Okej men jag har ju red moor rötter i mitt akvarium och dom har ju fått massa vitt slem på sig. Är det skadligt för "vanliga fiskar"? För jag har fått väldigt mkt och det hänger långa trådar ifrån rötterna som har fastnat på växter bland annat. Tänkte på att för i så fall måste jag ju bli av med det innan jag stoppar i inkörsfisken.
Projektarbete på gymnasiet inom akvaristik
Kollaps
X
-
Okej men jag har ju red moor rötter i mitt akvarium och dom har ju fått massa vitt slem på sig. Är det skadligt för "vanliga fiskar"? För jag har fått väldigt mkt och det hänger långa trådar ifrån rötterna som har fastnat på växter bland annat. Tänkte på att för i så fall måste jag ju bli av med det innan jag stoppar i inkörsfisken.
Finns en projekttråd där detta problem har diskuteras på många sidor nyligen, kommer dock inte ihåg vilken just nu
Där beskriver bla MaxB & Ansjo hur de har haft detta problem utan att det har stört fiskarna på minsta sätt och de vet vad de pratar om.
Själv har jag aldrig råkat ut för det.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Uppdatera med en bild. Det vita luddet har börjat ge med sig men existerar fortfarande i stora mängder. Vattnet har blivit rejält färgat av rötterna, tycker dock inte det gör något i detta fallet.
Alla växterna har vuxit ganska mkt också förutom spikbladen. Ändå har jag inte gett nån gödning och har ganska dålig belysning. Har bytt lösrör till ett annat som är starkare men ger mer ljus också men det är bara tillfälligt. Väntar på att få tag i ett aquarelle. Det som sitter i är iaf starkare än det förra även om det inte ser ut som det på bilderna, men det är pga att vattnet har blivit så färgat.
Kommer skaffa några platy som får gå som inkörningsfiskar som sedan får flytta till mitt andra akvarium. Ska även lägga i sten och försöka göra någon grotta till apistogrammerna som kommer att komma längre fram. Det är förresten spikat att det blir 1+2 kakduaciklider om det inte visar sig att det är omöligt att få tag i dom. Men måste skaffa en doppvärmare tills dess också. Just nu är det 22 grader vilket kanske är lite i kallaste laget. Går lite långsamt framåt då man går i skolan men även är i behov av pappa som kan skjutsa en till de olika butikerna.Kommentar
-
Den okända växten som ingen har lyckats identifiera är jag ganska säker på nu är en Echinoduras Parviflorus.
http://www.mopestiexotici.ro/picture...florus%202.jpg Väldigt likt, särskilt med spetsen i toppen av bladen.Kommentar
-
Hjälp mig! Angående inkörningsfisken. Står och väljer mellan platy och kardinaltetror för det är det butiken har bra pris på för tillfället :P
Platy - stämmer inte med biotopen och kommer få flytta ut när dom har gått där ett tag, men åt andra sidan verkar dom vara bra som just inkörningsfisk. Är också lite småtomt på fisk i mitt andra akvarie så dom hade passat bra där efter dom har gått i projeketakvariet.
Kardinaltetrorna. Dom passar in i biotopen och kan därför få lov att gå kvar. Men hur pass duktiga är tetror på att käka rom och yngel egentligen, kommer ju ha apistos sen och vill helst inte att kardinaltetrorna ska äta upp deras avkomma. Sen så vet jag inte alls hur pass känsliga de här fiskarna är heller. Läser olika överallt.
Så om Kardinaltetrorna inte är jättekänsliga och låter apistornas rom och yngel vara så blir det kardinaltetror, annars platy. Hjälp mig!Kommentar
-
Hjälp mig! Angående inkörningsfisken. Står och väljer mellan platy och kardinaltetror för det är det butiken har bra pris på för tillfället :P
Platy - stämmer inte med biotopen och kommer få flytta ut när dom har gått där ett tag, men åt andra sidan verkar dom vara bra som just inkörningsfisk. Är också lite småtomt på fisk i mitt andra akvarie så dom hade passat bra där efter dom har gått i projeketakvariet.
Kardinaltetrorna. Dom passar in i biotopen och kan därför få lov att gå kvar. Men hur pass duktiga är tetror på att käka rom och yngel egentligen, kommer ju ha apistos sen och vill helst inte att kardinaltetrorna ska äta upp deras avkomma. Sen så vet jag inte alls hur pass känsliga de här fiskarna är heller. Läser olika överallt.
Så om Kardinaltetrorna inte är jättekänsliga och låter apistornas rom och yngel vara så blir det kardinaltetror, annars platy. Hjälp mig!
Kardinaltetror kan vara lite luriga när de nyinköpta, jag skulle inte rekommendera dessa som inkörningsfiskar. De brukar däremot fungera bättre än Neontetror när de väl överlevt "inskolningen" i ett inkört akvarium.
Så jag röstar helt klart för Platy.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
/MathsKommentar
-
Som C-mats säger så är nog platy bäst som inkörsfisk, kardinaler verkar vara känsligare än många tror, och de är också ena jävlar på att sno rom likt alla tetror.
Det är nog bara ancistrus som slår dem på fingrarna i det avseendet.Kommentar
-
Men för mig agerar den mycket som en dagbok som jag kan backtracea vid behov.Kommentar
-
Läste igenom din Apisto tråd och det gav mycket inspiration. Det jag klurar över mest egentligen just nu är inredningen. Har ju två stora rötter som jag har ställt upp så dom ser ut att komma uppifrån och dom tar väldigt mycket plats samtidigt som jag gillar det. Men måste inreda bottnen och placera växterna rätt. Bottnen är ju helt tom och växternas placering känns så där, ena stunden är jag nöjd och tänker att det kommer bara bli bättre och bättre och andra stunden så hade jag velat ändra om och testa, men ska ge dom en chans att stå där dom står idag, inte bra att hålla på att flytta för mycket på dom ju. Sen att skolan och avståndet till butiker saktar ner projektet är lite tråkigt men så är det är det när man är ungKommentar
-
Ja det är ju en bra möjlighet, särskilt för mig som driver detta som ett projektarbete, kan ju säga att jag är betydligt duktigare på att skriva här vad som händer än i loggboken som ska in till läraren :P
Läste igenom din Apisto tråd och det gav mycket inspiration. Det jag klurar över mest egentligen just nu är inredningen. Har ju två stora rötter som jag har ställt upp så dom ser ut att komma uppifrån och dom tar väldigt mycket plats samtidigt som jag gillar det. Men måste inreda bottnen och placera växterna rätt. Bottnen är ju helt tom och växternas placering känns så där, ena stunden är jag nöjd och tänker att det kommer bara bli bättre och bättre och andra stunden så hade jag velat ändra om och testa, men ska ge dom en chans att stå där dom står idag, inte bra att hålla på att flytta för mycket på dom ju. Sen att skolan och avståndet till butiker saktar ner projektet är lite tråkigt men så är det är det när man är ung
Ett apistokar behöver egentligen inte ha så avancerat växtliv, det räcker egentligen med en jälva massa vallisneria typ och sen lite rötter och torkade löv på bottenKommentar
-
Jag har just nu i kväll fått mig en rejäl funderare på det här med layout via två YT filmer från ett annat forum.
Det är bara att titta och fundera...
Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
/MathsKommentar
-
Men att kombinera denna gren & löv layout med växter, inte växter bara stående i bakgrunden utan lite random bland grenarna, det är utmaningenMed goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
/MathsKommentar
-
Där har du två stycken biotopförsök som båda passat apistogramma som handen i handsken, de tycker jag är riktigt vackra och väldigt sparsmakade med växter om vi säger så
Sen har du ju också min favorit apisto i det andra klippetKommentar
Kommentar