105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #91
    Filmade lite som utlovat. Tyvärr är inte min kamera den bästa och Macmasterihanen ville inte spänna upp sina praktfulla fenor inför kameran, han är lite fotoskygg ibland. Vet inte heller om man ser ynglena som honan vallar men det visar på hur karet ser ut nu iaf.

    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #92
      Mycket fint! Det ser så lummigt ut,
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #93
        fint kar det där

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5972

          #94
          Snyggt!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #95
            Tack ska ni ha!
            Well lummigt ska det bli i alla fall!
            E. Magdalensis har tidigare vuxit i det större sa-karet med glädje och varit en uppskattad växt hos undertecknad. Men när det hamnade i obalans började den tyna och dö så det är verkligen glädjande att se hur den skjuter nytt i hög fart. Det kommer inte dröja länge innan den spridit sig över varje möjlig yta. Perfekta blad för dvärciklider att kryssa runt bland så jag tror detta kommer att bli toppen så småningom.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #96
              Nice!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #97
                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Filmade lite som utlovat. Tyvärr är inte min kamera den bästa och Macmasterihanen ville inte spänna upp sina praktfulla fenor inför kameran, han är lite fotoskygg ibland. Vet inte heller om man ser ynglena som honan vallar men det visar på hur karet ser ut nu iaf.
                Fint kar! Påminner lite om ett projekt de fixade i senaste numret PracticalFishkeeping.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • dreas
                  • August 2005
                  • 264

                  #98
                  Vad har du haft för PH i karet samt vilket KH har du? Jag funderar på att köra ner lite JBL active torv i mitt filter, dels för att få lite mjukare vatten och sänkt PH. Thevatten gillar jag också!

                  Idag har jag PH 8 och KH 5. Hur tror du att detta skulle påverkas av torv i filtret?

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #99
                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Filmade lite som utlovat. Tyvärr är inte min kamera den bästa och Macmasterihanen ville inte spänna upp sina praktfulla fenor inför kameran, han är lite fotoskygg ibland. Vet inte heller om man ser ynglena som honan vallar men det visar på hur karet ser ut nu iaf.

                    Mycket fint! vad heter den maskrosliknande växten i filen? Den med "taggiga" blad?
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Ursprungligen postat av dreas
                      Vad har du haft för PH i karet samt vilket KH har du? Jag funderar på att köra ner lite JBL active torv i mitt filter, dels för att få lite mjukare vatten och sänkt PH. Thevatten gillar jag också!

                      Idag har jag PH 8 och KH 5. Hur tror du att detta skulle påverkas av torv i filtret?
                      PH har legat stadigt på 5.5, har börjat byta i vatten med lite högre PH så det kanske har höjts en aning. Bh har jag inte kollat på evigheter men jag har bara ca 3.5 från kranen så rimligtvis ligger det nära 0. Vad du landar på är svårt att säga, beror på hur mycket torv du har i och hur "stark" den är, det kan variera. Men nog sänks det alltid. Visst är det skönt med thefärgat vatten! Jag har också väldigt varmt ljus, ett gult och ett rött rör så det spär på den varma tonen ytterligare.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Ursprungligen postat av Nasso
                        Mycket fint! vad heter den maskrosliknande växten i filen? Den med "taggiga" blad?
                        Det är hygrophila pinnatafida, en rätt ny växt på marknaden som jag gillar skarpt. Tycker faktiskt att den blir finare hos mig som inte kör extremt ljus, co2 och massa näring än vad man ser hos de som kör hightec, då den växer snabbare blir den lite glesare och får större blad. Så jag är kanonnöjd med den och kommer sprida den mer i karet så småningom.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Du har ett väldigt fint och lummigt kar - gillar det skarpt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Det är hygrophila pinnatafida, en rätt ny växt på marknaden som jag gillar skarpt. Tycker faktiskt att den blir finare hos mig som inte kör extremt ljus, co2 och massa näring än vad man ser hos de som kör hightec, då den växer snabbare blir den lite glesare och får större blad. Så jag är kanonnöjd med den och kommer sprida den mer i karet så småningom.
                            Ok. Kanon. Du vet ingen som säljer växten över internet? Ska leta i lokala butiken men risken att de har växten är nog ganska liten.
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Ursprungligen postat av Nasso
                              Ok. Kanon. Du vet ingen som säljer växten över internet? Ska leta i lokala butiken men risken att de har växten är nog ganska liten.
                              Jag köpte från plantswap, dock så tror jag alla plantor spårlöst försvann under semestern här i karet.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Tack Inger!
                                Jo, den finns i tropicas sortiment så de flesta butiker kan nog få hem den men lättast är att kolla plantswap.
                                Om den inte trivs så smälter den direkt, hände i ett annat kar jag satte den i och från början trivdes den och sköt skott men då jag slängde i en skvätt pmdd smälte den på bara några dagar. Tror inte att det var just innehållet i pmdd som gjorde det utan att näringsvärdena förändrades så snabbt. Har lagt ned allt vad pmdd heter nu efter ideliga bekymmer, bara micro funkar utmärkt för mig och känns mer lättskött. Stora regelbundna vattenbyten är inget för mig och mina fiskar helt enkelt.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...