"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Det var verkligen tråkigt att höra....Vad märkligt men ibland går något snett trots att man kört på som vanligt. Hoppas det går bra med de du har kvar.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Fasen vad trist... Säger som Johan - hoppas det går bra med övrig besättning.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Inga nya kopparledningar?
            Sedan skriver du att du gjorde stora vattenbyten. Kommun kan ju ibland rengöra ledningar och backspolar då dom. Då använder de en massa kemiska preparat för att inte människor skall skadas. Dessa är ofarliga för människor, men mycket farliga för fiskar.

            Hur som helst - tråkigt i alla fall
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Säger som dom andra - väldigt trist Pia .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                ja.. det är jättetråkigt men men shit happens så att säga..

                Ingen annan fisk har visat symptom på att det skulle vara nåt fel, de är lite bleka bara för det är väl för att jag har grejat för mycket och det är de inte vana vid.
                Vi har inga nya ledningar och jag gjorde vb i alla karen denna dagen och inget annat kar eller fisk har reagerat.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Allt är ok med de andra fiskarna och äntligen hittade jag den siste som dött av malarna. Märkte att guinacarorna betedde sig så där som de gör om det finns en död fisk i karet, de blir skygga och rör sig inte alls i närheten av där den döda fisken finns så det vat bara att lyfta på rötterna och håva upp den
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ingen annan fisk har visat symptom på att det skulle vara nåt fel, de är lite bleka bara för det är väl för att jag har grejat för mycket och det är de inte vana vid.
                    Vi har inga nya ledningar och jag gjorde vb i alla karen denna dagen och inget annat kar eller fisk har reagerat.
                    Men olika arter reagerar olika.
                    En gång för 100 år sedan (ja nästan i alla fall ) så dog (eller blev rejält dåliga) alla Petrochromisar (inga andra arter) jag hade efter ett vattenbyte. Jag ringde kommun och frågade om de hade gjort något speciellt med vattnet den dagen och denne nekade - så småningom visade det sig dock att just den dagen så hade de backspolat ledningssystemet efter ett brott på en ledning och då tillsatte de speciella bakteriedödande kemikalier.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Bara så surt att det var ett lekpar av en art som det är ovanligt att få yngel på..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Mitt lilla "djungelkar" det är ett sånt lugn i detta karet som jag älskar.. pumpen rör sig knappt men allt funkar så jag kör vidare ett tag till och fisken mår prima. Jag har 12 st små rasboror och 3-5 st lakritsgurami som är lugnet själva så det är skönt kar med en massa växter som blivit över från andra kar och det r inga alger heller för det är inte mycket ljus att tala om.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Mitt lilla "djungelkar" det är ett sånt lugn i detta karet som jag älskar.. pumpen rör sig knappt men allt funkar så jag kör vidare ett tag till och fisken mår prima. Jag har 12 st små rasboror och 3-5 st lakritsgurami som är lugnet själva så det är skönt kar med en massa växter som blivit över från andra kar och det r inga alger heller för det är inte mycket ljus att tala om.
                          Just så!

                          Kommentar

                          • Zombivarg

                            • December 2015
                            • 249

                            Jag bara måste fråga, vad har du för sorts pumpar/ filter i dina kar?

                            Älskar dina bilder och filmer så klart.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Du vet väl Pia att ett inlägg per varannan månad ger himla bra karma. Så om du inte vill råka illa ut är det dags att fota och skriva nu? Så kan du ta det lugnt till oktober sedan. Vill bara vara snäll och upplysande om hur det förhåller sig kring saker och ting i livet. Varsågod, Pia. Det var så lite så.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av bluewing
                                du vet väl pia att ett inlägg per varannan månad ger himla bra karma. Så om du inte vill råka illa ut är det dags att fota och skriva nu? Så kan du ta det lugnt till oktober sedan. Vill bara vara snäll och upplysande om hur det förhåller sig kring saker och ting i livet. Varsågod, pia. Det var så lite så.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...