Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #31
    Angående fisk vill jag inte bestämma mig riktigt än, utan jag tar det lite som det kommer. Nu har jag 3+3 fjärilar, man ser - ju mer akvariet "växer till sig" - om vad man kan tänkas skaffa framöver. Kakaduor är en tanke, har en gammal skröplig hane och två yngel efter honom som börjar växa till sig. Dessa är så små att jag inte kan göra en könsbestämning än, när hannen dör och om bägge yngel är honor så köper jag 1+1 kakadua och flyttar alla 4 till det stora karet. Kanske blir hongsloi också - om de får plats. Diskus är en annan tanke och kanske ett stim av någonting. Men som sagt, jag kanske ändrar mig framöver. Just nu är fokuseringen på växterna.

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #32
      Uppdatering

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0270.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,1 KB
ID: 2131284

      Okej, en liten uppdatering med de dåliga nyheterna först; Cyanobakterierna är tillbaka. Efter en mörkläggning var alla spår borta, nu börjar de krypa fram igen. Jag ökade flödet i akvariet till max, borrade också nya hål i strilröret för att rikta utblåset åt ställen där det varit värst. Kör nu full gödning och Easy Carbo. De goda nyheterna är att jag fått PMDD hem på posten idag. Länge leve Haack! Plus att jag nu kommer beställa reflektorer samt ett trycksatt CO2-kit. Det svåra är att räkna ut gödningen eftersom bakgrunden/filtret tar så mycket volym. Ska man räkna gödningen på akvariets totala vattenvolym (ca 540 l) eller akvariets framsida (dvs. det som är framför bakgrunden) ca 400-450l?

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,9 KB
ID: 2131285

      Poggen stormtrivs, även på ställen där det är mörkare. Fantastisk förgrundsväxt. Här ser ni cyanon på de äldsta bladen. Det är jäkligt svårt att komma ned med trimsaxen och nypa av de äldsta bladen, hela armen är ju ned i akvariet upp till axeln så det är svårt att se.

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,4 KB
ID: 2131286

      En som dock inte trivs lika bra är Cuban, många stänglar har blivit angripna av cyano och många har flytit upp till ytan. De som är kvar verkar dock ha satt sig hyffsat bra. Jag gör nu en test med olika växter innan jag börjar med scape:en. Fick en stump H. Zosterifolia som börjar ta sig riktigt bra, skitsnygg växt. Nålgräs samt Skruv-Vallisneria fick jag idag i utbyte av en mördarhamster (ja ni hörde rätt). Så jag tänkte testa detta och se hur det utvecklar sig.Har nu även i Hornsärv, jag inbillar mig att den ska prutta ut "anti-alg-medel" på cyanon så den försvinner.

      Låt mig också presentera Jörgen; min bad-ass-jätte-piskstjärts-mal. Sturisoma Aureum. King of Kong, eller i allafall King of Sydamerika, (nästan!) har hört att dessa fantastiska djur nu är utrotade i det vilda.

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0261.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,7 KB
ID: 2131287
      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0259.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,4 KB
ID: 2131288

      Han är inte så stor än om man jämför med fjärilen, men han kan nog växa till sig så småningom. =)

      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0224.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 2131291
      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0255.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,6 KB
ID: 2131289
      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0256.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,3 KB
ID: 2131290

      Fjärilarna stormtrivs och ett annat par har lagt rom igen, ni kan se dem under fisken vid all anubias. Som någon nämnde i en annan tråd verkar de inte vara bra föräldrar, eller så har dessa kanske just nu inte förutsättningar att vara det.
      Senast redigerad av tommy_g; 02 February 2011, 20:41. Anledning: stavfel

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #33
        Riktigt läckert kar! Kul att se växter som stormtrivs
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Ser fint ut!

          Härliga bilder på fjärilarna med den gröna bakgrunden, riktiga smycken!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • makki
            • April 2010
            • 435

            #35
            Snyggt!!
            220L Parachanna Obscura,
            105L Channa sp. "assam",
            54L Mix

            Kommentar

            • Mollusken
              • November 2010
              • 57

              #36
              Riktigt fint projekt!

              Kommentar

              • Matte&Mia
                • February 2008
                • 141

                #37
                Najs akvarium! "synd" att du har så mkt växter på botten bara annars hade ju en grupp jordätare vart givet =) Nä skitsnyggt med växter på botten!
                Ciklider is the shit! : )

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #38
                  Ser kanon ut. Oroa dig inte så mycket för cyanon, alger får man i princip alltid under inkörning så det är bara att ha tålamod och vänta på balansen.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    #39
                    snyggt :-)

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #40
                      Asigt snyggt Och de där fjärilarna kan man ju bara avundas!

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #41
                        ty! Är ganska grön på High tech, så det här karet blir ett experiment. Växter kan man aldrig ha för mycket av. PMDD-dosering börjar nu på sön, resten av anläggningen är på gång, mer ljus och trycksatt co2. Kan nog kanske omvandlas till ett mossakvarium i framtiden, tror det kan passa bra med bakgrunden, men vi får se. Nästa stora kar blir bara "skitväxter" i början, H polysperma, hornsärv, vattenpest m.m. tills det balanserat sig. Att man aldrig lär sig?

                        Fjärilarna är jag jäkligt nöjd med, de får svarta och röda mygglarver samt artemia, har aldrig haft en fjäril som växt över 5 cm, hoppas nu att dessa blir rejäla.

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #42
                          Två fjärilspar lägger rom samtidigt. =)


                          Senast redigerad av tommy_g; 13 February 2011, 23:03.

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #43
                            Varför går det inte embedda videoklipp?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Halloj Tommy! Fina Fjärilar!

                              Om du vill få in videoklippet så kopierar du och klistrar in den sista delen efter =-tecknet i adressen på YouTube, såhär; Y4LlLqPmaIo
                              Markera adress-delen, alltså; Y4LlLqPmaIo
                              Sedan går du upp i menyraden ovanför textrutanrutan som du skriver i och klickar på symbolen med de två klamrarna - "omslut markerad text med [html]-taggar"
                              I klamrarna som omsluter din adressdel skriver du youtube (ta bort bokstäverna; html), men behåll slash-tecknet i sista klammern. Så kommer filmen med här i ditt inlägg!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 February 2011, 08:11.

                              Kommentar

                              • BroTTarN
                                • December 2010
                                • 6

                                #45
                                Helvete va krångligt att lägga in film ändå, borde ju gå att göra så att det blir enklare? Sjuuukt snyggt kar btw

                                Kommentar

                                Arbetssätt...