230L Cayman 110 med DIY-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    #46
    Haha, ja det kräver mer tålamod och tid än jag trodde från början. Men det var mycket lättare att få det snyggt än vad jag trodde...
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #47
      Hur går det för dig ? Har du fått allt på plats än ?


      Ursprungligen postat av mklauser
      Haha, ja det kräver mer tålamod och tid än jag trodde från början. Men det var mycket lättare att få det snyggt än vad jag trodde...

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #48
        Jag är så imponerad Följer tråden med spänning och ser hur resultatet blir med vatten och fisk!
        Ursnyggt!!
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • mklauser
          • December 2009
          • 86

          #49
          Jo nu sitter det på plats. Ska låta siliconet torka till imorrn. Måste flytta mitt 100L för att få plats med det nya, så det blir projektet imorrn. Ska även försöka få nya akvariet på plats och fylla med vatten. Får fylla det ett par gånger innan jag sätter igång på riktigt. Ska ta drygt 50L från mitt andra kar. Kommer även ta och krama ur filtermaterialet och slänga i bakteriekulturen man fick till akvariet.
          Sen kommer några mollys få gå där någon vecka.
          25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
          230L SA + CA - DIY bakgrund

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #50
            Ja men du får ju börja hosta upp litta bilder ja det projektet hade jag med, att flytta mitt 112 samtidigt att fiskarna i det skulle flyttas över på andra sidan sedan sätta mitt 375 på den platsen, men var att tömma en massa i spannar, och i med fiskarna där, sen flytta 112:a över till andra väggen sen dit med 375:an där 112:an stod, men det gick faktiskt fort, det tog väl en 10-15 min att flytta det, låter jobbigare än vad det var


            Ursprungligen postat av mklauser
            Jo nu sitter det på plats. Ska låta siliconet torka till imorrn. Måste flytta mitt 100L för att få plats med det nya, så det blir projektet imorrn. Ska även försöka få nya akvariet på plats och fylla med vatten. Får fylla det ett par gånger innan jag sätter igång på riktigt. Ska ta drygt 50L från mitt andra kar. Kommer även ta och krama ur filtermaterialet och slänga i bakteriekulturen man fick till akvariet.
            Sen kommer några mollys få gå där någon vecka.

            Kommentar

            • mklauser
              • December 2009
              • 86

              #51
              Kolla inlägg 43.

              Jo, jag var på ÖB och fixade två 35L backar som får agera fiskhem i någon timme, samt agera vattenbehållare med mina två 10L spannar! Massa meck blir det...

              Ursprungligen postat av Hallander
              Ja men du får ju börja hosta upp litta bilder ja det projektet hade jag med, att flytta mitt 112 samtidigt att fiskarna i det skulle flyttas över på andra sidan sedan sätta mitt 375 på den platsen, men var att tömma en massa i spannar, och i med fiskarna där, sen flytta 112:a över till andra väggen sen dit med 375:an där 112:an stod, men det gick faktiskt fort, det tog väl en 10-15 min att flytta det, låter jobbigare än vad det var
              25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
              230L SA + CA - DIY bakgrund

              Kommentar

              • Hallander
                • August 2010
                • 580

                #52
                Sounds good ! ska kika genast

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #53
                  Jäklar, det blev ju riktigt bra, och härlig färg på stenen med ! Vad blir det för grus/sand ?



                  Ursprungligen postat av mklauser
                  Kolla inlägg 43.

                  Jo, jag var på ÖB och fixade två 35L backar som får agera fiskhem i någon timme, samt agera vattenbehållare med mina två 10L spannar! Massa meck blir det...

                  Kommentar

                  • mklauser
                    • December 2009
                    • 86

                    #54
                    Det blir Julas blästersand. Köpte två säckar idag. Tror det kommer bli jäkligt snygg kontrast mellan den mörka bakgrunden, ljus sand och lite grönsaker. Kanske en och annan fisk sen också
                    Vill ha en del sten i också, men jag vet inte om lavastenen jag har i 100L karet kommer passa. Blir till att prova sig fram.
                    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                    230L SA + CA - DIY bakgrund

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      #55
                      Mycket läckert ! kör också på julas, enormt nöjd ! 'Ja eller varför inte någonslags skiffer ? Enligt mig tycker jag det är ur läckert när man staplar det så det blir så där raka linjer, men kanske inte passar in så bra i ditt iomed du kör med "rund" liknande bakgrund. Men man får testa sig fram, och det blir säkert hur bra som helst.
                      Jag fick i mina firar idag, trodde dem skulle vara skygga nu i det nya, har ju pygocentrus nattereri som är kända för det, men jäklar du, dem simmar enormt mycket fram och tillbaks, trivs redan efter så kort varsel, kul att se


                      Ursprungligen postat av mklauser
                      Det blir Julas blästersand. Köpte två säckar idag. Tror det kommer bli jäkligt snygg kontrast mellan den mörka bakgrunden, ljus sand och lite grönsaker. Kanske en och annan fisk sen också
                      Vill ha en del sten i också, men jag vet inte om lavastenen jag har i 100L karet kommer passa. Blir till att prova sig fram.

                      Kommentar

                      • mklauser
                        • December 2009
                        • 86

                        #56
                        Fan vad roligt att få släppa i firrarna! Kommer dröja ett tag tills mina får flytta in. Åker till Strängnäs den 4:e så vattnet kommer få stå och gosa till sig med aspirantmollysarna i drygt tå veckor! Sen får de "riktiga" fiskarna hoppa i! (inget ont om mollys, inte min favorit bara - sambon gillar dem)
                        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                        230L SA + CA - DIY bakgrund

                        Kommentar

                        • Hallander
                          • August 2010
                          • 580

                          #57
                          Ja sjukt härligt var det ! Ja men då har vattnet fått stått o dra sig ett tag ! I med en pumpen med som varit igång innan så hela det här bakteriebunken får dra runt på sig
                          Jag har ju pygocentrus, och släppte i en parktbotia, måtte den klara sig för jag hade fått sniglar i mitt, men min ena mal som varit med dem i 112an som är mindre än praktbotian klara sig hur fint som helst, så hoppas för all del det funkar, minsta lilla tecken så får annars den åka i frugans kar igen


                          Ursprungligen postat av mklauser
                          Fan vad roligt att få släppa i firrarna! Kommer dröja ett tag tills mina får flytta in. Åker till Strängnäs den 4:e så vattnet kommer få stå och gosa till sig med aspirantmollysarna i drygt tå veckor! Sen får de "riktiga" fiskarna hoppa i! (inget ont om mollys, inte min favorit bara - sambon gillar dem)

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            #58
                            Ser mysigt ut , Kanske slänga ner någon vacker rot också
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            • mklauser
                              • December 2009
                              • 86

                              #59
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              Ser mysigt ut , Kanske slänga ner någon vacker rot också
                              Nja, jag tror inte det blir någon rot. Tar för mycket plats tycker jag. Är egentligen inget fan av akvarium med mycket växter i, men eftersom jag var tvungen att sälja mina malawi för några månader sen så får det ju bli lite växter. Planerna finns dock på att göra om till Malawi eller någon annan rolig stenbiotop igen.

                              Vill hitta någon rolig dvärgciklid att ha i karet dock, så man kan få lite action! har funderat på fjärilsciklid, men jag vet inte. Förslag?
                              25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                              230L SA + CA - DIY bakgrund

                              Kommentar

                              • mklauser
                                • December 2009
                                • 86

                                #60
                                Nu börjar det närma sig!!!

                                Hejsan!
                                Nu har det hänt saker!
                                För det första är akvariet på plats och det gamla flyttat. Men ni vet hur det kan vara, man vill passa på och göra allt det där man tänkt när man ändå har chansen. Så jag och sambon fick ett sånt där "Vi-målar-om-sovrummet-nu-när-akvariet-ändå-är-tömt-och-går-att-flytta-på"-infall. Så bort till cheapy för att handla färg och sen hem och börja måla! Resultatet blev riktigt bra!
                                Men nog om det, pappa var här igår och hjälpte till att lyfta akvariet på plats och inspektera bakgrunden (han lyckades odla VF-scalarer i sin ungdom som en liten parantes).

                                Sand är ifylld och just nu håller jag på och tömmer vatten för första gången, blir ett par gånger till innan jag startar igång det på riktigt.
                                Har klämt ur filtermaterialet från 100L akvariet i en spann vatten och lagt i det nya filtermaterialet, häller även i allt i akvariet sen.

                                Jag är grymt nöjd med resultatet, det blir så jäkla snyggt!

                                Här kommer lite bilder:

                                Kaoset när 100L skulle flyttas för att ge rum åt det nya!


                                100L flyttat och nya bänken på plats, ungefär här kom vi på att det var en bra idé att måla om sovrummet! Notera ful vit färg på väggarna!


                                Färdigmålat och akvariet är lyft på plats.


                                Bättre bild på helheten.


                                Sanden på plats + en styck sambo reflekteras i glaset!


                                Sanden igen.


                                Vattenfyllt för första gången! Lite mörk bild, men den visar rätt bra hur det ser ut!



                                Hoppas jag kan hinna få igång karet ikväll, och släppa ner aspirantfiskarna imorrn. Åker iväg en vecka på lördag så det är inte världens bästa timing, men iofs så är det inkört när jag kommer hem (om inget tråkigt händer).
                                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                                230L SA + CA - DIY bakgrund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...