Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Okej, tack för svaret Man får ju inte reda på något om man inte frågar!

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      Har ett exakt likadant kar som du Freddi!

      Dock så använder jag det inte men funderar på att börja
      Vilka tester kollar du upp?
      + använder du allt i bakre systemet av tanken i mitt har det försvunnit grejer.
      Har du bara mjuka koraller?

      Förövrigt riktigt snyggt kar, får mig att vilja testa!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        jag kollar Mg, Ca, Kh, nitrat, och phosfor 1 ggr/vecka.

        jag har bytt ut skummaren mot en WG-310. och bytt doppvärmaren mot en jäger 75W. (har den sällan på)
        och så har jag bytt ut lite av filtermatrialet mot "eget" efter mitt tycke om vad som funkar

        jag har en del mjukkoraller och en del LPS och några få SPS.

        några exempel: xeniorna i framkant, skivanemonerna, och knapparna är mjukkoraller.
        euphylliorna, trachyphyllian, och fungian är LPS:er.
        den lilla montipora "kirsch" fraggen och acropora fraggen är SPS:er.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          oj, länge sedan något blev skrivet här!
          karet funkar fint. inga missöden ännu
          mjukkorallerna och LPS:erna växer på fint. SPS:erna växer men sakta sakta. mitt ljus är för klent helt enkelt.

          imorgon ska jag till en affär i malmö som heter Korallcenter. dom hade fått in en ny sändning för någon dag sedan. bland annat intressant en fisk jag länge letat efter. Emblemaria pandionis.
          bilder från google:
          http://farm4.staticflickr.com/3349/3550827300_618bb11214_z.jpg?zz=1

          http://www.oceanwideimages.com/images/15422/large/sailfin-blenny-45M1004-01.jpg







          en del bilder på en riktigt snygg firre! hoppas, hoppas, hoppas att det finns en kvar som kan få följa med hem

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Ursprungligen postat av NiXoN
            Passa pavonan bara, den skickar ut svepare under natten som funkar som giftkanyler om nåt ligger när nog.
            Acans är överlag bland dom klenaste Lps arter så blir det en konflikt så kommer dom o åka på stryk.

            Bara ett par tipps

            //NiXoN

            har fått reda på att det inte var någon Pavona utan en Hydnophora. tyckte först den var lik P.decussata.
            vet inte om även den har långa svepare?

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              Jag har en hydno och den skall vara en av dom elakare sorterna så jag har karantänat min i ett hörn där den inte kommer åt nåt.
              Så jag har aldrig sett svepare från den men dess tidigare ägare hade tydligen haft mindre positiva erfarenheter.

              //NiXoN

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                OK. då håller jag den borta från "finkorallerna". just nu sitter den bara nära några xenior, den får hålla koll på dom så dom inte exploderar i tillväxt

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  Väldigt snygg fisk . Kul att akvariet flyter på och att koraller och fiskar trivs. Vill inte clownerna leka?
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    jag har sett att hanen vibrerat för honan. (bokstavligen vibrerat) det ska vara en uppvaktning av hanen men längre än så har dom inte kommit.
                    jag har märkt att hanen blivir mycket agressivare än innan. varför vet jag inte men jag kan inte stoppa ner handen utan att bli biten ordentligt.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      Jasså, trodde inte att de kunde bli så aggressiva. Är han på de andra fiskarna med eller bara din hand?
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Det är bara jag som åker på stryk.
                        Det är tvärt om med gobien dock. Den simmar fram och sätter sig på handen.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          det belv ingen emblemaria idag. korallcenter hade inte öppet av något mystisk anledning trots det står att dom ska ha öppet..

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            köpte en emblemaria idag
                            priset var i överkant av vad jag tyckte var OK även för denna art, men en sån här fisk får man leta efter så jag tog den endå.
                            bilderna på den tagna när den var i påsen blev otroligt dåliga och jag vill inte stressa den lilla krabaten mer idag så bilder får bli vid senare tillfälle.

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              Det är bara jag som åker på stryk.
                              Det är tvärt om med gobien dock. Den simmar fram och sätter sig på handen.
                              Haha, låter toppen . Bild på fisken sen, ett måste .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                köpte en emblemaria idag
                                priset var i överkant av vad jag tyckte var OK även för denna art, men en sån här fisk får man leta efter så jag tog den endå.
                                bilderna på den tagna när den var i påsen blev otroligt dåliga och jag vill inte stressa den lilla krabaten mer idag så bilder får bli vid senare tillfälle.
                                Ibland så får man ha lite överseende, om det verkligen, verkligen är något man vill ha ^^.
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...