375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt
    Som jag skrev tidigare, för att stänktetrorna ska ha utrymme att hoppa upp när de leker.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av Vanish
    Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare!
    Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.
    Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.
    Klarnar det inte så är det bara att fråga.

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.
    Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare!

    Lämna en kommentar:


  • fergu65
    svarade
    Vill bara säga wow vilket nice kar snyggaste man sett på länge go on ..

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Tack alla, kul att ni gillar det!
    Mossan är taiwanmossa, en snygg men besvärlig mossa. Besvärlig på det sättet att den inte fäster själv på underlag så det gäller att surra den noggrannt som tusan. Ska kanske byta ut den mot christmas så småningom.
    Japp, det är glosso som bottentäckare, med lite E. Tenellus insprängt, något som kanske inte syns i den gryniga videon. Sen är den växten som påminner om vallisneria som någon undrade över sagittaria subulata. Håller mig till lätta växter då jag har lite begränsat ljus och bara mäsk.
    Haha när jag läste om glosso verkar den ju skitsvår :P Hur går det ihop egentligen? ^^

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av tommy_g
    Moving Waves> Fick du mitt PM?
    Japp, jag återkommer om det men som kort svar så låter det bra det du skrev.

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Moving Waves> Fick du mitt PM?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Tack tack!
    Det är extra gôtt att få se så fina Nyckehålsciklider! Dessutom i en så enormt skön inredning och miljö! Jag hade ju egentligen inget direkt att tillägga, eller kommentera, bara säga att det är förbaskat härligt att se fina bilder och filmer på välskötta och välmående kar! Ditt är verkligen ett av dom!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Känn dig stolt till detta otroligt fina kar...så himla snyggt.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Grymt fint kar, härliga Nyckelhål och ja... förbannat snyggt, alltihop! Ville bara "chima in" med resten!
    Tack tack!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Jag bara MÅSTE släpa med mig Fia (dalmatin) och komma och hälsa på dig och se karet live Vilka stiliga nyckelhål du har förresten!
    Bara att kika förbi. Ska hälsa det till dem. Jo de har verkligen kommit igång, det är 2 hanar som är konstant leksugna och tjafsar mycket om var revirgränsen ska gå. Händer faktiskt att de tar en kort fight då och då.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    jäkligt snyggt! men varför så lite vatten i??
    Tack! För att ge stänktetrorna lite hopputrymme. Har faktiskt haft lek en gång, åtminstone, vilket var riktigt häftigt att se. Hanen och honan hakar i varandra och hoppar upp, i det här fallet till täckglaset, där de klubbar fast 2-3 sekunder och lägger ägg. Sen upprepar de det en stund och efteråt håller hanen koll och stänker lite vatten på äggsamlingen då och då med stjärtfenan. Läckert beteende!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Grymt fint kar, härliga Nyckelhål och ja... förbannat snyggt, alltihop! Ville bara "chima in" med resten!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...