Mitt Akvastabil Decor 240 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #16
    Bild!

    Så...bild nu då! Inköp av växter i fisk som sagt enligt ovan. Karet har gått i två dar när denna bild är tagen...men vattnet fylldes på för 5 dar sen...ej klarnat helt, men tror det kommer vara helt klart om ett par dar. Tog längre tid än jag gissade, kanske pgr av sanden, som var synnerligen svårtvättad...

    Doserat aquasafe, samt bakterier (eller vad det nu är...se våran tråd om detta..)
    Liten, liten dos med växtgödning..easylife profito...o skall snart börja med en liten liten dos easy carbo också, så växterna kommer igång så fort som möjligt.

    Planerar kanske inköp av ett par växter till---men samtidigit vill jag ju ha plats nu för tillväxt..o det är enligt min mening ganska snyggt med inte alltför mkt växter...lite luft i inredningen...men självklart skall det vara mer än så här...

    Skall nog köpa in en bra algätare också, sen väntar jag ett bta tag med mer fisk...hjärntvättad saltvattensakvarist som jag är, så matar jag hysteriskt försiktigt innan jag ser att saker o ting fungerar. Hör o häpna, jag har inte mätt någonting mer än tempen...o tänker inte göra det så länge allt ser bra ut. Skönt o slippa allt labbande med vattenvärden hit o dit som man aldrig kommer ifrån med saltet...

    förslag på en bra algätare?...nån mer kul växt som bryter av lite?...

    Mvh
    Jonas
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Jonasroman; 26 January 2011, 20:24.

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #17
      tycker ni jag skall köpa en algätare direkt??....

      ge nu lite feedback på scapingen...jag är ny på detta med sött...men visst skall jag ha mer växter...men man vill väl ha lite space för tillväxt också...eller hur brukar ni göra?...

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #18
        Ny bild. Köpte en växt till,stellata nånting... mer balans nu på nåt sätt. Samt två oxiplantus nänting, algätare..återkommer med exakt namn...

        vattnet har inte klarnat ännu...efter 6 dar...är det inte lite märkligt?..eller..??
        Bifogade filer

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Det kommer att klarna så småningom, det lilla diset kan vara svårt ibland att få bort men det kommer.
          Din Eustralis behöver du inte bli besviken på ifall den inte tar sig, bra ljus, PMDD och co2 är ett bra recept på att få den att trivas.
          Jag skulle nog skaffat lite Vallisneria av något slag, och även lite fler Cryptocoryne som du tar isär och petar ner lite äverallt i mitten/förgrunden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #20
            Fina tips
            Låter det nog växa upp lite innan jag köper mer växter..men jag är inne på din linje att ha nåt mer i förgrunden till vä..frågan är om det blir plottrigt med ytteligare en förgrundsart eller om man skall göra som du säger, köra på fler cryptocoryne..??smaksak...
            Men..är nöjd över scapingen som en liten början. Vi får se när det börjar växa.

            Ja..disigheten är oförändrad...kan det vara bakterier i vattenkolumnen??...
            Men visst..det är ju bara att vänta

            Vattenbyten: brukar ni börja med det direkt vid nystartade kar eller vänta ngr veckor??
            Senast redigerad av Jonasroman; 28 January 2011, 11:58.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Vattenburen?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #22
                Min iPad stavar lite väl bra åt mig ibland...vattenbyten ska de va...
                Brukar ni börja med vattenbyten redan veckan efter en nystart, eller vänta ngr veckor?....

                By the way: idag är det mer grumligt, mjölkaktigt....en vecka efter vattenpåfyllningen, 5 dar efter introduktion av växter o lite fisk. Gissar att den biologiska floran någorlunda bör komma på plats innan vattnet klarnar...

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #23
                  Jag brukar köra små VB 1-2 ggr/vecka under uppstartsmånaden ungefär. Främst för att punkt-slamsuga de ställen det samlas mest skit på men även för att känns säkrast så, tar hellre än lite långsammare uppbyggnad av bakterierna än att riskera plötsliga nitrit toppar

                  Varför det är grumligt är svårt att svara på..har startat upp 5 kar senaste året och aldrig upplevt grumlighet att tala om efter 24 timmar.. Vet att det finns saker man kan få utbrott av, infusorier bl.a. men kan inget om det. Troligare är kanske att det är sandens fel, det lär iaf inte ha med bakteriekulturen att göra.

                  Oavsett vad som orsakar det så är det som regel allllltid säkert att göra VB Det är svårt att göra skadligt mycket byten, om man inte har uselt tappvatten vill säga.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #24
                    Ok Danne. Värdefullt svar

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #25
                      Vattnet börjar klarna
                      Ny bild när det är helt klart..

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #26
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium.jpg
Visningar: 2
Storlek: 236,1 KB
ID: 2131272Uppdatering. 10 dar sen nystart.
                        Lite otippat så växer Alternanthean riktigt bra med mkt röda o fina blad. Nomaphila stricta o Limnophila också tatt fart..hygrophila polysperma lite segare..men nya blad en del. Cryptocorynen har jag vart ororlig för men inte släppt mer än nåt blad, o lite lite tillväxt på den också. Inga alger...men det kommer kanske...är ju helt nytt.
                        Längst fram är den nyinköpta pogostemon helferi..

                        Doserar lite växtgödning profito (ej N o P), samt easycarbo. Belysning 12 timmar, temp 25 gr. Mäter inget annat så längre det fungerar. Tänker byta lite vatten i veckan, o sen byta 25% i veckan.
                        Diskus...skall jag nog ha sen...om 2-3 månader kanske...kanske ngr dvärgviklider..o fler kardinaltetra...funkar det?

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #27
                          lite mer skärpa i dagens bilder..10 dar efter uppstart
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #28
                            Har helt missat dina trådar fram tills nu, ingen större fara eftersom jag inte skulle haft något att tillägga till de råd du har fått från de som har guidat dig från början

                            Men nu har jag ett litet tips angående växter. Många gör felet att de köper dyra växter och sätter ner i nystartade kar och blir sedan besvikna för det blir inte som man har tänkt sig. Enligt mig så har ett kar tre faser.

                            1. Nystartat
                            2. Inkörning
                            3. Inkört och moget

                            Mitt råd är att i steg ett brassa på med massor av billig Vanlig vattenormbunke som hjälper till med inkörningen och framförallt hjälper mot algblommningen som alltid kommer efter 5 - 8 veckor. Just i den fasen då karet går från fas 1 till fas 2.

                            Under inkörningsfasen så kommer fler storbladiga och även finbladiga växter typ cabomba och svärdsplantor in och man plockar succesivt bort vattenormburken.

                            När sedan karet är moget efter 4 - 6 månader, så har man själv även blivit mogen och börjar veta hur man vill ha inredningen. Då är det dags att sätta ner de växter som sedan ska stå på samma plats i framtiden. Den viktigaste hemligheten med att få fina växter är att i stort sett aldrig flytta på dem! Särskilt viktigt med cryptocoryner.

                            Ja, detta är mina funderingar och naturligtvis inget facit
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #29
                              Ja...det ligger nog i linje med vad jag förstått..o i VISS mån gjort...alltså: se till att ha snabbväxande växter på plats från början. 5 av de 7 arter jag har är snabbväxande...o jag har 2 krukor av varje ca...så 10 krukor växer snabbt(e väl 4-5 stänglar per kruka)...på 240 liter vatten...med mkt lite fisk..o försiktig alggödning..o bra belysning. Det ser lovand ut, då växterna efter 10 dar tatt riktigt bra fart. Inga alger än...min erfarenhet av mina saltkar är att det vid det här laget brukar titta fram om inte annat kiselalger...men i ett saltkar har vi inte förmånen med växtkonkurens..
                              Men...visst..kommer algerna, så är det inte värre än att jag får köpa ännu fler snabbväxare...
                              den jag är mest impad av är nomaphila stricta...växt 5 cm på höjden på 10 dar!.

                              Kom gärna med mer tips!.
                              jag är dig heöt enig om att det tar flera månader att få ett kar att mogna...jag kommer möjligen ha diskus sen..men väntar minst 3 månader.

                              fråga: varför just vattenormbunke?..är den extra snabbväxande menar du?...konkurrerar ut alger bra?

                              beträffande priser kostar ju alla växter samma...39 kr krukan på herkules zoo...väl??..

                              jag kommer inte mäta nåt...med mina saltkar mätte jag som en dåre...skönt att skippa det...mäter bara om nåt går galet..
                              Senast redigerad av Jonasroman; 03 February 2011, 13:32.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #30
                                Vattenormbunken brukar betraktas som ogräs och kan hämtas hos de flesta akvarieägare utan kostnad, är en anledning.

                                Sen är de väldigt bra på att skapa buketter vid ytan som flytväxter, vilket innebär att de inte är begränsade av den ofta dåliga kol tillgången i vattnet, utan hämtar det den behöver från luften.

                                Den verkar även ha en bättre förmåga att hålla borta alger (min uppfattning som inte är bevisat).

                                Den tål även väldigt låga pH nivåer, så även om pH rasar så fortsätter den att växa och göra sitt jobb.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...