Projektarbete på gymnasiet inom akvaristik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    Projektarbete på gymnasiet inom akvaristik

    Ska början 3:an om några dagar och då är det dags för projektarbete. Har inte haft en aning om vad jag ska göra men började fundera på nånting inom akvaristik. Har ett akvarium sedan 6 år tillbaka men där är redan fisk i och det är välfungerande.

    Projektarbetet omfattar självständigt arbete där man ska ha ett mål som sedan ska ge ett resultat. Undertiden ska man föra loggbok över allt som händer i processen och slutgiltligen presentera sitt resultat och avlägga en skriftlig rapport.

    Här det nån här inne som har gjort ett sådant arbete inom akvaristik eller har bra förslag till ett?
    Jag går naturvetenskap såklart. (Även andra förslag utanför akvaristiken är välkomna men hurvida det är rätt att skriva det i forumet vet jag inte så skicka det pm om det inte är ok att skriva)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tjaaa det är väl bar aatt köra igång ett nytt kar. målet kan ju vara att få ett väl balanserat kar med SA-tema o massor av växter. kanske få lek på nån spännade ciklid.

    kanske tillomed bygga karet från scratch?

    finna mycket folk här som har gjort mycket spännande grejjer med akvarier. Kjell är nog absolut mästare här. hållt på i 40 år eller nått.

    välkommen hit

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      tjaaa det är väl bar aatt köra igång ett nytt kar. målet kan ju vara att få ett väl balanserat kar med SA-tema o massor av växter. kanske få lek på nån spännade ciklid.

      kanske tillomed bygga karet från scratch?

      finna mycket folk här som har gjort mycket spännande grejjer med akvarier. Kjell är nog absolut mästare här. hållt på i 40 år eller nått.

      välkommen hit
      Jo det är lite det jag har funderat över, att försöka få en så optimal biotop som möjligt. Dock har jag ytterst lite pengar (inga alls) att röra mig med. Detta gör det väldigt svårt, känns som det iaf Så det gäller i så fall att komma över ett akvarium riktigt billigt eller gratis och sedan fortsätta igenom projektet med denna otroligt tunna budget... Frågan är om det är möjligt.

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        En del i projektet kan vara att skaffa en sponsor?
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          #5
          Ursprungligen postat av tulle89
          En del i projektet kan vara att skaffa en sponsor?
          Jo det har jag också tänkt på, men varför skulle man vilja sponsra mig? :P sponsorskap inmebär ju ofta att sponsorn vill ha något tillbaka (oftast reklam) Det enda jag kan erbjuda är att dom blir omnämnda i mitt arbete som hela skolan kan se. Vilket inte känns som särskilt bra erbjudande :P

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            du kan kanske kan göra det för en zoo-butik. asså ha karet där o använda hans grejjer eller så? då blir det ju ett " skyltfönsters"kar. bra reklam det"!

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Min bror gick natur och gjorde ett 100timmars projektarbete. Då startade han att akvarium, tog bilder och gjorde en bok (i princip) om hur allt gick till. Själva "målet" var ju egentligen inte mer än att få igång det.

              Ekonomiskt sätt så kan du komma undan rätt billigt. Du skulle ju kunna starta om det du har, för att vara extremt billig. Men annars så kan du köpa ett billigt, relativt litet kar. Vänta bara på socialbidaget. Sen tar du sand från en strand (nattetid), hornsärv & näckrosblad från en sjö. Personligen har jag startat ett 375l nyligen, hittills har jag lagt ut:
              Akvarium med tillbehör: 2100
              Liggerunderlag under gruset, dubbla lager: 78
              Solfilm som bakgrund: 94

              Sen är det inget mer. Lite invånare följde med så där hade man väl tur. Men snart så köper jag väl mer fisk och växter, och rötter. Men det går att klara sig rätt bra faktiskt.

              Jag börjar också 3an på måndag, känns lite piss att man inte har någon aning om vad man ska göra för projekt. Så om man inte kokar ihop något med en kompis så lutar det åt att starta om akvariet på nytt.

              @ Hannesc: Smart drag att ha som mål att få yngel av någon ciklid. Dock kan man om man är lat, skaffa sig paletter eller bågfensciklid om man vill uppfylla målet väldigt lätt.

              Lycka till med projektet!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                haha aa precis. vill man vara riktigt avancerad o för en billig pennig kan man ju köpa skräp-scalarer o försöka få yngel på dom. kan ta typ 50 ggr innan de fattar :P haha

                Kommentar

                • Getingen
                  • August 2010
                  • 325

                  #9
                  Jag vill inte starta om mitt nuvarande akvarium då allting där är nästan perfekt enligt mig. Är riktigt nöjd med det Det jag behöver för att kunna starta upp ett nytt akvarium som kostar är självaste karet och ramp + ljusrör. Pump har jag och fiskar och växter kan jag leva med som utgift. Så hittar jag ett billigt akvarium så slår jag kanske till, dock har jag lite ont om plats på mitt rum också men ett till akvarium kan nog få plats.

                  Hade en liten plan på att försöka återskapa en biotop ifrån svenskt sjövatten också men då är det temperaturen som blir problemet, tydligen får inte den miljön vara värmare än 18 grader.

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Ursprungligen postat av Getingen

                    Hade en liten plan på att försöka återskapa en biotop ifrån svenskt sjövatten också men då är det temperaturen som blir problemet, tydligen får inte den miljön vara värmare än 18 grader.
                    Dessutom behöver det vara rätt stort om du ska kunna ha fiskar från svenka insjöar som aborre eller liknande.
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Okej okej. meddela senare vad du har valt att göra. Kan bli intressant.

                      Kommentar

                      • Getingen
                        • August 2010
                        • 325

                        #12
                        Japp jag kommer meddela, skolan börjar på onsdag.

                        Kommentar

                        • Raiju5
                          • June 2010
                          • 87

                          #13
                          Har sett ett kanske 25-30L för bara 50kr det är rejält billigt om den inte har några skador.. fasst det är kanske lite liten.. Men kolla igenom blocket så hittar du säkert något bra billigt
                          Senast redigerad av Raiju5; 19 September 2010, 20:48.

                          Kommentar

                          • Getingen
                            • August 2010
                            • 325

                            #14
                            Har inte presenterat förslaget för nån lärare än men har tänkt igenom detta noga och tror nog att det kan bli bra. Frågan är bara vad jag ska ha för biotop. Har just nu en Asien biotop med ett par invandrare och anubias Frågan är bara vad detta nya karet ska bli. Kommer ju bara vara en sorts fisk bortsett ifrån nån mal. Fiskarna jag ska ha vill jag ska vara lättlekta eftersom förökningen ska vara en del i projektet. Dock inte så enkelt som guppy ;P Funderar lite på prinsessor, eller nån amerikansk ciklid dock vet jag inte vilken art i så fall. Nån asien fisk har jag heller inget förslag på. Så hjälp mig med lite förslag och brainstorming.

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              det där med projekt och sponsor osv.... presentera projektet som ett litet miljö arbete.
                              Hur vattenkemin fungerar, vad lite som påverkar för att det ska gå snett om du är med mej?
                              Jämför akvariet med en sjö, vad som påverkar akvariets balans påvrkar ju naturen på samma sätt (fast i större mängd)

                              För det är ju verkligen trendigt med miljö insatser Och nu när det snart är val och allt.
                              Gå till miljöpartiets kontor i din kommun och presentera detta. du kanske får en liten slant?
                              Du kommer göra värsta grejen, samtidigt som du har kul
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...