230L Cayman 110 med DIY-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    #16
    Kommer knastra gött i tänderna av fixet också...

    Nu har jag målat och även blivit tvungen att bättra på fixet på några ställen så jag är säker på att lacken kommer åt överallt!
    Får se om jag tar och målar med en lite ljusare grå sen eller inte, kanske blev lite mörkt?

    Bilder från spektaklet:

    Alla delarna målade.


    Vänstra halvan av bakgrunden


    Högra sidan


    Bottenenheten fick också lite färg


    Bottengrottans baksida


    /Matthias
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #17
      Ojoj blir rena pusslet för dig ! Men ska nog gå sig ann, ingen tvivel.
      Haha jag satte precis i mitt i mitt kar, har ju byggt ut trästammen, så har jag ett stag i akvariet, så fick först inte i det, men sen kom jag på att jag kan föra i det från andra sidan var lite rädd för att mitt mått inte skulle stämma ihop med den andra lilla biten, för jag tog bara mått på måfå, men minsann det sitter klockrent, vilken lättnad haha


      Ursprungligen postat av mklauser
      Kommer knastra gött i tänderna av fixet också...

      Nu har jag målat och även blivit tvungen att bättra på fixet på några ställen så jag är säker på att lacken kommer åt överallt!
      Får se om jag tar och målar med en lite ljusare grå sen eller inte, kanske blev lite mörkt?

      Bilder från spektaklet:

      Alla delarna målade.


      Vänstra halvan av bakgrunden


      Högra sidan


      Bottenenheten fick också lite färg


      Bottengrottans baksida


      /Matthias

      Kommentar

      • mklauser
        • December 2009
        • 86

        #18
        Ursprungligen postat av Hallander
        Ojoj blir rena pusslet för dig ! Men ska nog gå sig ann, ingen tvivel.
        Haha jag satte precis i mitt i mitt kar, har ju byggt ut trästammen, så har jag ett stag i akvariet, så fick först inte i det, men sen kom jag på att jag kan föra i det från andra sidan var lite rädd för att mitt mått inte skulle stämma ihop med den andra lilla biten, för jag tog bara mått på måfå, men minsann det sitter klockrent, vilken lättnad haha
        Jepp det är lite pussel men jag har haft i den nu några gånger och kollat så det verkligen funkar. Mittstagen i karet går att ta bort, men då måste jag skruva bort locket och det pallar jag inte mecka med så det fick bli att dela den stället.
        Testade du inte att sätta ner bakgrunden i akvariet först? Det hade jag inte vågat!
        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
        230L SA + CA - DIY bakgrund

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #19
          Aha okay, ja det blir bara att sätta på ordentligt med silicon haha nej det är klart hade nog inte jag heller orkat :P
          Jag behöver inte så mycket silicon tror jag, för mitt sitter riktigt tajt och bra så den lär inte flytta sig iaf
          Nja asså jag tog mått, och så testa jag bara med den stora biten och det gick bra att sätta i, sen tog jag ett nytt mått på den lilla biten, och då testa jag aldrig att sätta i de, och så hade jag redan börjat med fixen och lackeringen så kom jag på det sen, och då bad jag till gud att det skulle få plats, och det är precis att den gjorde det också haha, så drygt det hade varit att kapa den när man redan gjort allt haha..

          Ursprungligen postat av mklauser
          Jepp det är lite pussel men jag har haft i den nu några gånger och kollat så det verkligen funkar. Mittstagen i karet går att ta bort, men då måste jag skruva bort locket och det pallar jag inte mecka med så det fick bli att dela den stället.
          Testade du inte att sätta ner bakgrunden i akvariet först? Det hade jag inte vågat!

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #20
            Riktigt fint, ska bli kul att se resultatet, och Majki01 har fel cellplasten kommer inte att mögla.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              #21
              TACK SIMON ! Jag har gått och nojat för det hela dagen idag sen jag läste det. för jag har såna jobbiga springor/hål i mitt så jag kan inte vara 100% säker på om jag täckt även om jag gjort så gott jag kan, och lagt på så pass mycket lack och hoppats på att det runnit in där det skall.
              Men sen slog tanken mig, inte alla som lackat baksidan och så och att deras bakgrund klarat sig hur bra som helst, och då borde det ju ha "mögla" där ?
              Var mest en tanke som försökte coola ner mig lite



              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Riktigt fint, ska bli kul att se resultatet, och Majki01 har fel cellplasten kommer inte att mögla.

              Kommentar

              • mklauser
                • December 2009
                • 86

                #22
                Har glömt att säga att bottengrottan kommer vara täckt av sand och fiskarna ska själva få gräva och hitta grottorna. Ska bara vara toppdelen som ska vara synlig.
                Åker till Jula imorrn och köper deras blästersand. Vad tror ni, räcker en säck (25kg) eller ska jag ta två? Vill ha ett rätt tjockt lager.

                Ursprungligen postat av Hallander
                Aha okay, ja det blir bara att sätta på ordentligt med silicon haha nej det är klart hade nog inte jag heller orkat :P
                Jag behöver inte så mycket silicon tror jag, för mitt sitter riktigt tajt och bra så den lär inte flytta sig iaf
                Nja asså jag tog mått, och så testa jag bara med den stora biten och det gick bra att sätta i, sen tog jag ett nytt mått på den lilla biten, och då testa jag aldrig att sätta i de, och så hade jag redan börjat med fixen och lackeringen så kom jag på det sen, och då bad jag till gud att det skulle få plats, och det är precis att den gjorde det också haha, så drygt det hade varit att kapa den när man redan gjort allt haha..
                Jepps, rejält med silikon blir det. Kruxet blir att dölja skarven, men det löser jag sen! Jag fick ta bort en liten bit efter jag hade haft på fixet eftersom jag inte räknade med att silikonet i karet tar upp några mm, men nu passar den bra och jag kommer bara punktsilikona den på plats.
                Det är skönt när det bara funkar ibland! haha

                Hoppas det räcker att bara ha sanden över bottenplattan, eventuellt får det bli en klick silikon precis under grottan eftersom det är lite extra flytkraft där.

                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                Riktigt fint, ska bli kul att se resultatet, och Majki01 har fel cellplasten kommer inte att mögla.
                Tackar! Kan det inte vara så att det är fixet som kan börja mögla?
                Senast redigerad av mklauser; 23 August 2010, 22:11.
                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                230L SA + CA - DIY bakgrund

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #23
                  Ja just det ja, det är det där lilla man inte tänker ibland på med silikon, om jag ska vara ärlig så tänkte inte jag alls på det förrän du sa det haha, men jag klarar nog mig rätt bra på att bara ta där bak.
                  Jag vet inte hur det har varit med dig, men för mig jag har nog aldrig haft sånt flyt som jag har haft nu, har inte stött på några allvarliga problem alls, det ända vad att frugan la på lite för mycket lack och det har inte torkat än riktigt, och det var sen igår, men dock har den legat ute i garaget och där är lite svart och fuktigt inne så tog in det hos mig nu så får se hur det ser ut imorgon, tror dock inte det är några problem faktiskt. Det lägger väl sig med tiden.
                  Jo på grottan får du nog ta i lite extra, som du säger med lyftkraften.

                  Tror faktiskt inte fixet kommer mögla, mer att det kanske löser upp sig lite. Vet dock inte riktigt, bara min tanke

                  Ursprungligen postat av mklauser
                  Jepps, rejält med silikon blir det. Kruxet blir att dölja skarven, men det löser jag sen! Jag fick ta bort en liten bit efter jag hade haft på fixet eftersom jag inte räknade med att silikonet i karet tar upp några mm, men nu passar den bra och jag kommer bara punktsilikona den på plats.
                  Det är skönt när det bara funkar ibland! haha

                  Hoppas det räcker att bara ha sanden över bottenplattan, eventuellt får det bli en klick silikon precis under grottan eftersom det är lite extra flytkraft där.



                  Tackar! Kan det inte vara så att det är fixet som kan börja mögla?

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #24
                    Behöver inte oroa dig att det möglar, jag har kört med frigolit i 12 år utan mögel, vet inte varför Majki01 tror att frigoliten möglar. Följ bara instruktionerna som du hittat, antar att du har hittat någon DIY sida om visar ungefär hur man gör. Om det kommer några hinder så finns det tusentals zoopetare hör som har lösningar. Cellplast möglar inte, så det ska du inte oroa dig för.

                    När jag gjorde min bakgrund till mitt lilla 100L tank då lackade jag alla sidor förutom baksidan som jag limmade fast på glaset. då var ju inte den så tjock så det gick ju inte mycket lack åt sidorna, jag var mest noga med där jag satt spaklet och färgen.


                    Har aldrig hört talas om att husfix möglar, det är ju som sagt inte organsikt.
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      #25
                      Oj 12 år, bra tid ! Men det låter suveränt. Jag har också tagit sidorna på mitt men inte baksidan, så det ska nog minsann gå för sig.. Skönt nu fick du mig på banan igen


                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      Behöver inte oroa dig att det möglar, jag har kört med frigolit i 12 år utan mögel, vet inte varför Majki01 tror att frigoliten möglar. Följ bara instruktionerna som du hittat, antar att du har hittat någon DIY sida om visar ungefär hur man gör. Om det kommer några hinder så finns det tusentals zoopetare hör som har lösningar. Cellplast möglar inte, så det ska du inte oroa dig för.

                      När jag gjorde min bakgrund till mitt lilla 100L tank då lackade jag alla sidor förutom baksidan som jag limmade fast på glaset. då var ju inte den så tjock så det gick ju inte mycket lack åt sidorna, jag var mest noga med där jag satt spaklet och färgen.


                      Har aldrig hört talas om att husfix möglar, det är ju som sagt inte organsikt.

                      Kommentar

                      • mklauser
                        • December 2009
                        • 86

                        #26
                        Ursprungligen postat av Hallander
                        Ja just det ja, det är det där lilla man inte tänker ibland på med silikon, om jag ska vara ärlig så tänkte inte jag alls på det förrän du sa det haha, men jag klarar nog mig rätt bra på att bara ta där bak.
                        Jag vet inte hur det har varit med dig, men för mig jag har nog aldrig haft sånt flyt som jag har haft nu, har inte stött på några allvarliga problem alls, det ända vad att frugan la på lite för mycket lack och det har inte torkat än riktigt, och det var sen igår, men dock har den legat ute i garaget och där är lite svart och fuktigt inne så tog in det hos mig nu så får se hur det ser ut imorgon, tror dock inte det är några problem faktiskt. Det lägger väl sig med tiden.
                        Jo på grottan får du nog ta i lite extra, som du säger med lyftkraften.

                        Tror faktiskt inte fixet kommer mögla, mer att det kanske löser upp sig lite. Vet dock inte riktigt, bara min tanke
                        Har inte haft några problem med den heller. Ta i trä.
                        Största problemet är väl egentligen att få till det rent estetiskt så man blir nöjd. Men har man bara en plan på unefär hur man vill att det ska se ut så går det ju rätt bra. Dock så skiljer sig min bakgrund rätt mycket från vad jag tänkte från början eftersom man får idéer under tiden man sitter och karvar. Men till det bättre för min del iaf!
                        Hoppas nu bara att man kan lita på att lacken är samma som Epolan V. Vill inte ha några otrevliga överraskningar!

                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        Behöver inte oroa dig att det möglar, jag har kört med frigolit i 12 år utan mögel, vet inte varför Majki01 tror att frigoliten möglar. Följ bara instruktionerna som du hittat, antar att du har hittat någon DIY sida om visar ungefär hur man gör. Om det kommer några hinder så finns det tusentals zoopetare hör som har lösningar. Cellplast möglar inte, så det ska du inte oroa dig för.

                        När jag gjorde min bakgrund till mitt lilla 100L tank då lackade jag alla sidor förutom baksidan som jag limmade fast på glaset. då var ju inte den så tjock så det gick ju inte mycket lack åt sidorna, jag var mest noga med där jag satt spaklet och färgen.


                        Har aldrig hört talas om att husfix möglar, det är ju som sagt inte organsikt.
                        Jo, jag har kollat nästan alla (tror jag) trådar där folk gör egna bakgrunder här på zoopet, men det är en annan sak när man ska göra det själv. Därför är det hur bra som helst att man kan få snabba och bra svar här!!!

                        Nej det är nog som ni säger att det inte möglar, men det kan väl lösas upp eller släppa en massa skit i vattnet om man inte täcker det ordentligt...
                        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                        230L SA + CA - DIY bakgrund

                        Kommentar

                        • Hallander
                          • August 2010
                          • 580

                          #27
                          Härligt ! Jo det är sant, och det har du rätt i när man väl står där så ploppar en och en annan sak upp i huvet, och lika bra att följa det för det blir ju alltid bäst så Hört många som kört epolan och den ska ju vara omtalad bland folket och jag körde även det på min också, jag dela upp så jag tog 1/3 del utav den, så har använt 2/3 delar utav den nu Så vi kan nog förhoppnings vara säkra iaf, säger som dig. Ta i trä




                          Ursprungligen postat av mklauser
                          Har inte haft några problem med den heller. Ta i trä.
                          Största problemet är väl egentligen att få till det rent estetiskt så man blir nöjd. Men har man bara en plan på unefär hur man vill att det ska se ut så går det ju rätt bra. Dock så skiljer sig min bakgrund rätt mycket från vad jag tänkte från början eftersom man får idéer under tiden man sitter och karvar. Men till det bättre för min del iaf!
                          Hoppas nu bara att man kan lita på att lacken är samma som Epolan V. Vill inte ha några otrevliga överraskningar!



                          Jo, jag har kollat nästan alla (tror jag) trådar där folk gör egna bakgrunder här på zoopet, men det är en annan sak när man ska göra det själv. Därför är det hur bra som helst att man kan få snabba och bra svar här!!!

                          Nej det är nog som ni säger att det inte möglar, men det kan väl lösas upp eller släppa en massa skit i vattnet om man inte täcker det ordentligt...

                          Kommentar

                          • mklauser
                            • December 2009
                            • 86

                            #28
                            Ja jag får göra likadant och dela upp lacken i tre. Ser inte fram emot att stå i köket med en massa nyttiga lackångor precis, men man får öppna fönsterna och sätta en golvfläkt som suger ut luften. Borde ge lite ventilation iaf...
                            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                            230L SA + CA - DIY bakgrund

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              #29
                              Ja den kan vara lite smått stark men vädra länge så skall det nog gå bra, på med spisfläkten också



                              Ursprungligen postat av mklauser
                              Ja jag får göra likadant och dela upp lacken i tre. Ser inte fram emot att stå i köket med en massa nyttiga lackångor precis, men man får öppna fönsterna och sätta en golvfläkt som suger ut luften. Borde ge lite ventilation iaf...

                              Kommentar

                              • Constantine
                                • September 2009
                                • 431

                                #30
                                Snyggt...ska själv köpa likadant kar inom kort...vad fick du ge för ditt?
                                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...