576 liter saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    576 liter saltvatten

    Då var det äntligen dags att få köra igång ett riktigt projekt från allra första början. Från bänkbygge till limma akvarium till att få igång all utrustning. Har för närvarande ett Red Sea Max 250 salt som har varit igång snart ett år. Och nu är det alltså dags att uppgradera sig lite.

    Akvariet är ett helglas med måtten 160*60*60, 12 mm. Rejäl tyngd! Har blivit lite allergisk för alukar och speciellt när det handlar om saltvattensakvarium är det nog bäst och enklast att köra med helglasakvarium. Sen är det även snyggare.

    I teknikväg kommer jag använda mig av en sump och det lutar åt den enkla men lite mer kostsamma metoden, nämligen en färdigbyggd som i detta fall blir Aqua Medic. Skummare, filter returpump till en början. Sedan får jag se ifall det blir att bygga till kalciumreaktor eller dylikt.

    I fiskväg är det ännu inte helt spikat. Helt klart är dock att alla mina nuvarande kommer få inviga burken. Det vill säga lite kirurger, kejsare och sandsjöstjärnor.

    Bänken blir ett hemmabygge och är det som jag började med idag. Likt DAHLBERG kommer jag bygga en stomme reglar som får stå för hållbarheten, vilket känns som det mest stabila också. Så idag har jag tillägnat hela eftermiddagen med att kapa såga och skruva ihop "skelettet", vilket jag vart väldigt nöjd med.

    Dagens bilder är som sagt från bänkbyggandet som jag vart oerhört nöjd över. Eftersom både jag och min medhjälpare Erik har verkligen tummen mitt i handen. Det som står på tur härnäst är att grundmåla med svart färg, sedan blir det att klä in hela med luckor, vilket också blir i svart.

    Ett tips är att INTE använda sig av en skruvdragare från Biltema.

    Finns fler bilder på bloggen!
    Bifogade filer
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • zteN
    • September 2009
    • 56

    #2
    Friggin sweet! Detta projekt kommer utan tvekan att följas!

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Kul! Här är en av invånarna som väntar på att få flytta in.
      Bifogade filer
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • zteN
        • September 2009
        • 56

        #4
        Vet att jag har sett den där kejsaren tidigare på Ciklid.org, hur snygg som helst.
        Värsta med att följa denna tråd är att det kommer börja klia som fan i kroppen med att börja med salt, även om det får vänta pga tidsbrist och ekonomi!

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Då var det äntligen dags att få köra igång ett riktigt projekt från allra första början. Från bänkbygge till limma akvarium till att få igång all utrustning. Har för närvarande ett Red Sea Max 250 salt som har varit igång snart ett år. Och nu är det alltså dags att uppgradera sig lite.

          Akvariet är ett helglas med måtten 160*60*60, 12 mm. Rejäl tyngd! Har blivit lite allergisk för alukar och speciellt när det handlar om saltvattensakvarium är det nog bäst och enklast att köra med helglasakvarium. Sen är det även snyggare.

          I teknikväg kommer jag använda mig av en sump och det lutar åt den enkla men lite mer kostsamma metoden, nämligen en färdigbyggd som i detta fall blir Aqua Medic. Skummare, filter returpump till en början. Sedan får jag se ifall det blir att bygga till kalciumreaktor eller dylikt.

          I fiskväg är det ännu inte helt spikat. Helt klart är dock att alla mina nuvarande kommer få inviga burken. Det vill säga lite kirurger, kejsare och sandsjöstjärnor.

          Bänken blir ett hemmabygge och är det som jag började med idag. Likt DAHLBERG kommer jag bygga en stomme reglar som får stå för hållbarheten, vilket känns som det mest stabila också. Så idag har jag tillägnat hela eftermiddagen med att kapa såga och skruva ihop "skelettet", vilket jag vart väldigt nöjd med.

          Dagens bilder är som sagt från bänkbyggandet som jag vart oerhört nöjd över. Eftersom både jag och min medhjälpare Erik har verkligen tummen mitt i handen. Det som står på tur härnäst är att grundmåla med svart färg, sedan blir det att klä in hela med luckor, vilket också blir i svart.

          Ett tips är att INTE använda sig av en skruvdragare från Biltema.

          Finns fler bilder på bloggen!
          Ska du klä bänken med helskiva bak så den inte får dominoeffekten vid gungning??annars ett intressant projekt att följa
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            fasen va nice detta kommer att bli! kommer att följa detta med stort intresse och jag känner på mig med att det kommer att klia i fingrarna för att jag med skulle volja sätta igång ett litet salt!

            Skitfin fisk föresten .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Ska du klä bänken med helskiva bak så den inte får dominoeffekten vid gungning??annars ett intressant projekt att följa
              Nog för att den är stabil som sten redan men kommer av estetiska skäl klä in hela baksidan med en skiva. Har ännu inte bestämt mig hur jag ska lösa luckorna.
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Har spikat ett gäng fiskar du ska ha
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  Jaså, låt höra!
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Kul med ett salt här
                    Ska du borra karet eller ha någon avrinningsbox typ? Du kanske ska stoppa in ett par reglar i botten mellan de stående för att få upp sumpen från golvet, eller har du en annan plan kanske
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #11
                      Det lutar åt en överrinningsbox. Har aldrig borrat och vågar nog inte göra det i 12 mm glas första gången

                      Tanken var att sumpen skulle få ligga direkt på golvet då skummaren är ganska hög (62cm), Men finns det utrymme så kan man naturligtvis höja upp den lite. Men avvaktar och ser hur den är i höjd först så jag inte ångrar något senare. Vill kunna arbeta med grejerna under karet med lite marginal

                      Idag fortskred projekteringen lite. Var och köpte svart lackfärg från Jula. Valde en halvblank färg då jag tror att en helblank kan få ett för skrikigt intryck. Nu är det ju bara reglarna än så länge så det hade egentligen inte spelat så stor roll.

                      Ser ut som att jag kommer få köpa en ny matta
                      Bifogade filer
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Skyddspapp har vi inte hört talas om här nej ser jag

                        Ska det stå ungefär där det strå nu? På parketten? Kanske hade varit ide att lägga någon form av plastmatta inuti ställningen så att säga, under sumpen. Sen kan man ju borra ett centimeterhål så nära golvet som möjligt, så att man ser om det läcker någonstans.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          • May 2003
                          • 1831

                          #13
                          Kan vara en idé. Har inte tänkt på det alls. Bra tanke.

                          Imorrn bär det iväg och köpa spånskiva till baksidan och sedan en bit frigolit. Tror ni det behövs en skiva på bänken också? Eller räcker det med bara en skiva friggo?
                          Med vänlig hälsning
                          Alexander

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            Jag hade definitivt kört en spånskiva under frigoliten faktiskt. Better safe than sorry är och förblir mitt mantra
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              • May 2003
                              • 1831

                              #15
                              Ok. Men på vilket sätt blir det "säkrare" med en skiva på bänken innan frigoliten egentligen? Försöker tänka logiskt, men är oftast svårt
                              Med vänlig hälsning
                              Alexander

                              Kommentar

                              Arbetssätt...