375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Vimsa
    svarade
    Jag håller med

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Vore trevligt med lite bilder nu.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Oj tack!
    Har inte uppdaterat på evigheter och kan tyvärr inte lägga in bilder nu för guldet har tagit slut. Har hänt en del som jag snabbt kan sammanfatta. Gjorde en rescape som utlöste en cyanoattack, förmodligen för att jag röjde upp en massa mulm och frigjorde näring samtidigt som jag hade för få rotade växter att balansera detta. Körde samtidigt igång med pmdd i samma veva vilket gjorde att karet ballade ur totalt så nu kör jag bara micro, känns enklare och stabilare så. Börjar få ordning på det nu även om det finns lite cyano kvar och den nya scapen håller på att sätta sig nu också. Inga dramatiska förändringar men jag tycker att det blir ett lyft.
    Sen har jag en kull kakaduor som nu börjar vara uppe i könsmogen ålder, svårt att räkna dem men det är runt 10st. En liten hona på runt 2cm har redan haft ägg, ganska gulligt att se en så liten fisk jaga undan allt och alla, även firrar som är 5ggr hennes storlek. Så snart ska jag ge bort några men det är kul att ha så många juveniler som glider runt.
    Har också skaffat mig en liten grupp stänktetror, så jag har sänkt vattennivån lite och satt lite anubias på rötterna vid ytan som förhoppningsvis ska växa upp och ge äggläggningsytor så småningom. Var lite fiffig där och satte solfilm på glaset ovanför ytan så det inte blir så intensivt ljusutsläpp, blev mycket bra.
    Har också moddat mäskreaktorn lite så nu är den effektivare så jag har skönt bubbel i karet nu. Ska låta det växa på sig lite nu sen ska jag överväga guld igen eller lägga upp på imageshack eller nåt.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Finns inte så mycket att säga, :P
    Ett av de finaste karen på zoopet... om inte det finaste!
    Supersnyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Nästa gång får du skicka ett pm så kanske vi kan styra upp ett studiebesök.

    Tyvärr dog min fina kakaduahane helt oväntat för en tid sedan. Trist men han har lämnat efter sig minst 3 yngel som börjar komma upp sig i storlek. Kommer nog inte ersätta honom för det blev för mycket lek i karet, särskilt de två dorsigeraparen leker konstant. Har dock inte brytt mig om att mata dem så noggrant så kullarna brukar vara borta på 3-5 dagar. Kommer att styra upp 3 mindre kar snart som jag kan driva lite yngel i, det blir kul.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Undebart fint kar! Är helt kär i helhetsbilden. Är lite sur över att jag varit förbi Umeå utan att ha bokat in ett studiebesök hos dig, haha Skulle vara trevligt att se karet live (är ju kär i dina andra kar också i och för sig)

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ok, jo jag har en lågt prioriterad ambition att slänga upp sån info på medlemssidorna, så det kommer en vacker dag.
    Tack för de fina orden, tycker du beskriver det precis som jag en gång tänkte att det skulle se ut, naturlig look men med en viss tanke bakom designen. Kul att du gillar det!

    Jag känner mig klar på så vis att jag är relativt nöjd med hur det ser ut men ändå inte färdig. Finns ju alltid utrymme för förbättringar och så. Just nu har jag lite bekymmer efter att ha ställt om till pmdd att vissa växter tagit sig som fan och andra går lite trögare samt att jag ska göra ett ryck och döda en massa tofsalger som satt sig överallt. Kommer rescapa en aning också för jag är inte nöjd med vänstra sidan under red moor roten.

    Vill dock inte störa så mycket just nu för ett par dorsigeror vallar runt en enorm skock yngel, fattar inte hur så små firrar klarar av att lägga så mycket ägg. Ska filma ikväll när det mörknar, det är galet så många yngel det är!

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Nope, jag tänkte mest att det vore kul att se burkens innehåll, typ få en detaljerad överblick över vilka fiskar/växtarter, teknik, inredning m.m. Du har fått till en "viltkänsla" över burken, alla inredningsdetaljer är omsorgsfullt placerade i en lyckad harmonisk komposition utan att det ser för konstgjort ut.

    Vi pratade om mål i en annan tråd, har du uppnått målet med inredningen nu? Är det liksom "färdigt"? Är det något som ska ändras på eller finputsar du bara nu?

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack du!
    Nej jag har inte orkat styra upp det där ännu. Får se om det blir framöver. Är det nåt särskilt du funderar över?

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Fan vad fint det är. Magiskt. Har du burken i Goldmedl. akvarium så man kan få lite överblick?

    Ja den hanen är sjukt tålig, man läser här och där att kakaduorna inte lever mer än ett år, den här är runt 3 bast nu. Köpte en ny hona nu som tyr sig till honom, får se om han fortfarande får opp:en. Den andra hanen har han satt på plats, den kommer inte i närheten av honan. Snacka om alfahanne.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tommy - Ha ha ja lustigt det där när man tror att fisk har gått bort och sedan visar sig flera veckor senare. Tycker det är charmen med ett välinrett kar att fiskarna inte alltid syns, skapar mer spänning liksom. Både bra för fisk och betraktare.

    VD, Myriophyllum Tuberculum som sagt, brukar faktiskt finnas inne rätt ofta i mina butiker trots att den är rätt svår. Har kämpat länge med den med, har alltid trott att jag haft för lite ljus. Men när jag började med pmdd sköt den verkligen, anar att den har stort behov av något visst ämne som inte finns i så hög dos i ett normalkört akvarie.

    Här är en grynig film som visar lite av dorsigerornas yngelvård:

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Vilken vacker röd växt! Den måste jag ha om jag skaffar ett bra växtkar.

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Riktigt snyggt. Bra kontrast mellan växterna och mossan är ju grym! Kul med dvärgarna. Köpte själv in ett nytt kakaduapar eftersom jag trodde min gamle hane hade dött, hade två lekmogna honor efter honom. Nu när jag lade i det nya paret så jagade den nya hanen ut den gamla som fortfarande levde! Helt sjukt! Han har gömt sig hela tiden och undgått upptäckt. Vet inte om jag ska se det som ett tecken att börja ansa karet eller faktiskt börja spana in karet noggrannare. I allafall till saken - nu är det full fight om reviren. Min gamla hane är ungefär 3 år och börjar bli lite skröplig, får se om han har lite fight i sig fortfarande.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ja verkligen! Full fart i karet med mycket griffel om reviren när det ska lekas men inte mer än ett hack i fenan eller ett skadat fjäll som resultat. Skönt och spännande!

    Det "gamla" lekparet nyckelhål hann först denna gång, de har lagt ägg 2-3 ggr förut men aldrig fått kläckning. Hoppas!

    Nu när jag börjat få en sån stadig ström av yngel har jag blivit sugen på att driva upp några så jag har några 33:or på gång, vete tusan var jag ska rymma dem bara men det löser sig alltid. Skulle vara kul att experimentera med att få lek på tetrorna och pennfiskarna också.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Det är just sådant du beskriver som gör det så fantastiskt roligt att ha därgciklider!

    Samma sak händer naturligtvis även om man har större ciklider, men ofta slutar det med att någon fisk dör av skadorna som uppkommer under kampen om reviret.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...