Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Skickade iväg ett mail till guldfisken och frågade om den innehåll kalk å om den påverkade pH något så får väl se om de vet nåt om det, skulle kunna tänka mig att ha några såna stenar isåfall. Annars får det nog bli Dragonstone från Tyskland, blir ju inte direkt stor skillnad i frakten på sten därifrån och inom Sverige ändå.

    99 kr skulle frakten bli från guldfisken för nåt kg sten och 169 kr upp till 30 kg från aquaristic, kanske får passa på att importerna några fler Dennerlekuber å kränga dem sen
    Senast redigerad av fremar; 19 January 2011, 13:54.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Har du inga nya bilder?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Nä, just nu är det fototävlingen som gäller då månaden verkar bli lite trixig...Sedan havererade datorhelvetet med häromdagen så jag får sitta med frugans lilla rosa i köket istället och det möget har inte ens en kortläsare!
        Man det kommer, om inte efter helgen när jag hämtar hem de efterlängtade Kardinalräkorna!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag har Dragonstone i ett annaat av mina räkkar, de är inte fy skam heller så det blir troligen sådana till mitt kommande projekt.
          Jag säger som du, tråkigt att de inte funkade till 100% i karet men de går ju att ha i andra kar.
          Dragonstone innehöll ju tydligen också kalk, har du kollat hur pH ligger i det karet med? Han clas på redbee som sa att landskapsstenarna innehöll kalk skrev i alla fall att dragonstone också gjorde det :/

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jodå, sist låg det på strax under 7 men det var iofs ett tag sedan. Får kolla även det karet lite noggrannare då...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Kollade pH:t i karet med Dragonstone, och det låg på 6,6 så där får stenen vara kvar!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                Ursprungligen postat av ansjo
                Kollade pH:t i karet med Dragonstone, och det låg på 6,6 så där får stenen vara kvar!
                Ok, den verkar ju inte påverka pH direkt då. Kanske inte lika mycket kalk i de stenarna då, jag satte ner landskapsstenarna jag hade i kuben i SA karet igår istället.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jag skickade mail till Aquaristic och frågade, så får vi se vad de säger om saken...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    http://cgi.ebay.com/Dragon-stone-Ohk...320626219099QQ där står det ju i alla fall - Minimal effect on pH

                    Ska man inte kunna testa om stenen innehåller kalk med vinäger läste jag nånstans?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag tror inte heller att de innehåller några mängder med kalk, jag frågade på Redbee var han hade hört det någonstans. Redbee är ett bra räkforum, men jag tycker det är mycket gissningar och dåligt med fakta i många svar som ges där, tyvärr...men det kanske blir bättre med tiden.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        Ok, hoppas ju på det isåfall får det nog bli såna stenar för mig och då kanske det får bli en ny beställning från aquaristic. Kanske det råkar bli nån kub till hehe, sambon var ju lite sugen på en med endlers i. Tänkte springa förbi akvariebutiken efter jobbet å kolla om han tog hem några red moor rötter, annars kollar jag det i Karlstad på lördag. Skulle tydligen ha det på Djurmagazinet där fast på reptilavdelningen, kanske räcker med växterna och en rot får se på det sen efter jag får tag i nån bra rot.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ska du ha Endlers är de tinte fel med den större kuben på 60 liter. Den är inte så mycket större rent fysiskt, men rymmer ändå dubbelt med vatten än den du har.
                          Nackdelen/fördelen är att en sådan kub väger så du kommer upp en klass i frakt om du ska ha mer grejer, men å andra sidan kan du då beställa hem ännu mer tunga grejer...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            Jo funderade isåfall på den kuben, men hittade inga mått på den så jag vet inte om den går in i köket på en bänk mellan bänkskivan och överskåpen. Sen hade inte aquaristic det större hörnfiltret som skulle passa 60 kuben vad jag kunde se, inte löst utan paketet med allt i alla fall.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ok, jag mätte min ena 60-litare nu och den har måttet 38 cm i fyrkant och 44 cm hög...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • fremar
                                • August 2003
                                • 1287

                                Ok, blir nog kanske för högt då med belysningen ovanpå de 44 cm på höjden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...