"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Hej Pia tråkig läsning i tråden. När man använder bikarbonat sm ph höjare skall man alltid byta lite vatten för att de fria amonium joner som finns i vattnet omvandlas till giftig amoniak. Kan det vara något liknande som hänt tro i samband med ph sänkningen. Tråkigt att man skall behöva lära sig saker den hårda vägen.

    Ja, det är så tråkigt men nu har jag lärt mig min läxa och kommer aldrig att göra om det, tro mig!

    Ursprungligen postat av c90368
    Hej
    Samma minut som du skrev ditt inlägg om den tragiska olyckan så postade jag ett inlägg som du kanske kan ha intresse av, inlägg 6232.

    Jag har baltat med bikarbonat en gång i tiden till mina snäcklekare. Jag fyllde vatten i en stor tunna där jag justerade pH med bikarbonat, sen satte jag i en syresten och lät det stå över natten och använde det sedan som bytes vatten i karet. Då kände jag att jag hade kontroll på vad som hände.
    Tack C9..! Jag såg det men har inte haft ork att läsa men det är klart intressant så detta skall jag läsa idag
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Riktigt snygga -både fisken och fotona
      Tack Kjell!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Idag gjorde jag om inredningen i det karet som stått "tomt" sen i torsdags, tyckte det var så ledsamt att se det så jag drog på mig inredningslustan och så här blev det, blev faktist rätt nöjd fast jag inte la nån direkt tid på det
        de stora rötterna kommer att sjunka men då får jag antingen hänga dem eller stadga upp dem nedifrån, det löser sig.
        Det skall i mer växter och jag vill ha tag på nån hög cryptocryne för att ha bakkant men det hoppas jag hitta på auktionen eller dankmarkstrippen
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Snyggt, som vanligt Vad ska gå där i?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag hade ju guianacara owrerofi däri innan och nu skall deras yngel få komma dit istället, har 7 stycken kvar härhemma så det blir kanonbra känner jag
            det går även 10 stycken corydoras concolor och 2 stycken aspidoras punktatus? och dessa kommer jag att utöka till 10-20 till så det blir nog ett trevligt kar igen
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ok, är Guianacaraynglen i säljbar storlek?

              Sitter och väntar spänt på att mina Aequidens plagiozonatus ska gå från lekförberedelser till lek.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Razz
                • September 2010
                • 13

                Gillar verkligen ditt sätt att inreda. Ganska minimalt inrett men du får ändå till det så snyggt.
                Några växt till så blir det kanon!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Ok, är Guianacaraynglen i säljbar storlek?

                  Sitter och väntar spänt på att mina Aequidens plagiozonatus ska gå från lekförberedelser till lek.
                  ja, de var i säljstorlek, har redan sålt 20 stycken av dem. Nu skall jag behålla dessa sista själv

                  hoppas det går vägen för dina aequidens
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Razz
                    Gillar verkligen ditt sätt att inreda. Ganska minimalt inrett men du får ändå till det så snyggt.
                    Några växt till så blir det kanon!
                    Tack, det var roligt att höra
                    detta kar skall vara minimalistiskt då jag vill ha mycket fri bottenyta för dessa jordätare
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      ja, de var i säljstorlek, har redan sålt 20 stycken av dem. Nu skall jag behålla dessa sista själv

                      hoppas det går vägen för dina aequidens
                      Ok, jag är intresserad om du får fram fler.

                      Ja, det vore kul, de ska tydligen vara ovanliga Har för mig att han sa att de är VF.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Så här trevligt hade vi det på ett av Göteborgs Ciklidsgrupps (GCG) föreningsmöte
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Nu har vattnet klarnat lite till och jag blev sugen på att ha i en annan ciklid i detta karet förutom jordätarna, de är så små fortfarande och tänkte det kunde vara trevligt med att ha nåt mer där i om det inte blir för trångt. Just nu är det inte det men den dagen jordätarna blir stora så kan jag ju flytta dem isåfall men... Jag har fått idétorka och behöver lite hjälp med inspiration vill helst ha en något större ciklid som går ihop med befintlig bestättning och som gärna är substratlekare..
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Den här kanske? Han har några kvar på Trop En hona och två hanar, tror jag, om jag minns rätt. Och substratlekare är de, som synes

                            En lugn typ, med lite storlek.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Vad vilken sort är det då?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Aequidens plagiozonatus
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...