade så var där, dom fiskar som finns i karet är 6 kampfiskar en axolotl och några amanoräkor vet ej hur många som är kvar men högst 6 st.

Har inte behövt rensa direkt bland växterna mer än det som dött(inte trivts) ja en del ormbunkar har jag flyttat härifrån förstås.

Kommentar

• solis
                      • July 2008
                      • 5064

Kollade precis nitrit och ammonia, nitriten är tillbaks,nästan 0,5 och ammoniadet mesta som finns på skalan 8,0
                      Har bytt en spann vatten och hällt i ammo-lock får nog byta lite mer imorgon, det lustiga i det hela är att man inte ser något på fiskarna att dom skulle må dåligt eller konstigt kanske för att dom tar luft vid ytan.
                      Jag ger snart upp detta karet om jag inte får ner värdena har bara lite funderingar på vart axolotln skulle ta vägen då

Kommentar

• Anki L
                        • August 2011
                        • 606

Har ej kollat ännu, skulle bara berätta att det ser så kul ut varje gång katterna ska dricka ur karet så simmar kampisarna dit och tittar
                        Hos oss samlas Scalarerna när katterna tar en slurk
                        350 l

Kommentar

• bossep
                          • March 2010
                          • 4447

Kollade precis nitrit och ammonia, nitriten är tillbaks,nästan 0,5 och ammoniadet mesta som finns på skalan 8,0
                          Har bytt en spann vatten och hällt i ammo-lock får nog byta lite mer imorgon, det lustiga i det hela är att man inte ser något på fiskarna att dom skulle må dåligt eller konstigt kanske för att dom tar luft vid ytan.
                          Jag ger snart upp detta karet om jag inte får ner värdena har bara lite funderingar på vart axolotln skulle ta vägen då
                          Vad är "ammo-lock"?
                          Om jag vore du skulle jag nog ta det lugnt.
                          1. Testerna har en tendens att visa fel. Var det inte 0,8 det visade? Vid 8 borde fiskarna vara döda men vid 0,8 så är det OK i vatten med PH under 7.4
                          2. Du klarar lite Ammonium vid lågt PH. Vad var det när du mätte det andra.
                          3. Byt med vatten från din kran utan tillsatser. Men kolla Ammonium i det först. Detta är för att hjälpa till att få ned Nitriten lite.
                          Senast redigerad av bossep; 14 November 2011, 22:31.

Kommentar

• Anki L
                            • August 2011
                            • 606

Hade en nitrittest som visade fel eftersom den var för gammal... Hoppas du får till det Solis!
                            350 l

Kommentar

• solis
                              • July 2008
                              • 5064

Ammo-lock eliminerar inte ammoniaken men den omvanklar giftig ammoniak till en annan form som inte är giftig.
                              Jag använder dropptester.
                              Kollade inte pht för den digitala har fått flipp och visar skyhögt resultat just nu, ska kolla alla tester imorgon även ph dropptest.
                              Ska kolla ammoniumen i kranen med tack för tipset
                              Får gå till sängen nu har en trött dag idag

Kommentar

• solis
                                • July 2008
                                • 5064

Hoppas scalarerna inte biter i den tungan
                                Har testat nitrit i ett annat kar idag och där var 0 i nitrit så vi får hoppas det funkar som det ska.
                                Hoppas med jag fixar detta men tiden springer iväg när man har för många kar och måsten runt omkring man gör lite här och lite där och sen fixar man lite där med

Kommentar

Arbetssätt...