"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Hittar inte riktigt vilken medicin jag skall köpa om det behövs eller skall jag salta först och se om det blir bättre?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Hittar inte riktigt vilken medicin jag skall köpa om det behövs eller skall jag salta först och se om det blir bättre?
      Pia har du anti-spot hemma, det står på bruksansvisningen att den är verksam mot HIH.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ååååhhh, Pia... jag borde inte svara nu alltså... Du vet hur jag är med medikamenter o.dyl.
        Jag hade haft noga koll på henne ett tag till - för att se hur det utvecklar sig. Alternativt verkligen försöka ta reda på exakt vad hon har för "grej" där och medicinerat utefter det.
        Filma ikväll - och kolla om det även går att extrahera någon stillbild från filmen. Då kan säkert någon som är bra på just sjukdomar svara på vad hon har dragit på sig.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Pia har du anti-spot hemma, det står på bruksansvisningen att den är verksam mot HIH.

          //Inger
          nix, har aldrig haft medicin hemma, skall kolla efter denna om det behövs
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ååååhhh, Pia... jag borde inte svara nu alltså... Du vet hur jag är med medikamenter o.dyl.
            Jag hade haft noga koll på henne ett tag till - för att se hur det utvecklar sig. Alternativt verkligen försöka ta reda på exakt vad hon har för "grej" där och medicinerat utefter det.
            Filma ikväll - och kolla om det även går att extrahera någon stillbild från filmen. Då kan säkert någon som är bra på just sjukdomar svara på vad hon har dragit på sig.
            Jo, jag vet och jag är väl lite åt det hållet med, bara i absolutatas nödfall... jag skall filma och se om jag kan lura henne så jag kan ta ett riktigt foto med.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jo, jag vet och jag är väl lite åt det hållet med, bara i absolutatas nödfall... jag skall filma och se om jag kan lura henne så jag kan ta ett riktigt foto med.

              Bra där! HIH har man ju fått på ett fåtal fiskar genom åren, så det vet jag iallafall hur det ser ut - och det brukar ju sätta sig på "huvudet"...
              Jag har en känsla av att de här prickarna hon fått är av ganska enkelt bortmotat slag. Vi väntar in film och bilder!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Risken är att det är sådana där jäkla bölder som en del ciklider får, ungefär som HIH. Först en liten finne med vitt i mitten som sedan blir en krater och då slutar de äta och dör sedan en tid efteråt. 13 av 15 Altum jag hade för några år sedan dog av det...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jag ömmar lite extra för den här lilla "tanten", kan inte sätt fingret på vad det är och vet inte riktigt varför dessa är extra speciella men så är det
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Risken är att det är sådana där jäkla bölder som en del ciklider får, ungefär som HIH. Först en liten finne med vitt i mitten som sedan blir en krater och då slutar de äta och dör sedan en tid efteråt. 13 av 15 Altum jag hade för några år sedan dog av det...
                    åh, fy ...hoppas och håller tummarna för att det inte går den vägen.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag med...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag med! Verkligen!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag håller inte riktigt med det där lite "anti" mot medicinering. Om man nu har en fisk som man gillar väldigt mycket - dessutom är den kanske lite svår att få tag på, då skulle i alla fall jag försöka att medicinera. Den kan ju faktiskt klara sig. Sen vet man med sig själv, att man i alla fall försökte att rädda den .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag håller inte riktigt med det där lite "anti" mot medicinering. Om man nu har en fisk som man gillar väldigt mycket - dessutom är den kanske lite svår att få tag på, då skulle i alla fall jag försöka att medicinera. Den kan ju faktiskt klara sig. Sen vet man med sig själv, att man i alla fall försökte att rädda den .

                            //Inger
                            Inger, förstå mig rätt, det är inte det jag menar, jag menar självklart att jag skulle medicinera för att rädda fisken men jag medicinerar inte om jag inte vet vad är bara för att det kan "vara bra"att medicinera typ förebyggande som en del gör... Skall jag medicinera så vill jag veta att det går att medicinera eller om det räcker med att "salta".

                            Jag har har tagit en kass film, det gick inte att få bättre då hon är så skygg, kameran var bara att glömma... Hopas att ni dom vet nåt om detta ser och kan ge mig lite råd, tycker tyvärr att det ser ut som det är fler begynnande fläckar men det kan vara jag som ser sånt bara för att jag är orolig..

                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Inger, förstå mig rätt, det är inte det jag menar, jag menar självklart att jag skulle medicinera för att rädda fisken men jag medicinerar inte om jag inte vet vad är bara för att det kan "vara bra"att medicinera typ förebyggande som en del gör... Skall jag medicinera så vill jag veta att det går att medicinera eller om det räcker med att "salta".

                              Jag har har tagit en kass film, det gick inte att få bättre då hon är så skygg, kameran var bara att glömma... Hopas att ni dom vet nåt om detta ser och kan ge mig lite råd, tycker tyvärr att det ser ut som det är fler begynnande fläckar men det kan vara jag som ser sånt bara för att jag är orolig..

                              http://youtu.be/-DI1ymZGVE0
                              Nu är jag som "kärringen mot strömmen" - ge "tanten" eller hela karet en kur av Anti-Spot, den medicinen har ett väldigt brett spectrum, Det är vad jag skulle göra - rätt eller fel, vet jag inte. Men fiskarna tar ingen skada i alla fall. Både jag och Bluewing har kört denna kur på våra Diskusar med gott resultat.
                              Fast såklart så är det magkänslan som bestämmer. Förlåt att jag lägger mig i , men jag vill så gärna att din lilla "tant" ska bli bra.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag tycker att att det är bra att du lägger dig i, det visar att även du vill mina fiskar väl och det uppskattar jag.

                                Fart får jag tag på den där medicinen, i en vanlig kedjeaffär?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...