Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Härligt!
    Det blir kul att lägga upp bilder på det färdiginredda karet.
    Blir du någonsin färdig med ett kar?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Färdiginredda? Du skojar va?
    Vill du vara med på vägen..?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Färdiginredda? Du skojar va?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det litar jag på!
    Härligt!
    Det blir kul att lägga upp bilder på det färdiginredda karet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det litar jag på!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag ser fram emot att inredningen börjar!
    Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!
    Kommer att lägga upp bilder och filmer längre fram.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag ser fram emot att inredningen börjar!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av webbsmurfen
    Woah... Det tog en vecka tog det att läsa igenom allt.
    Ojj. Så mycket att smälta. En fråga som är på gränsen av vad reglerna i forumet tillåter måste jag ändå ställa. Jag ser dig dra upp svärm efter svärm av yngel av dyra fiskar. Varför görs aldrig försök att sälja tillbaka dem till affären för att få tillbaka lite av de tusentals kronor du lagt ned på denna hobby, eller finns det regler som förbjuder djuraffärer att köpa yngel/fiskar av privatpersoner. Självklart förstår jag att du inte får 500:- fisken, men en femtedel hade ju ändå varit något av en "Win/Win" för både dig och djuraffären
    Haha! Ja, det är en fet tråd att ta sig igenom. Fantastiskt att du orkade.

    Alla de gånger det blir yngel som växer upp till lämplig storlek så ger jag bort dessa till vänner eller byter in på Z-shopen. Det har blivit en hel del bra "varor" jag förskansat mig genom åren.
    Däremot bedriver jag inte någon uppfödning eller odling av de fiskar som går i mina kar - ynglen får på naturlig väg överleva och växa till sig.
    Förr om åren var jag lite mer målinriktad och hade diverse yngelkar igång, men idag har jag inte tid och plats för detta.

    Snart skall det nya 720-karet så sakteliga börja inredas. Det ligger en hel del trämaterial och blöter till sig och det tar tid.
    Det blir bilder och filmer längre fram.


    Lämna en kommentar:


  • webbsmurfen
    svarade
    Woah... Det tog en vecka tog det att läsa igenom allt.

    Ojj. Så mycket att smälta. En fråga som är på gränsen av vad reglerna i forumet tillåter måste jag ändå ställa. Jag ser dig dra upp svärm efter svärm av yngel av dyra fiskar. Varför görs aldrig försök att sälja tillbaka dem till affären för att få tillbaka lite av de tusentals kronor du lagt ned på denna hobby, eller finns det regler som förbjuder djuraffärer att köpa yngel/fiskar av privatpersoner. Självklart förstår jag att du inte får 500:- fisken, men en femtedel hade ju ändå varit något av en "Win/Win" för både dig och djuraffären

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Hade ett adoketa-par i ett ”half-way-house”-akvarium ett tag innan de skulle till en 540-balja.
    Då bar de sig åt på detta vis:







    I första filmen ser vi lekförberedelser. I andra filmen kan vi se hur hanen "står på huvudet". Även om hanen just där inte bleknar och blir ljust beige, är det annars vanligt vid detta beteende.
    Detta var första leken, så man ser att de är lite ovana.
    Lägger mitt inlägg en gång till här på nya sidan.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så vackra!
    En verklig favorit-ciklid för min del!
    När det blir läge, lite längre fram, och om jag hittar riktigt bra exemplar så blir det en "favorit i repris"!


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så vackra!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Hade ett adoketa-par i ett ”half-way-house”-akvarium ett tag innan de skulle till en 540-balja.
    Då bar de sig åt på detta vis:







    I första filmen ser vi lekförberedelser. I andra filmen kan vi se hur hanen "står på huvudet". Även om hanen just där inte bleknar och blir ljust beige, är det annars vanligt vid detta beteende.
    Detta var första leken, så man ser att de är lite ovana.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Pia! Grymt fin film!
    Adoketorna har ju en alldeles unik stil i sitt rörelsesätt och på det vis de interagerar med varandra - påminner ibland om Julidochromis från Tanganyikasjön - med det där ”korvandet” när de visar upp sig sinsemellan.
    Istället för att spänna upp fenorna drar de in dessa och rör sig i vissa fall även simmandes baklänges.
    Hanens ”huvudstående” och bleka färg vid lek är ju också häftigt att se. (Finns filmer på detta längre bak i denna tråd - jag kan lägga upp filmerna här i repris vid ett senare tillfälle).

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av RoffePoffe

    Verkar vara ett perfekt läge att hitta tillbaka till Zoopet , två härliga projekt som skall dokumenteras att följa. Nu skall jag bara hitta Thomas tråd också. Måste försöka att vara här oftare än var sjätte månad...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...