Hörnakvarium med apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

Hörnakvarium med apistogramma

Jag funderar på att köpa ett större akvarium till min hörna. Där står nu ett 6-kantigt på ca 45L som jag tänkte försöka ha Borellii i. Men så får man en idé om att det kanske skulle få plats ett hörnakvarium i den hörnan och då börjar man ju fundera och fantisera.

Men innan jag sätter igång och skaffar ett hörnakvarium så tänkte jag höra vad ni har att säga om att ha en flock Apistogramma Borellii i ett hörnakvarium? Har läst att det är svårt att få dem att bilda revir när akvariet inte är så långt. Vad har ni att säga om denna kombination?

Efter lite måttande har jag kommit fram till att jag har 80cm utmed väggen på vardera håll. Med ett akvarium med perfekt passform där kommer jag upp i 250L, så det är övre gränsen för storleken på karet.

Bifogar bilder på nuvarande hörna.

Hoppas på många idéer och synpunkter framöver.
    Bifogade filer
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

Det är klart att du ska ha A.borelli i ditt hörnakvarium.
    //Daniel

110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

Kommentar

• Ralleballe
      • May 2010
      • 80

Ja, det är klart. Tänkte bara ta reda på så mycket som möjligt innan jag skaffar det. Men har man fått för sig att man ska ha ett nytt akvarium, så skaffar man ett nytt akvarium förr eller senare.

Hur många kan man ha? 2 hanar och 5 honor?

Kommentar

• ecco
        • November 2010
        • 500

Med hörn akvarie antar jag att du menar dom triangel liknande varianterna.
        Men har du kollat på kuberna då??
        Dom ger ju mer uta än trianglarna men på samma storlek..
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• Ralleballe
          • May 2010
          • 80

Jag menar de trekantiga med välvd framruta. Ett fyrkantigt skulle ta för mycket plats och sen hamnar en hörna mitt där man vill titta in.

Men är det ingen som har synpunkter på att ha flera Borellii i ett hörnakvarium? Någon apistogramma-tokig måste här ju finnas som vet hur de vill ha sina revir?

Kommentar

• Lasse h
            • November 2010
            • 3

Köp du dina Borellii. Det blir lite mer fart i karet med flera st och jag tycker att dom färgar ut mer då. Men tänk på att du behöver gömställen. För att det är alltid någon som är starkast och elakast.

Kommentar

• Ralleballe
              • May 2010
              • 80

Okej, det ska funka bra alltså. Tänkte ha mycket stenar som bildar grottor och mycket växter. Jag har kommit på att jag kan ha otocinclus som algätare i karet. Vad mer kan man ha för fisk som inte stör i borellii-leken? Någon stimfisk för att fylla ut, men som inte äter rom?

Jag sitter och väntar på att någon ska sälja ett Juwel Trigon 190 nu, men fram tills dess så har jag två Borellii i det sexkantiga som syns på bilderna. Ser det ut som att inredningen passar till Borellii?

Kommentar

• Ralleballe
                • May 2010
                • 80

Nu har jag hittat mitt akvarium. Ett svart Juwel Trigon 190 som jag får hem på söndag om allt går som det ska.

Jag skulle vilja ha tips på svart(mörk) sand som man kan spä ut ljusgrå sand med. Någon som vet var jag kan hitta det?

Just nu har jag tre mangroverötter, två små och en lite större. Nu har ju snön lagt sig till rätta även i skåne, men jag tänkte plocka lite stenar när det töat lite.

Sen kommer man ju osökt in på lysrören i Juwel-kar. Nu vet jag inte vilka rör som sitter i, men vilka rekommenderar ni med tanke på att jag ska ha A. Borellii, stenar, rötter och hyffsat mycket växter? Bör man även använda reflektorer fast Apistogramma inte vill ha hur mycket ljus som helst?

Tidigast på söndag tänkte jag uppdatera med bilder på karet där det ska stå.
                Bifogar en bild som visar mina Paint-skilz. (Usch vad hemskt dålig jag är på paint)
                Bifogade filer

Kommentar

• Ralleballe
                  • May 2010
                  • 80

WOHO, nu har jag ett nytt akvarium, och fiskarna älskar det. Mina två Borellii är verkligen mycket mer nyfikna nu än i det lilla akvariet.

Det är mycket högre än jag trodde, så jag kanske behöver någon ytfisk som fyller ut den övre delen. Jag har funderat på bilbukar men vet inte om de lämnar cikliderna ifred med sina ägg?

Detta behöver jag:
                  Mer sand
                  Mer stenar
                  A Borellii 1 hane 3 honor
                  4+ otocinclus
                  bilbuk?
                  höga växter

Vattnet är lite mjölkigt ikväll så imorgon eftermiddag uppdaterar jag med foto.

Kommentar

• Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

Ska du fylla på mer sand i efterhand? Har du ingen bild på det hela?

Kommentar

• Ralleballe
                      • May 2010
                      • 80

Jag hade inte mer sand för tillfället och fiskarna ville flytta idag, så det blev vad jag hade. Nu är det släckt så blir inga bilder ikväll, det kommer imorgon.

Vad säger ni om bilbukar? Eller rekommenderar ni något annat?

Kommentar

• Ralleballe
                        • May 2010
                        • 80

Två dåliga mobilbilder kommer här. Ska ta bättre kort imorgon.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

Passar riktigt bra där i hörnan!

Kommentar

• Ralleballe
                            • May 2010
                            • 80

Nu har vattnet klarnat lite men det är ännu inte riktigt klart. Allt är lite provisoriskt placerat tills jag har fått tag i allt material. Innerfiltret som sitter där hoppas jag hjälper till att få igång bakteriefloran.

Vad tycker ni om de stenarna jag hittat, är det bra färg på dem eller de passar inte?

Kommer jag att kunna ha Bilbukar, eller kan ni rekommendera någon annan ytfisk?
                            Bifogade filer

Kommentar

• Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

bilbukar är charmiga stillsamma fiskar som passar utmärkt till ap. men de behöver växter vid ytan för att trivas så jag föreslår att du skaffar flytväxter eller långa växer som lägger sig vid ytan. Tycker det ser ut som en bra start men sprid gärna ut dn inredning mer så att dina borellis, när de blir fler, får chans att bilda revir ordentligt. Ett tips är att kombinera stenar med rötter i flera partier.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

Arbetssätt...