Lite update. Finräkorna har troligen släppt rommen för tidigt av någon anledning, de 3 som gått med rom gör inte det längre och några småräkor har jag inte sett till ännu. Förhoppningsvis är räklingarna gömda någonstans bland mossan och stenarna för trots att jag kollat länge har jag inte sett några.
Annars går jag bara och väntar på Kardinalräkorna som jag ska hämta nästnästa helg, det ska bli trevligt att få lite nytillskott på räkfronten. Tysklandsresan helgen efter blir även den trevlig, och kanske kan man där hämta hem lite nya sorters elefantsnäckor, då jag funderar på att flytta innehållet i ett av Chrystalkaren till mit planerade räkkar i sovrummet och sedan även göra detta till ett Sulawesikar.
Jag misstänker att det var lite för högt pH i det karet med finräkor så nu har de snygga stenarna tyvärr fått lämna in. Jag mätte pH:t lite snabbt här hemma och det låg runt 7,0-7,5 och efter jag tog ut stenen tog jag med ett vattenprov till jobbet och mätte och där låg det på 7,6 så det verkar vara ordentligt buffrat iaf.
Tyvärr kan jag inte lägga in bilder då min dator har havererat, troligen moderkortet eller grafikkortet så jag vet vad jag ska göra i eftermiddag iaf.
Nu börjar det närma sig påfyllning i Sulawesikaret, på lördag åker jag till Stockholm för att hämta hem dessa efterlängtade juveler, samt ett gäng Deep blue tiger och Blue tigerräkor till Mats.
Aha trist, då får väl jag ta och kasta ut de snygga stenarna. Vet inte vad jag ska ha i för stenar istället dock eller om det är bättre att bara ha i en rot sen då. Får sätta landskapsstenarna i SA karet, är ju mer vatten där i så påverkan borde inte bli lika stor där och kanske är mindre känsligt där.
Jag har Dragonstone i ett annaat av mina räkkar, de är inte fy skam heller så det blir troligen sådana till mitt kommande projekt.
Jag säger som du, tråkigt att de inte funkade till 100% i karet men de går ju att ha i andra kar.
Har ju dock inte hittat dragonstone att beställa från något annat ställe än aquaristic.net å det blir ju lite dyrt att bara beställa sten från Tyskland Så det får väl vänta med det tills det blir aktuellt att beställa något mer.
Det finns i Sverige, jag såg sådana stenar i en affär i Göteborg för ett tag sedan så de borde kunna hittas här med.
Jag ska kolla noga nu när jag åker till Tyskland efter lite snygga stenar, där brukar finnas lite att välja mellan.
Kommentar