Projektarbete på gymnasiet inom akvaristik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    Ursprungligen postat av c90368
    Hur gick det med projekt redovisningen?
    Redovisningen är avklarad inte än, det är det enda som jag har kvar. Men alla skriftliga rapporter är färdiga.


    Kan avslöja att jag nu är ägare till ett apistogramma baenschi inka 50 par. Jävligt snygga. Har suttit flera timmar och bara tittat. Har även kompletterat kakadua-paret. och har 1+2 där nu. Säljaren i butiken trodde inte det skulle vara några problem med dessa två paren i samma kar och jag håller med än så länge. Dom har ungefär halva karet var och överträder inte varandras gränser. Har bara skett nån enstaka gång och inget bråk har utbrutit. Däremot har jag proppfyllt med växter nu vilket jag tror behövs om detta ska vara möjligt. Växterna verkar lugna Apistorna väldigt mkt.

    Sen var jag ju också på MAFs auktion i malmö för några veckor sedan nu och fick med mig 7 Limia tridens hem.

    Så just nu har jag

    7 Limia tridens
    4 Blå platy
    4 siamesiska algätere
    1+2 apistogramma cacatuoides
    1+1 apistogramma baenschi inka 50

    Så det är ganska så fullt nu. Lurar dock lite på om man jag ska skaffa några pansarmalar. I så fall blir det max 4. Är man apistonörd rekommenderar jag kristianstad zoologiska. Var där för första gången i helgen och har aldrig sett så mycket Apistos i en butik tidigare. Bra priser och fina fiskar samt kunnig personal. Inka paret var absolut inte planerat förrän jag kom dit

    På växtfronten har jag också utökat och det är rejält med växter nu.

    Köpte en Crinum calamistratum i helgen som inte har planterats ännu. Svårt med placeringen med den växten men kan nog bli bra till slut. Svärdplantorna frodas och där har jag ju tre varianter. Red Flame, Parviflorus och Cordifolius. Red Flamen och Parviflorusen har adeptiv plantor som jag odlar upp i framkanten på akvariet just nu. Detta är bara tillfälligt. Har tänkt sälja/byta dessa när de blir förstora vilket kommer ske inom snar framtid.

    Har också skaffat mig två skott av Hygrophila corymbosa. De växer otroligt långsamt för att vara en stängselväxt. Dock är de väldigt fina.
    Limnophila sessiliflora växer på rejält dock har jag svårt att få den att trivas på ett visst ställe i akvariet. vet inte anledningen då det är bra med ljus. På övriga placeringar trivs den väldigt bra. Har också skaffat mig några skott av Ludwigia repens men har väldigt svårt att få den att trivas och bli snygg. Trodde inte detta vara någon svår växt. Annars har jag haft problem med Echinodorus vesuvius där bladen blir tunna och gul vita. Får hem en kruka Pogostemon helferi i nästa vecka som jag har tänkt använda som förgrundsväxt. Har också börjat gödda med PMDD sen två veckor tillbaka. Har märkt lite skillnad dock inte på de växter som jag har problem med (Ludwiga repens och E. vesuvius) Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få dom att trivas. Hydrocotyle leucocephala har äntligen börjat ta sig också. Tog väldigt lång tid innan den kom igång. I helgen är det tänkt att en del omplanteringar ska göras bild kommer efter det.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Super härlig läsning, här är allt och lite till på G

      Eftersom jag är Ap nörd så gillade jag den här frasen
      "Dom har ungefär halva karet var och överträder inte varandras gränser. Har bara skett nån enstaka gång och inget bråk har utbrutit. Däremot har jag proppfyllt med växter nu vilket jag tror behövs om detta ska vara möjligt. Växterna verkar lugna Apistorna väldigt mkt. "

      Det är just det som krävs, om det sedan är växter, löv eller grenar spelar nog inte så stor roll, men de måste få vara lite "privata" i sina revir.

      PDMM utan extra CO2 kan vara lite bökigt om man inte känner sitt kar väldigt bra. Jag har 400 liter med CO2 och fulldos PMDD vid vattenbyte och jag har 540 utan CO2 och med större fiskbelastning som jag ger PMDD.

      540 karet får en dos som väl är ca 66% av rekommenderad full dos och det fungerar hos mig. Men varje kar är unikt och kör man inte efter fulldos principen med max ljus, CO2 och vattenbyten varje vecka så måste man lära sig hur ens egna akvarium reagerar på olika doser. Detta är en lång process, man måste hålla en given dos minst tre månader för att kunna läsa av ett resultat.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        Nu är omplanteringen gjord. Blev ganska hyfsat. Bilder kommer senare idag om jag får någon skarpa på dom.

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          Här kommer bilderna!














          Filmer är också påväg och ska även försöka få några bilder på Inka-paret. Håll till godo med detta så länge. Feedback och kommentarer önskas!

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Det ser verkligen härligt ut! Vilka fräscha växter.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              Tack. Sågade till lite kokosnöt-grottor till apistosarna idag också. Blev två grottor och har en annan grotta byggd av stenar sen tidigare. Hoppas på yngel inom kort. Dom borde inte kunna motstå

              Kommentar

              • Getingen
                • August 2010
                • 325

                Haha, vad är det med Apistos och kokosnötter? Lek i ena skalet nu och ser ut att vara pågång i andra också :P

                Kommentar

                • Micke_1991
                  • June 2008
                  • 110

                  Roligt att det går bra med karet! Det ser jättefint ut tycker jag
                  Håller tummarna för goda resultat av leken då också(Y)

                  Kommentar

                  • Getingen
                    • August 2010
                    • 325



                    Använde en annan kamera denna gången och såg nu att det inte alls ser lika bra ut. Blir till att gå tillbaka den gamla nästa gång. Hoppas ni kan hålla till godo med detta så länge.

                    Kommentar

                    • Micke_1991
                      • June 2008
                      • 110

                      Hur går det med kakaduorna? rom, yngel?

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        ojoj, vilken video! växterna såg jättefina ut på bilden. Fiskarna måste trivas där i .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Getingen
                          • August 2010
                          • 325

                          Ursprungligen postat av Micke_1991
                          Hur går det med kakaduorna? rom, yngel?

                          Vet inte än, lite för tidigt att säga, men dom är aktiva kring grottan. Får hoppas på det bästa. Är det inte yngel på gång nu så öär det inte dröja länge innan det är det.

                          Kommentar

                          • Getingen
                            • August 2010
                            • 325

                            Eftersom projektarbetet är nerlagt så skapar jag en ny tråd och fortsätter uppdatera där



                            Uppdatering med nya bilder är gjort där!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...