230L Cayman 110 med DIY-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    230L Cayman 110 med DIY-bakgrund

    Halloj!
    Var och köpte mitt nya akvarium igår, men jag hade inte tid att fixa något med det alls eftersom jag var tvungen att åka och jobba.
    Det är ett Cayman 110 på 230L.
    Min tanke är nu att göra en egen bakgrund. Vilken metod jag ska använda har jag inte bestämt än.
    Har en idé om att göra den i fogskum, men jag vet inte riktigt om det fäller giftiga ämnen i vattnet.
    Någon som vet?

    Iallafall, här kommer några bilder att börja med:

    En av de två lådorna (tunga = ont i kroppen dagen idag eftersom man är för manlig för att ta hissen)


    Låda två innehållande möbeln - ännu tyngre.


    Uppackningen


    Karet


    Jag får se när jag hinner börja med bakgrunden, förhoppningsvis idag om det är någon som vet ifall byggskum går att använda utan problem.

    Tjenixen
    / Matthias
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    #2
    Efter att ha varit iväg till cheapy och köpt fogskum och gjort lite tester så överger jag idéen och kommer använda frigolit istället. Lättare att forma och arbeta med.
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund

    Kommentar

    • Zureel
      • June 2010
      • 139

      #3
      vad sägs om rosa byggskum vet inte det korrekta namnet inte lika smuligt som frigolit och lite tåligare men fortfarande lätt att arbeta med

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av mklauser
        Har en idé om att göra den i fogskum, men jag vet inte riktigt om det fäller giftiga ämnen i vattnet.
        Någon som vet?

        Fogskum är polyuretan, vilket är ok i uthärdat skick.
        Själv använder jag bara lagningscement för då slipper jag limma in bakgrunden i karet.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • mklauser
          • December 2009
          • 86

          #5
          Har tagit hem ett par plattor frigolit nu, så det blir att börja forma och karva imorrn. Kommer vara frigolit i hela lägenheten!
          25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
          230L SA + CA - DIY bakgrund

          Kommentar

          • mklauser
            • December 2009
            • 86

            #6
            Tjenare!
            Bakgrunden är påbörjad. Jag använder 2cm tjock frigolit, inte helt optimalt men det var det jag redan hade.
            Jag har limmat ihop två plattor som grundbakgrund och sedan limmat på bitar för att få lite formationer.

            Två plattor limmade med grovidéer på.



            Här har jag limmat på bitar och även gjort en liten fusklista med nummer så jag kan hålla koll på djupet på bitarna.



            Lite stenar jag hade i källaren som jag tänkt limma på senare, om de passar, för att få lite naturligare känsla.



            Har man bara en tvåa så blir det rörigt i köket!



            Kommer fler uppdatering senare när siliconet torkat lite!
            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
            230L SA + CA - DIY bakgrund

            Kommentar

            • mklauser
              • December 2009
              • 86

              #7
              Halloj!
              Nu är det färdigkarvat.
              Gjorde klart bakgrunden igårkväll och jag karvade också ut en liten klipp-/grottdel som ska siliconas fast på bottenfrigoliten.
              Jag gick över allt med värmepistol också, det luktar giftigt med smält frigolit!

              Klipp-/grottdelen med lite sten pålimmade för att ge lite realistisk känsla (det är tanken iallafall)


              Annan vinkel


              Själva bakgrunden, lite kass bild men man ser kanske lite.


              Nu ska jag iväg och spela in ett band i studion, så jag kanske hinner slänga på ett lager fix ikväll!
              Tjipp tjipp
              25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
              230L SA + CA - DIY bakgrund

              Kommentar

              • mklauser
                • December 2009
                • 86

                #8
                Jag har haft väldigt lite tid att pyssla med bakgrunden nu, och kommer inte ha tid förrän måndag kanske.

                En fråga: Är det något jag ska tänka på när jag skaffar lack? Vill inte köpa Epotex dyra lack.
                Jag har en burk Landora Universallack (den är baserad på uretanalkyd om det är till någon hjälp), funkar den att använda?
                Tack för hjälpen.
                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                230L SA + CA - DIY bakgrund

                Kommentar

                • mklauser
                  • December 2009
                  • 86

                  #9
                  Nu är alla lager fix på plats och bakgrunden är även delad för att få ner den i akvariet.
                  Var och köpte lack, vattenfärg och silikon idag. Hittade inte Epolan V men jag frågade en snubbe om ett annat två-komponentslack från Nordsjö/Sadolin, och enligt honom och även nordsjös tekniska avdelning så är det exakt samma lack bara att det står Nordsjö/Sadolin på den. Hoppas det stämmer!

                  Iallafall, har även gjort en, enligt mig, smart grej. Istället för att bara ha en vanlig frigolitplatta under grusen så karvade jag lite på den och har lagt ett lager fix så det blir mer som en riktig stenbotten. Ser kanske snyggare ut om jag skaffar lite fisk som gräver mycket.

                  Lite bilder från veckan som gått:

                  Sakerna jag köpte idag: Lack, vattenfärg och silikon


                  Provar bakgrunden i akvariet, fick justera lite småsaker, men den passar! Provar även ut min grott-/klippdel.


                  En annan vinkel på samma sak.


                  Bottenplattan med grott-/klippdelen fastsatt och cementad (i brist på bättre ord)


                  Skriv gärna! Vill få all input på det här projektet, bra eller dålig!

                  / Matthias
                  25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                  230L SA + CA - DIY bakgrund

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    Ser snyggt ut. Något som är viktigt är att verkligen hela ytan är behandlad på frigoliten och mer än 1 gång.. Kommer det in bara en liten vatten droppe i det så kan du slänga det. Då möglar allt .

                    Men du har fått till det riktigt snyggt måste jag säga

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      #11
                      Det där blev ju läckert ! mycket skit i lägenheten nu ? haha, du skall se mitt garage, det är en riktig bomb där inne kolla gärna in min tråd på min bakgrund. "Back to nature bakgrund till ett 325 liters" tror jag den heter Lycka till !




                      Ursprungligen postat av mklauser
                      Nu är alla lager fix på plats och bakgrunden är även delad för att få ner den i akvariet.
                      Var och köpte lack, vattenfärg och silikon idag. Hittade inte Epolan V men jag frågade en snubbe om ett annat två-komponentslack från Nordsjö/Sadolin, och enligt honom och även nordsjös tekniska avdelning så är det exakt samma lack bara att det står Nordsjö/Sadolin på den. Hoppas det stämmer!

                      Iallafall, har även gjort en, enligt mig, smart grej. Istället för att bara ha en vanlig frigolitplatta under grusen så karvade jag lite på den och har lagt ett lager fix så det blir mer som en riktig stenbotten. Ser kanske snyggare ut om jag skaffar lite fisk som gräver mycket.

                      Lite bilder från veckan som gått:

                      Sakerna jag köpte idag: Lack, vattenfärg och silikon


                      Provar bakgrunden i akvariet, fick justera lite småsaker, men den passar! Provar även ut min grott-/klippdel.


                      En annan vinkel på samma sak.


                      Bottenplattan med grott-/klippdelen fastsatt och cementad (i brist på bättre ord)


                      Skriv gärna! Vill få all input på det här projektet, bra eller dålig!

                      / Matthias

                      Kommentar

                      • mklauser
                        • December 2009
                        • 86

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hallander
                        Det där blev ju läckert ! mycket skit i lägenheten nu ? haha, du skall se mitt garage, det är en riktig bomb där inne kolla gärna in min tråd på min bakgrund. "Back to nature bakgrund till ett 325 liters" tror jag den heter Lycka till !
                        Jo, mycket skit blir det, men om man är duktig och dammsuger lite då och då så funkar det! Isolerade min studio med frigolit för något år sedan - inte roligt! Små frigolitkulor överallt och är man det minsta statiskt laddad så försvinner de ju inte heller.

                        Din bakgrund blir skitcool! Man är rätt sugen på att få igång akvariet någon gång, eller hur?

                        Ser snyggt ut. Något som är viktigt är att verkligen hela ytan är behandlad på frigoliten och mer än 1 gång.. Kommer det in bara en liten vatten droppe i det så kan du slänga det. Då möglar allt .

                        Men du har fått till det riktigt snyggt måste jag säga
                        Tackar. Jag får kladda på lack som tusan i alla skrymslen och vrår. Ska lacka den minst två gånger, beroende på hur långt lacken räcker också!
                        Senast redigerad av mklauser; 23 August 2010, 15:20.
                        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                        230L SA + CA - DIY bakgrund

                        Kommentar

                        • Hallander
                          • August 2010
                          • 580

                          #13
                          Haha det där med att dammsuga under tiden fanns inte med i mitt tidsschema ..
                          Tack så mycket oh jag håller på att bli galen, kan knappt sova om nätterna
                          Men har sista lagret kvar att lacka, sen ska jag köpa 2 raster när jag slutat jobba så man får satt dit dem också



                          Ursprungligen postat av mklauser
                          Jo, mycket skit blir det, men om man är duktig och dammsuger lite då och då så funkar det! Isolerade min studio med frigolit för något år sedan - inte roligt! Små frigolitkulor överallt och är man det minsta statiskt laddad så försvinner de ju inte heller.

                          Din bakgrund blir skitcool! Man är rätt sugen på att få igång akvariet någon gång, eller hur?

                          Tackar. Jag får kladda på lack som tusan i alla skrymslen och vrår. Ska lacka den minst två gånger, beroende på hur långt lacken räcker också!

                          Kommentar

                          • mklauser
                            • December 2009
                            • 86

                            #14
                            Tur att du kan hålla på i garaget då. jag måste ju försöka laga mat och sånt varje dag, inte kul om man har frigolit överallt. Plus att tjejen inte tyckt om det så mycket haha
                            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                            230L SA + CA - DIY bakgrund

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              #15
                              Haha det kan jag tro ! men se det som en liten extra krydda med tuggmotstånd


                              Ursprungligen postat av mklauser
                              Tur att du kan hålla på i garaget då. jag måste ju försöka laga mat och sånt varje dag, inte kul om man har frigolit överallt. Plus att tjejen inte tyckt om det så mycket haha

                              Kommentar

                              Arbetssätt...