540l Tanganyika - hjälp med fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #31
    Patrik. Jo det är precis den känslan av djup jag är ute efter, då det är där de lever som du skriver. Har ett 60l intill med multisar och i det karet har jag en hel del vallis och javaormbunke så jag är ute efter känslan av att ena karet återspeglar tanganyikastrand (även om man kanske inte hittar multisar där...) och det andra djup. Tror också att fiskarna gillar lite dunkelt ljus bättre.

    VD. Tack, perfekt bild den med foderpåsen. Har sett din leksnäcka i din tråd men det är ju alltid svårt att uppskatta storlekar på saker i kar. Kul att du gillar det förresten!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #32
      Vi kan säga så att de var den största snäckan de hade hemma i butiken, överlägset, men ändå valdes den. Den mindre snäckan bredvid är precis så att honan kommer in, den större den är smärre enorm.

      Notera hur de möblerat om snäckan på yngelbilderna gentemot de gamla.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #33
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Har ett 60l intill med multisar och i det karet har jag en hel del vallis och javaormbunke så jag är ute efter känslan av att ena karet återspeglar tanganyikastrand (även om man kanske inte hittar multisar där...)
        Nu vet jag inte med multisar, men jag har sett verkligt najs bilder från sjön där ett par brevis håller en snäcka, som ligger precis bredvid en hel del växter (Vallisneria samt Najas marina). Klar inspiration till en burk. Det med att växter aldrig återfinns tillsammans med sjölevande ciklider ser jag lite som en myt. Dessutom, växter gör nytta i nästan vilken burk som helst, och en bra vattenkvalitet är definitivt biotopriktig (fastän den inte syns...).

        Det med att snäckskalslekare trixar runt med snäckan är så otroligt kul att kika på. De äkta är värst, naturligtvis, men isses så de ordnar med snäckan. De kan flytta den bra långt, fastän den borde väga mer än de själva. De gräver ned den, positionerar den, gräver över den... mjo, det är nog ett av akvaristikens verkliga skådespel!!

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 May 2011, 13:22.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Lite ocellatus-godis från förr (kass kamera då, tyvärr).





          Bökande med snäckor och annat.



          Här ser vi en hane som befruktar äggen i snäckan. i slutet av filmen lite yngel på annan plats i karet.



          Här två honor som har en riktigt kul och snabb fajt.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #35
            Mats,
            nu fick du mig att skratta högt, från minnen!! Verkligt trevliga filmer som får mig att sakna snäckskalslekare på allvar. Har ingen alls just nu.

            I den första filmen ser man rätt tydligt att, ja, jag bor i en snäcka, men den är fel. Jag vill bo i en annan snäcka, men den ligger galet. Därmed gräva. Handlar om fisken till vänster (hona?). Paret till höger, där har honan en bra snäcka, vilket hon visar.

            Den sista filmen visar finfint hur haremlekare kan funka. Hannen övervakar och honorna kan fightas rätt bra. Syns inte så bra i filmen, men gick inte hannen in och avbröt fighten? De har hannarna från mina haremslekare gjort när honorna blivit för svåra mot varandra. Gäller både snäckskalslekare och Apisto.

            Gah, nu blev jag verkligt sugen på snäckskalslekare igen. Spanar efter N. meleagris med fin färg (varianten med snövita bukfenor). Har lite dåligt med plats bara, men jag återvänder nog alltid till dem. Efter ombyggnad i lokalen hoppas jag ha ett kar med bottenyta på 1x1 m, ca 40-50 cm högt. Det blir vikt för dessa fiskar. Otroliga!!

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Patrik, tänker du på nuvarande Stappersi? Den är iallafall otroligt fin, en av mina absoluta favoriter.
              Jag kommer inte riktigt ihåg hur hanen gjorde i just det här fallet - men hanarna kunde liksom gå in i fajten och tycka; "nu får nu lugna ner er, tänk på barnen!"
              Ett sådant kar som du nämner vore ju helt fantastiskt. Jag skulle vilja ha ett ganska långt, djupt och lågt - med lite "sandsillar"!
              Jag är också redigt sugen på lite snäckskalslekare igen - har heller inga just nu!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #37
                Jepp, stappersi kanske är namnet som gäller just nu. Klar favvo här, bland alla snäckskalslekare. Inget färgsprakande, men ändå så sanslöst vacker. Svårt att beskriva.

                Menar troligen precis det du beskriver, hanen kan gå in i tösfighten och säga att "nu är det nock". Då lugnar honorna ned sig, iaf en stund. Har bägge honorna yngel så kan det funka annorlunda, lite lurigt där. Fightas inte lika mycket om båda har yngel. Har sett både snäckskalslekare och Apistohonor byta yngel med varandra, eller kanske snarare ta hand om varandras yngel. Ibland är nästan hela yngelsvärmen hos en hona och i nästa ögonblick hos en annan. Rätt kul beteende.

                Jag har fyra stora burkar, 200x80 cm bottenyta, så jag kunde nog få till det om jag ville - men det ska rivas, vill ha fler småburkar. Därmed blir det inte av med snäckskalslekare just nu. Däremot så blir det plats för en burk som ovan efter ombyggnaden. Har hela tiden lurat på snäckskalslekare där, men ungefär nu så blev jag helt säker... *s*

                Sandsillar, ja!! De ligger alltid och skaver hos mig, så en vacker dag blir det av. Har haft en del, men aldrig riktigt lyckats med dem. Kommer garanterat igen, fast just nu ligger de långt fram i tiden.

                MW,
                hoppas vår diskussion inte stör för mycket, tycker ändå den ligger delvis topic!!

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 May 2011, 14:52.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jepp, stappersi kanske är namnet som gäller just nu. Klar favvo här, bland alla snäckskalslekare. Inget färgsprakande, men ändå så sanslöst vacker. Svårt att beskriva.

                  Menar troligen precis det du beskriver, hanen kan gå in i tösfighten och säga att "nu är det nock". Då lugnar honorna ned sig, iaf en stund. Har bägge honorna yngel så kan det funka annorlunda, lite lurigt där. Fightas inte lika mycket om båda har yngel. Har sett både snäckskalslekare och Apistohonor byta yngel med varandra, eller kanske snarare ta hand om varandras yngel. Ibland är nästan hela yngelsvärmen hos en hona och i nästa ögonblick hos en annan. Rätt kul beteende.

                  Jag har fyra stora burkar, 200x80 cm bottenyta, så jag kunde nog få till det om jag ville - men det ska rivas, vill ha fler småburkar. Därmed blir det inte av med snäckskalslekare just nu. Däremot så blir det plats för en burk som ovan efter ombyggnaden. Har hela tiden lurat på snäckskalslekare där, men ungefär nu så blev jag helt säker... *s*

                  MW,
                  hoppas vår diskussion inte stör för mycket, tycker ändå den ligger delvis topic!!

                  Hilsen,

                  /P

                  Nej, jag vill heller inte störa tråden mer nu, men jag håller med dig - stappersi är otroligt vacker, måste fanimej få till ett kar med sådana snart! Det står ett 112-liters helt tomt i ett hörne...

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #39
                    Det stör inte tråden, hör ju helt klart till ämnet så gagga på ni! Visst är det härligt att följa dessa byggmästare! En fråga angående detta som dykt upp hos mig är huruvida de blir "klara"? Mina multisar har donat på en hel del men nu verkar de nöjda och har inte grävt särskilt på ett tag.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #40
                      Jag upplever det som att de kan bli "klara". Det är mest trixande när karet är nytt/fiskarna nyinsläppta, sedan lugnar det ned sig. Har märkt en del skillnader mellan olika arter. Multisar bildar oftast någon slags koloni, när den är utgrävd så handlar resten om finputsning/underhåll. N. meleagris/stappersi är haremlekare, hos mig valde de bara ut varsin snäcka och grävde inte särdeles alls. Om de inte var i fullsize när de kom ned i akvariet så hände det att de bytte snäcka alltefter de växte. N. speciosus (hittills elakast av de jag haft) är också haremlekande. Valde ut varsin snäcka och grävde ned dem rejält. Efter det handlade det om att bli herre på täppan, dvs att driva bort andra som valt snäcka - och lyckades man driva bort någon bofast så grävde man igen den snäckan helt, tydligen för att förlänga en ev. ny inflyttning. N. kungweensis gav mestadels tusan i snäckorna öht, hör tydligen inte till de äkta snäckskalslekarna. De använde enbart snäckor vid lek, i övrigt handlade det mesta om att gräva hyfsade kratrar för ynglen - och dessa kratrar skulle vara över hela karet. Sumbun trixade inte heller med snäckan öht, de använde den bara.

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 May 2011, 06:31.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #41
                        Nu har jag slängt i mer sten och snäckskal. Blev en klar förbättring tycker jag, återstår att se om firrarna blir nöjda och hittar revir. Apelsinhanen som var lite väl tuff mot ocellatusarna har taggat ned så nu är de mer framme vilket givetvis är kul. Får se om han återupptar sitt välde eller om det blir fortsatt lugnt.
                        Fick mig några rejäla nyp av ocellatusarna som inte tyckte att jag hade nåt att göra med händerna i karet..

                        En film på hur det blev:
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        Arbetssätt...