Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    105l svartvatten "dvärghimlen"

    Efter att ha kört en mix av SA och växtakvarie i mitt 375l akvarium (finns projekttråd, kolla signaturen) med bla ett par Aistogrammor så har suget efter att inreda ett mer biotopriktigt kar för dvärgciklider ökat allt mer. Har haft 2 kar stående som jag köpte tillsammans med 375:an men eftersom det stora tagit all tid jag haft nu i början har det inte hänt så mycket med dessa. Nu har jag dock äntligen sparkat igång 105l-karet och kommer försöka köra hyfsat biotopriktigt med svartvatten. Har länge velat när det gäller växter eller ej men nu i inledningen slängde jag i några och kommer förmodligen köra så, det bidrar ju till dvärgarnas trygghet och reviruppdelning och ser rätt mysigt ut ändå. Får se hur det utvecklar sig.

    Lite fakta om karet.
    Dimensioner b80*d33*h40. Helglasat. Svart solfilm.
    Belysning 2*18W, 1 rödtonat sylvania grolux och 1 varmvitt (gult) Osram lumilux.
    Substrat 1,5 cm sphagumtorv + julas blästersand med ca3-5mm engelsk sjösten inblandad.
    Inredning 10 mangroverötter av varierande storlek, ett gäng kolstenar, några alkottar samt lite eklöv.
    Växter Vallisneria Americana, Vattenormbunke, Javaormunke, Anubias B Nana, Heterantera Z, Andmat.

    Jag kör alltså torvbotten, köpte ett block på plantagen för ynka 50 spänn som jag sedan sågade i skivor för att täcka hela botten förutom vid fronten då, vill ju inte se den genom glaset. Sen Lade jag ett myggnät ovanpå torven för att jag förhoppningsvis ska slippa allt för mycket löstorv när jag grejar med inredningen och planterar om växter osv. Får se hur det hjälper. Tack vare att det var torv i block och inte löstorv så känns det rätt ok på den fronten.

    Tanken med att blanda fin sand med lite grövre sjösten är att få lite mer struktur på botten och kanske lite mer naturlig känsla. Tycker det blev helt ok. Sen ovan det lite eklöv och alkottar som kommer att bytas ut med jämna mellanrum så det inte blir förruttnelse och elände i karet.

    Rötterna jag köpt är ganska små, hittade inga snygga stora, men jag har arrangerat dem lite så att de ger en illusion om att vara sammanhängande. Vill dock inte att det ska vara för mycket ordning, så ambitionen är väl ordnat kaos. Tycker väl jag lyckades hyfsat men det blir säkert förändringar framöver.

    Är nöjd med belysningen, vill ha nog med kräm för att växterna ska hålla sig i form men samtidigt får det inte bli för ljust för fiskarna. Så ett rödtonat bak och ett gult fram tycker jag gör jobbet bra. Vallisnerian kommer att blocka en del ljus och sen ska jag också slänga i en massa småskott av vattenormbunke för att skapa än mer dunkel och trygghet för firrarna.

    50% av vattnet kommer från inkörda kar och cirkulationspumpen lyftes över direkt från ett annat kar som gått 6 månader så inkörningen borde gå ganska snabbt hoppas jag. Vågar dock inte släppa ned någon ciklid riktigt än, så just nu är det runt 20 mollyyngel som pinnar runt däri.

    När det gäller fiskar har jag inte helt bestämt vad det blir. Algätare är jag rätt säker på och det blir några pittbull pleco, verkar vara sköna och duktiga typer, annars kanske vanliga otocinclus. Sen vill jag ha lite småfisk för att ge cikliderna trygghet, men det får inte vara några större tetror tex som slukar yngel. Kikar på kolglödtetra, bilbukar eller smycketetra. Får se om det ev blir ett gäng corydoras också, kan bli så att de 6 jag har i 375:an får flytta över.

    Huvudfisk blir ju sedan som sagt dvärgciklider. Det ligger till på det viset att jag nett butiken ta hem kurvciklider som jag främst tänkte ha i 375:an. Men leveransstorleken var typ 3cm så det är nätta små rackare de fått in. Svårt som tusan att känsbestämma. Så min tanke är att ta hem 4-5st att gå i detta kar och äta upp sig, hellre föder jag dem själv än hoppas att butiken ska göra ett bra jobb. Sen när de väl vuxit till sig och parat ur får åtminstone ett par flytta till storkaret. Sen är jag osäker på vad jag ska komplettera dessa kurvisar med, är ju som sugen på nån Apistogramma också. Antingen försöker jag fiska upp Vieijetorna jag redan har eller så blir det inköp på nån annan, och jag lutar väl åt det senare. Kommer nog få hyfsat bra pH så det känns som att jag har lite mer att välja på än de tåligaste standardaporna. Har bara JBL dropptest 6.0-7.8 att tillgå och det visar på 6.0 men då går det ju inte lägre heller. Borde skaffa en elektronisk mätare men har inte råd förrän löning.

    Ja det var väl projektplanen det, slänger upp lite bilder på det.

    Så vad tycker ni om planerna? Fiskval? Växters vara eller inte? Designen? Frågor och kommentarer?
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Moving Waves; 2010-10-16, 12:38.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    #2
    Riktigt ordentligt snyggt. Har du funderat på vilka apor du vill ha?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen postat av Saturnus80 Visa inlägg
      Riktigt ordentligt snyggt. Har du funderat på vilka apor du vill ha?
      Tack du!
      Nja, har kikat vad som finns tillgängligt här i Umeå och det är inte så stort utbud tyvärr. Har dock goda möjligheter att beställa via butik så jag ska kolla vad som går få tag på. Akvarieteknik har ju utökat utbudet och Imazo vette tusan. Någon som har en länk till deras utbud?

      Vill gärna ha någon som kan gå i harem då jag tycker att jag borde rymma åtminstone 2 honor i karet. Tips?
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentera


        #4
        Magiskt kar moving Waves, riktigt imponerad, något liknande detta kommer jag köra vid flytt när jag får mer plats, tänkte dock köra 3 eller 4 112liters som jag kör en stor luftpump med lite rejälare billiefilter till och kopplar ihop alla fyra, sparar en del ström ju
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentera


          #5
          Ditt kar är ett 112 och inte 105 ts hehe

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen postat av Marnat Visa inlägg
            Magiskt kar moving Waves, riktigt imponerad, något liknande detta kommer jag köra vid flytt när jag får mer plats, tänkte dock köra 3 eller 4 112liters som jag kör en stor luftpump med lite rejälare billiefilter till och kopplar ihop alla fyra, sparar en del ström ju
            Tack! Jo det vore drömmen det, 4 parallella kar med olika apor i en snygg ställning. En vacker dag..!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
              Ditt kar är ett 112 och inte 105 ts hehe
              He he, jag slängde upp siffror från huvudet ovan och det blev inte helt rätt. Mätar man noggrannt på innermått är djupet 33cm och då stämmer ju 105 liter. Redigerar första inlägget.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentera


                #8
                Jäklar....så snyggt
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentera


                  #9
                  Väldigt snyggt. Särskilt rötterna. Vilket namn gick dom under när du köpte dom?

                  Kommentera


                    #10
                    Verkligen skitsnyggt! Hur GÖR folk för att få så fina kar?? :O

                    Kommentera


                      #11
                      Tack ni!

                      Rötterna är mangrove-rötter, i en butik var det lite oordning och en bytta var märkt med "brunrot" men de ser exakt likadana ut.

                      Det är la inte så svårt . Först ska man ju givetvis ha en grundtanke i huvudet om vilken riktining man vill ha på karet. Kanske skissa en grovscape på papper. Det gjorde jag iaf med mitt större kar, detta är lite mindre planerat. Så jag köpte på mig de snyggaste rötterna jag kunde hitta, var runt på 3 butiker, och sen är det bara att slänga ned dem och pussla, lite som att bygga lego. Man kan gärna testa en del olika formationer och fota dem, enklast att göra det innan man fyller vatten givetvis, och sen ladda in på datorn och sitta och fundera på vad som såg bäst ut. Enkelt!
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentera


                        #12
                        Här har det hänt saker som jag har missat under helgen

                        Ser riktigt fint ut det här och kommer säkert att bli en helt suverän Ap-burk.

                        Något att tänka på vid start av ett survattenkar är att... Hit kom jag när min snoriga skalle sa att leta upp vad Lasse på forumet skrev för några år sedan, har det sparat på min maskin.

                        Så här kommer ett minst sagt uttömmande inlägg av den person jag har hämtat mängder av kunskap ifrån.

                        Lasse http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=25782


                        Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).

                        Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis

                        Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!

                        Långt inlägg - klarnade det Batski

                        Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!

                        Jämför inte naturen och akvarium - det går inte. När vi bestämmer oss för att ha fisk i akvarium så måste vi göra kompromisser. Ute i naturen så är ett vatten som Amazonas stabilt även om pH är under 6. I akvarium får man inget stabilt vatten om man mixtrar och försöker hålla det under 7 om man inte använder koldioxid. Jo - man kan få det om man går tillbaka till det akvarieböckerna skrev på 50 talet om vikten av att i n t e byta vatten. Ett vatten skulle på den tiden vara kraftigt gulfärgat och gammalt vatten såldes för dyra pengar.

                        Vad jag försöker säga är att det är bättre att inte mixtra med vattnet än att gå genvägar och sänka pH med olika syror och fosfatbuffrar. Anser man att pH är oerhört viktigt så skall man köra med koldioxid och en pH givare för dosering.

                        I de inlägg som har gjorts här så blandas pH begreppet ihop med vattnets innehåll av mineraler och salter. Vad gäller äggskalmembranens känslighet så är de inte pH känsliga men kalciumkänsliga. Det går att ha ett vatten med högt pH utan kalcium - likadels så går det att ha ett lågt pH med kalcium. Sen är det en sak att i naturen är innehållet av kalcium oftast relaterat till pH eftersom det i naturen oftast är sönderfallet av kalksten i kalcium och karbonater som orsakar det högre pH:t (karbonaterna är ansvariga). Men än en gång - akvarium är inte naturen.

                        Till frågan om nitrifikationen. Nitrifikationsbakterierna är helt beroende av karbonater i vattnet som kolkälla för sin tillväxt. Än en gång - det är inte pH som styr - utan innehållet av karbonater. Det går att få nitrifikation i pH under 7 om vattnet innehåller karbonater och den enda metoden för att uppfylla båda dessa krav är att använda koldioxid som pH sänkare och buffra upp vattnet med lite bikarbonat först. (karbonatorsakad KH bör vara kring 4) Annars blir det en ansamling av ammonium i vattnet. Så länge pH ligger lågt är detta iofs ingen fara men skulle pH plötsligen stiga över 7 kan livsfarlig ammoniak bildas som slår ihjäl fiskarna. Det var detta som ledde akvaristerna på 40 och 50 talet att helt undvika vattenbyte utan lät fiskarna gå i en soppa av vatten och ammonium (plus lite till)

                        Än en gång - det är inte pH som är det viktiga utan de ämnen i vattnet som just i ert vatten gör pH till vad det är. Jag vet att detta har sagts på Zoopet i minst 5-6 år och det är märkligt att budskapet inte fastnar.

                        Ni som är bekymrade och vill ligga nära naturen med ert pH - använd koldioxid och försök inte ta några genvägar.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentera


                          #13
                          Vad har du för belysning/lysrör?

                          Kommentera


                            #14
                            Nu har herr och fru Aistogramma Viejita flyttat in. Blev lite tidigare än planerat eftersom fru A lekte gökunge och tvingade till sig andra fiskars rom. Hoppas bara inte det blir för tidigt för OJ så bra de gör sig i karet! Känns verkligen som att de kommit hem, massor av rötter och löv att kryssa runt i och lugn och ro att piska, darra, vrida och vinkla. Verkligen kul att se dem spela ut hela registret utan att bli störda av nån jobbig förbisimmande dum molly. Estetiskt gör de sig grymt bra också i det tefärgade vattnet. Har ju som tidigare skrivit ett rött och ett gult rör och det matchar detta par perfekt. Jag är skitnöjd och ber till vattengudarna att värdena skall hålla dem vid liv.

                            C - Mycket info där! Googlade lite också och hittade en artikel som kompletterar ditt inlägg rätt bra. Mycket faktorer men om man skall baka ned det lite kort så blir det att man ska passa sig för att mixtra för mycket med vattnet när man ligger så lågt i pH. En tillfällig skjuts av alkalinitet kan ställa till det för den begränsade nitrifikationsbakteriekulturen. Så små vattenbyten med förberett vatten verkar vara medicinen. Tror du jag har förstått nånting rätt?
                            Just nu har jag ett kar över och det använder jag som vattenberedningskar där jag låter vattnet gosa till sig några dagar med en hel del torv som sänker pH och ffa mjukgör vattnet. Hoppas att denna metod ska räcka för att få svartvattenkaret att funka. För själva faktumet att jag har torvbotten verkar inte vara något överdrivet drastiskt tilltag. I en "nybörjarbok" jag har nämner de det som en tämligen okomplicerad metod att köra mjukvattenkar och bland folk som håller bettor verkar det vara mer eller mindre standard.
                            Men visst, jag är inte alls så påläst som jag kanske borde vara innan jag ger mig på det men å andra sidan så lär man sig väl nåt om det går åt skogen

                            Getingen - Det står i första inlägget 2x18w. Det röda röret är inget man lyser upp en mörk gränd med och det gula är tämligen svagt också så trots hyfsad effekt så får jag ett varmt och mysigt sken i karet. Precis som det ska va Borde lugnt vara nog till de få enkla växterna jag har.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentera


                              #15
                              Läckert kar, kommer följas noga!
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentera

                              Sparar...
                              X