Mitt 540L :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #16
    Ursprungligen postat av Klotte
    Trevligt projekt, ska bli kul att följa. Black Ghost är trevliga fiskar
    tack jag tycker dom verkar spännande och så är dom snygga

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #17
      kom iväg en sväng igår och köpt lite mer växter samt några stenar till karet
      ville haft jätte-vallis med hittade ingen så det fick bli en skog med skruv-vallis denna gången

      här kommer lite bilder på de nya växterna och hela karet, åsikter och tips?
      Bifogade filer

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Jag har en prenumeration på det här

        Men jag brukar avvakta med kommentarer tills det blivit ett "riktigt" projekt.

        Vad jag menar med det är att det är så många som skapar projekttrådar där de beskriver hur de bygger upp karet med all teknik och sen när det riktiga akvariearbetet börjar så hör man aldrig av dem igen.

        Så låt mina fleråriga trådar bli ett föredömme, tråden börjar när karet är inkört

        Hoppas på en lååång tråd
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #19
          okej

          ja detta är ju mitt första "riktiga" kar, alltså ett med lite storlek

          har 5 till kar på 19-200L i min etta

          men denna tråd ska jag försöka ha igång och hålla vid liv med jämna uppdateringar och med bilder

          fast det kommer ju inte hända mycket på en stund nu med tanke på att jag är i uppstart-stadiet nu.

          men jag mottager gärna tips och ideer om inredning, växter och fisk?
          det jag vet att jag vill ha är iaf fler koppar-tetror, en black ghost, lite olicka fina malar och några fina scalarer
          ge gärna förslag?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Jag har haft black ghost jag har läst om black ghost och jag har sett dem på Universeum i Göteborg.

            Fick dessutom en beskrivning av hur de fungerar av Lasse som jobbar på Univereum.

            Den dag jag har ett kar på 2000+ liter, då kanske jag kan fundera på black ghost. Men helst skulle det vara på 4000.

            Black ghost har ett förhållandevis kraftigt el-system och är nattjägare, hur tror du att övriga invånare mår med en sådan "nattgäst" när de ska vila?

            Resultatet blir stress hos övriga fiskar.

            Sorry om jag tog bort en dröm hos dig
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Håller med föregående talare om Ghosten. Har sett några st i olika kar men aldrig någon som sett välmående ut. Oftast går de i för små kar utan tillräckligt med skydd så de har inte varit allt för spännande. Men visst är de lockande med sin speciella form och simsätt!

              Reflekterade snabbt över ett annars väldisponerat kar att du satt anubias i sanden (aj) ganska ljusrikt (aj). Du verkar ha både vallisneria och svärdsplanta lagomt till bakom 2 fina rötter så mitt tips är att redan nu förankra dem där. Det kommer ju bli skuggigt där så det passar ju perfekt. I övrigt tycker jag du har fått till det riktigt bra, kanonfina rötter!
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • hult87
                • February 2010
                • 1287

                #22
                Ursprungligen postat av c90368
                Jag har haft black ghost jag har läst om black ghost och jag har sett dem på Universeum i Göteborg.

                Fick dessutom en beskrivning av hur de fungerar av Lasse som jobbar på Univereum.

                Den dag jag har ett kar på 2000+ liter, då kanske jag kan fundera på black ghost. Men helst skulle det vara på 4000.

                Black ghost har ett förhållandevis kraftigt el-system och är nattjägare, hur tror du att övriga invånare mår med en sådan "nattgäst" när de ska vila?

                Resultatet blir stress hos övriga fiskar.

                Sorry om jag tog bort en dröm hos dig

                okej, jag har bara läst beskrivningen här på forumet och trodde inte att den hade så kraftig el-system.
                jag är bara glad att få info och tips så jag inte skaffar en fisk som gör tillvaron jobbig för övriga invånare vill ju att alla ska må bra och fungera tillsammans! har du några förslag på fisk till detta kar? ska nog hålla mig mot SA, med undantag för mina praktbotia

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #23
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Håller med föregående talare om Ghosten. Har sett några st i olika kar men aldrig någon som sett välmående ut. Oftast går de i för små kar utan tillräckligt med skydd så de har inte varit allt för spännande. Men visst är de lockande med sin speciella form och simsätt!

                  Reflekterade snabbt över ett annars väldisponerat kar att du satt anubias i sanden (aj) ganska ljusrikt (aj). Du verkar ha både vallisneria och svärdsplanta lagomt till bakom 2 fina rötter så mitt tips är att redan nu förankra dem där. Det kommer ju bli skuggigt där så det passar ju perfekt. I övrigt tycker jag du har fått till det riktigt bra, kanonfina rötter!

                  blir till att skippa ghosten, vill ju att fisken ska må bra

                  tack för tipsen, kommer att plantera om lite, du har kommit med bra råd och tips i båda mina trådar tackar hemskt mycket för det, därför jag startar trådar tack ja rötterna är fina, stora och var väääldigt billiga

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #24
                    En mycket trevlig Sydamerikan är Nyckelhålsciklid, du kan skaffa sex stycken då får du säkert två par. De är ganska lätta att få lek på och har inte några jätte krav på pH osv.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #25
                      Ursprungligen postat av c90368
                      En mycket trevlig Sydamerikan är Nyckelhålsciklid, du kan skaffa sex stycken då får du säkert två par. De är ganska lätta att få lek på och har inte några jätte krav på pH osv.
                      okej tack så mycket, ska kolla upp dom

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        #26
                        kollade nitrit idag, låg på 0.2-0.3 rensade bort lite blad från plantorna som är längst bak till höger, tror den behöver lite tid för att rota sig, var väldigt korta rötter på den.

                        gjorde även ett VB på ca 20% och tillsatte filtermedia.

                        alla fiskar verkar må bra

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          #27
                          liten uppdatering

                          plantorna till höger har rotat sig och skickar ut skott.
                          nitrit har gått ner till 0.0.
                          har nu införskaffat 4st nyckelhålsciklider, de verkar må fint och är inte alls skygga som jag läst att de var
                          var på DM igår och skaffade en golden nugget, de hade erbjudande på den nu, passade mig perfekt, har alltid velat ha en
                          Har även fått hem lite mer växter som nu är i karet, endel har jag satt fast på rötter och stenar så de ska få växa fast
                          kommer en del bilder på det hela nu vill se många kommentarer

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            #28
                            lite bilder
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #29
                              Fina Nycklar
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Keibo
                                • November 2008
                                • 468

                                #30
                                Av vad jag förstått så "ser" black ghost med sitt "elsystem". Ungefär så som fladermöss med sina "ljud". Att ha en nattaktiv "rovfisk" med fiskar som är betydlig mindre än rovfisken kanske är stressande, men så länge de inte kan bli mat åt black ghosten så tycker jag absolut inte det är någon fara. Det tar t.o.m. flera månader innan en 10cm black ghost klipper någon tetra tippar jag (givetvis beroende på med vad och hur mycket man matar den.
                                Mvh. Peter

                                500L - Pelarakvarium

                                1500L - Under förändring

                                Kommentar

                                Arbetssätt...